Skip to main content

Kaya dunia akhirat

Bila cita-cita waktu kecik kami (yang kurang relevan) telah dicantas oleh Abuya,dan Abuya galakkan untuk jadi peniaga,maka secara tiba-tiba aku membesar dengan cinta yang tumbuh terhadap perniagaan. Namun jiwaku jiwek. Takut pada persaingan. Maka apa yang aku lakukan ialah aku hanya akan meniaga barang yang sudah pasti ada pembelinya. Tidaklah aku sanggup untuk berisiko keluarkan duit banyak untuk jadikan modal kepada bisnes yang belum ku pasti untung ruginya. Sungguh tiada semangat usahawan langsung!

Aku bermula bila kerap berulang alik ke Indonesia. Diwaktu itu ada sejenis pakaian di Indonesia yang sangat digemari oleh orang Malaysia. Maka aku akan mengambil pesanan mereka,dan aku belikan barang-barang yang dipesan dengan menggunakan modalku dahulu,kemudian aku jual dengan harga semasa. Dengan itu selamatlah aku dari kerugian andai barangku tidak laku. Dimana sifat tawakalmu?? Tapi aku rasa untuk permulaan memang macamtulah kot yang terbaiknya. Kita bermula dengan hal yang kecil. Sikit-sikit lama-lama jadilah bukit.

Setelah itu aku diberi izin lagi untuk menimba pengalaman bisnes. Masih kecil-kecilan. Kami usahakan warung burger,ice blended dan sebagainya. Meniaga tepi jalan di Kampung Pochan. Seronok juga. Walaupun taklah sampai juta-juta tapi cukuplah nak lepaskan beli barang mandian. Oh ya..bagi kami barang mandian seperti syampu,pencuci muka dan adik beradiknya itu amatlah penting.

Lepastu yang paling aku ingat bila kami nak ke Eropah. Duit belanja memang takde maka aku segera berinisiatif membawa barang jualan dari Malaysia untuk dijual disana selain dari cd yang memang wajib. Kami biasanya dapat booth free,jadi manfaatkanlah. Rasa puas sebab sepanjang di Eropah boleh belanja guna duit jualan. Bukanlah belanja nak shopping kat Paris ke apa,tapi biasalah kalau teringin nak makan kebab,beli ole-ole kat kedai yang semua barang harga 1 euro..ok sangatlah tu.

Dan pengalaman bisnes terbesar ialah bila kena handle restoran Qasr Lubnan di Jerash Jordan yang bertaraf 3 bintang. Itu memang besar sungguh. Tak main-main punya. Duit jualan setiap hari kena asingkan untuk bayar cukai. Punyalah besar siap bercukai bagai. Sekali modal untuk bekalan hariraya sampai cecah 20k rm. Jualan 4 hariraya boleh capai 50-60k. Disitulah aku makin pasti jenis perniagaan yang aku minati ialah bisnes makanan. Bila dah agak mahir kendalikan restoran gabak tu,aku ajak adik-adik aku bukak stall burger ditingkat 2 restoran untuk memenuhi permintaan kami-kami disitu. Bisnes sesama sendiri pun sehari bolehlah masuk sekitar 200rm. Oklah kan? Aku saja nak bagi kerja kat adik-adik tu. Belajar untuk hidup. Walaupun bisnes ayah kita. Jangan jadi ayam daging goyang kaki,lepastu makan free. Aku nampak adik-adik pun berminat dan bersemangat.

Satu cara lagi yang aku buat juga ialah disebabkan aku tak banyak masa sangat untuk fokus bisnes je,maka kalau aku ada sikit-sikit duit tu aku tawarkan pada kawan-kawan yang nak meniaga tapi takde modal. Jadi nanti keuntungan kita bagi sorang sikit. Aku bisnes-bisnes ni bukan pasal nak tanggung hidup. Sebab kerja dengan sistem GISB ni rasanya keperluan aku yang ditampung lebih dari cukup. Tapi tula kata..sebab minat meniaga tu dah ada sikit-sikit. Maka praktikkanlah sesekali.

Abuya memang benar..perniagaan mengasah hati kita untuk kuat bergantung dengan Tuhan. Rezki ada dimana-mana. Namun walau apa sekalipun yang kita perbuat,niat WAJIB kerana Tuhan. Ramai orang bisnes..kaya raya didunia..tapi sedikit yang berbisnes boleh sampai turut kaya diakhirat..

Comments

Popular posts from this blog

Kisah selawat

"Kisah Pemuda Yang Suka Berselawat Ke Atas Nabi" Dikisahkan pada zaman Khalifah Umar r.a ada seorang lelaki yang kaya dibidang duniawi dan dia mempunyai tabiat yang buruk disamping itu dia sangat suka berselawat ke atas Nabi S.A.W. Apabila telah tiba ajalnya dia menjadi begitu susah sehingga mukanya menjadi hitam dan apabila orang melihatnya akan merasa takut. Disebabkan masanya semakin hampir maka dia pun berkata ; " Wahai Abu Qasim(Muhammad), sesungguhnya aku telah menyintai kamu dengan memperbanyakkan selawat ke atas kamu." Belum selesai orang itu berkata-kata maka turunlah seekor burung dari atas, lalu menyapu salah satu sayapnya kepada orang itu maka dengan segera wajah orang itu menjadi putih bersih dan berbau harum, Dan akhirnya dia meninggal dunia dengan syahadat. Apabila orang ramai membawa jenazah orang itu ke kubur dan meletakkannya di liang lahad, maka kesemua mereka mendengar suara yang berkata: " Sesungguhnya orang lelaki ini tidak

Pantai Timur kami datang!!

Satu pagi,beberapa minit sebelum waktu yang sepatutnya aku bangun sahur,teet teet.. Bunyi bb ku. Bukan teet teet la. Ada bunyi lain entah macamana bunyinya. Dengan mata separa terbuka aku bukaklah bbm itu. " Kamu dan Ajwad ikut Ummu ke Kelantan. Yang lain show di FCH " Haa?? Yaallah.. Terus aku mengetik keypad bold 4 usangku ini yang dah selalu sangat mati sendiri,nak angkat Q10 tak mampu lagi, " Ummu,kami ada 4orang je " Berdebar tunggu keputusan. Dub dub. " Ok semua ikut ke Kelantan. Kamu naik alphard. " Fuhh legaaa.. Ummu bukannya boleh tu. Nampak kami ramai je mulalah tak tahan nak pecahkan kami ke beberapa kumpulan. Aku rasa akhirnya kami semua akan jadi artis solo kot. Sebab Ummu memang nak pastikan betul mesej Allah Rasul ni segera sampai ke tengah masyarakat. Aduii.. Waktu ni rasa macam nak suruh Abg Am dan Kak Picah pun tolong nasyid sekali! Ku sangkakan kami akan menghabiskan sisa-sisa Ramadhan di BCH mahupun FCH,namun perancangan Tuhan mengatasi

" Setiap kuda yang datang,bersamanya kebaikan "

Macamanalah aku boleh terlupa nak share cerita pasal ziarah kami ke stable kuda milik Sidi Hisyam di Jeddah haritu. Kami datang dengan 3 buah kereta yang telah meramaikan suasana pada petang itu. Sidi Hisyam dan keluarga telah mengundang kami sekeluarga untuk makan tengahari dirumah rehat miliknya yang terletak didalam kawasan stable kudanya itu. Makan pulak Nasi Mandi kambing idaman hati. Haish.. Macam biasa lepas makan kami hadiahkan nasyid untuk tuan rumah. Stable kuda milik Sidi Hisyam ini merupakan antara stable yang terkenal disini. Namanya ialah Mazra'ah Sawari. Punyalah besar kawasannya,aku tengok dah macam zoo+stadium bola. Setiap tahun akan diadakan pertandingan kuda (arab) cantik dan penyertaan datangnya dari seluruh Saudi dikalangan kerabat diraja dan orang-orang kaya. Sidi Hisyam sendiri merupakan seorang korporat besar yang memiliki rangkaian perniagaan yang cukup gah. Rasanya kalau sebut nama Sawari tu semua orang kenallah. Perkenalan dengan Sidi Hisyam bermula b