Skip to main content

Ulat buku dan ulat bulu

Allughah tahtaj ila mumarasah. Practise makes perfect. Demikian kita difahamkan bahawa untuk menguasai bahasa,praktik itu sangatlah perlu. La budda. Tidak dapat tidak.

Kerana percayakan itulah aku tak malu untuk terhegeh-hegeh bersembang dengan pakcik pengembala kambing ditepi rumah Mu'tah,Jordan disaat masih baru menjejakkan kaki ke negara itu. Tak cukup dengan itu aku sanggup menjadi sukarelawan yang mengoffer diri untuk ke kedai 10 kali ulang alik pun takpe semata-mata untuk dapat bercakap arab dengan driver teksi dan tuan kedai. Dan kerana keghairahan aku untuk bercakap tu jugaklah teruk aku kena marah dengan Ummu Anas sebab tersilap tanya soalan. Kononnya nak tanya tentang badannya yang besar akibat dari pembedahan dan ubat yang diambil. Sudahnya aku tertanya,kenapa kamu gemuk? Ok. At least aku cuba. Bertambahlah aku diserang rasa yang meluap untuk segera memahami bahasa syurga ini bila diminggu pertama aku ke Jordan,aku ikut orang ke pasar. Sambil kawan dok beli barang,aku jengah ke kedai sebelah dan ada sekumpulan peniaga yang tersengih-sengih. Mati-mati aku ingat mereka itu berniat baik bila cakap,anti ili..aku hanya angguk dan senyum. Terasa seperti mahu menampar pipi sendiri laju-laju bila kemudiannya aku tahu bahawa anti ili itu bermaksud,engkau milikku. Apa??!!

Setahun di Jordan tanpa masuk mana-mana sekolah rasmi,jadilah aku pelajar jalanan. Belajar bahasa disetiap langkah yang ku bawa. Ziarahi teman-teman arab,jaga kedai seorang diri sedangkan bahasa tak cukup,terpaksa pulak terangkan kat pelanggan tentang khasiat herba yang dijual,dari kacip fatimah,tongkat ali hinggalah ke minyak lintah gunung. Aku pun tak pasti apakah waktu itu aku terlalu lurus bendul ataupun naif hingga sanggup menjadi jurujual kepada herba-herba yang hanya layak dipakai oleh orang yang sudah berumahtangga,sedang aku waktu tu hanya 14 tahun. Apa yang dibuat oleh budak 14 tahun dikedai herba untuk orang dewasa? Huh!

Namun tiada kesal dihati kerana harus menjadi pelajar di Universiti Kehidupan seawal usia yang begitu. Bahkan aku cukup yakin dengan tawaran yang diberikan iaitu mempercepat kematangan roh dan sifat mandiri.

Aku akui lemah dalam qawaid arab kerana aku tidak memulakan pembelajaranku dengan menelaah segala jenis buku dan kitab nahu saraf. Aku hanya direzkikan untuk mengambil bahasanya benar-benar dari pergaulan,pendengaran,kalau pun ada buku,aku baca komik dan banyak tengok tv. Itu sajalah yang Tuhan takdirkan untukku. Walau..walau..aku tetap menyalahkan diri sendiri kerana tidak pernah mencuba untuk belajar semuanya itu sendiri. Tapi aku percaya,no one is too old to learn kan. So here i am..

Ketika aku dapat lirik lagu Terima Kasih Tuhan in french,segera aku menelek satu persatu perkataannya. Maka sewaktu menjual barangan di booth expo Le Bourget,Paris aku jadikan bait lagu itu untuk sedikit mencuba berkomunikasi dengan para pengunjung. Dan aku rasa itu berhasil.

Dengan mengoleksi banyak novel indon dan sering menonton sinetron maka aku asah lidahku untuk berbicara dialek negara serumpun itu. Usaha tangga kejayaan. Kini bila aku ke Indon,sungguh aku boleh berlagak seolah aku ialah salah seorang warganya. Setidaknya mereka tidaklah meletakkan harga yang tinggi padaku waktu nak membeli (sebab orang Malaysia dicop kaya).

Aku cemburu tengok kebanyakan orang fasih berbahasa inggeris. Sedangkan aku tidak dibesarkan dalam keluarga yang bertutur dengannya. Namun Abuya sangat menggalakkan kami untuk menguasainya. Aku tak pernah jemu belajar english online. Beli buku,tengok movie dan letak subtitle english,dengar lagu dan mencuba menulis liriknya melalui apa yang didengar. Bermacam cara yang aku buat. Serius betul. Dan aku pun tak perasan bilanya yang aku dah boleh habiskan baca novel english yang tebal,dengar lagu Maher Zain terus boleh hafal liriknya tanpa perlu susah payah reka-reka lagi dah,dan aku dah boleh gelak bila mendengar lawak in english (sebab aku rasa setiap bangsa ada lawak tersendiri yang mungkin bangsa lain tidak memahaminya).

Aku ceritakan pengalamanku ini pada anak-anak muridku supaya mereka yang masih muda ni dapatlah menimba sebanyaknya ilmu. Gunakan usia muda dengan sebaiknya. Kuasailah apa yang dibidang kita dengan sebenar-benarnya. Perlu ada cita-cita. Walaupun aku rasa aku bukanlah jenis orang yang bercita-cita tinggi,melainkan aku punya banyak sekali angan-angan yang ingin aku realitikan. Sepertilah minat menulisku ini diasah sejak berumur 11 tahun lagi bila aku suka menulis cerpen didalam buku garis satu darjah 5 ku.

: Aku rasa macam rugi seruginya kerana tak betul-betul meniru Abuya yang istiqamah membaca setengah jam sebelum tidur. Membaca jambatan ilmu. Aku? Lebih senang makan sampai semput lepastu TERUS tidur golek-golek. Buruknya laku ku.

Comments

Popular posts from this blog

Kisah selawat

"Kisah Pemuda Yang Suka Berselawat Ke Atas Nabi" Dikisahkan pada zaman Khalifah Umar r.a ada seorang lelaki yang kaya dibidang duniawi dan dia mempunyai tabiat yang buruk disamping itu dia sangat suka berselawat ke atas Nabi S.A.W. Apabila telah tiba ajalnya dia menjadi begitu susah sehingga mukanya menjadi hitam dan apabila orang melihatnya akan merasa takut. Disebabkan masanya semakin hampir maka dia pun berkata ; " Wahai Abu Qasim(Muhammad), sesungguhnya aku telah menyintai kamu dengan memperbanyakkan selawat ke atas kamu." Belum selesai orang itu berkata-kata maka turunlah seekor burung dari atas, lalu menyapu salah satu sayapnya kepada orang itu maka dengan segera wajah orang itu menjadi putih bersih dan berbau harum, Dan akhirnya dia meninggal dunia dengan syahadat. Apabila orang ramai membawa jenazah orang itu ke kubur dan meletakkannya di liang lahad, maka kesemua mereka mendengar suara yang berkata: " Sesungguhnya orang lelaki ini tidak

Pantai Timur kami datang!!

Satu pagi,beberapa minit sebelum waktu yang sepatutnya aku bangun sahur,teet teet.. Bunyi bb ku. Bukan teet teet la. Ada bunyi lain entah macamana bunyinya. Dengan mata separa terbuka aku bukaklah bbm itu. " Kamu dan Ajwad ikut Ummu ke Kelantan. Yang lain show di FCH " Haa?? Yaallah.. Terus aku mengetik keypad bold 4 usangku ini yang dah selalu sangat mati sendiri,nak angkat Q10 tak mampu lagi, " Ummu,kami ada 4orang je " Berdebar tunggu keputusan. Dub dub. " Ok semua ikut ke Kelantan. Kamu naik alphard. " Fuhh legaaa.. Ummu bukannya boleh tu. Nampak kami ramai je mulalah tak tahan nak pecahkan kami ke beberapa kumpulan. Aku rasa akhirnya kami semua akan jadi artis solo kot. Sebab Ummu memang nak pastikan betul mesej Allah Rasul ni segera sampai ke tengah masyarakat. Aduii.. Waktu ni rasa macam nak suruh Abg Am dan Kak Picah pun tolong nasyid sekali! Ku sangkakan kami akan menghabiskan sisa-sisa Ramadhan di BCH mahupun FCH,namun perancangan Tuhan mengatasi

" Setiap kuda yang datang,bersamanya kebaikan "

Macamanalah aku boleh terlupa nak share cerita pasal ziarah kami ke stable kuda milik Sidi Hisyam di Jeddah haritu. Kami datang dengan 3 buah kereta yang telah meramaikan suasana pada petang itu. Sidi Hisyam dan keluarga telah mengundang kami sekeluarga untuk makan tengahari dirumah rehat miliknya yang terletak didalam kawasan stable kudanya itu. Makan pulak Nasi Mandi kambing idaman hati. Haish.. Macam biasa lepas makan kami hadiahkan nasyid untuk tuan rumah. Stable kuda milik Sidi Hisyam ini merupakan antara stable yang terkenal disini. Namanya ialah Mazra'ah Sawari. Punyalah besar kawasannya,aku tengok dah macam zoo+stadium bola. Setiap tahun akan diadakan pertandingan kuda (arab) cantik dan penyertaan datangnya dari seluruh Saudi dikalangan kerabat diraja dan orang-orang kaya. Sidi Hisyam sendiri merupakan seorang korporat besar yang memiliki rangkaian perniagaan yang cukup gah. Rasanya kalau sebut nama Sawari tu semua orang kenallah. Perkenalan dengan Sidi Hisyam bermula b