Kisah selawat

Tuesday, June 26, 2012
"Kisah Pemuda Yang Suka Berselawat Ke Atas Nabi"

Dikisahkan pada zaman Khalifah Umar r.a ada seorang lelaki yang kaya dibidang duniawi dan dia mempunyai tabiat yang buruk disamping itu dia sangat suka berselawat ke atas Nabi S.A.W.

Apabila telah tiba ajalnya dia menjadi begitu susah sehingga mukanya menjadi hitam dan apabila orang melihatnya akan merasa takut.
Disebabkan masanya semakin hampir maka dia pun berkata ;

" Wahai Abu Qasim(Muhammad), sesungguhnya aku telah menyintai kamu dengan memperbanyakkan selawat ke atas kamu."

Belum selesai orang itu berkata-kata maka turunlah seekor burung dari atas, lalu menyapu salah satu sayapnya kepada orang itu maka dengan segera wajah orang itu menjadi putih bersih dan berbau harum, Dan akhirnya dia meninggal dunia dengan syahadat.

Apabila orang ramai membawa jenazah orang itu ke kubur dan meletakkannya di liang lahad, maka kesemua mereka mendengar suara yang berkata:

" Sesungguhnya orang lelaki ini tidak diletakkan diliang lahad melainkan hanya kain kapannya sahaja dan sesungguhnya selawat yang dia baca untuk Nabi S.A.W telah mengambil jasadnya dari kubur dan meletakkannya di syurga "

Setelah kesemua yang hadir itu mendengar kata-kata suara tersebut maka mereka pun pulang kerumah masing-masing.

Pada malam hari lelaki itu datang dalam mimpi berjalan di antara langit dan bumi sambil berkata;

" Sesungguhnya Allah dan para malaikat sama-sama berselawat atas Nabi.. Wahai orang-orang yang beriman bacalah selawat untuk Nabi S.A.W dan bersalamlah dengan salam yang sebenar-benar "
Sent from my BlackBerry® wireless device from STC

0 comments: