Skip to main content

Berpagi-pagi dengan kurma

Pagi ni ada busyro (berita gembira) untuk kami bila dapat bersarapan dengan 2 jenis buah kurma. Eh..makan kurma pun gembira ke? Kompemla.. Makan kurma tu sendiri dah memang best,bertambah best lagi bila kurma tu datangnya dari ladang milik sendiri. Amboi! Ladang kau ke? Ladang kurma Global Ikhwan yang ada di Madinah laa..

Masyallah..Alhamdulillah..Subhanallah.. Terima kasih Tuhan kerana menganugerahkan semua ini kepada kami. Tok aku kat Kampung Terbilang,Kodiang tu setiap kali musim buah dia mesti pesan kat orang untuk simpan sikit buah-buahan dari kebun belakang rumahnya tu untuk bagi kat anak cucu yang nak balik. Kalau tak jadi balik tok sanggup peram jadi jeruk semata-mata nak pasti anak cucu tak kempunan. Bayangkanlah..bila lepas ni kami pun boleh simpan jugak buah kurma ni dengan berbagai jenis untuk dikirim buat Nenda yang jauh dimata tapi dekat dihati. Oh..sungguh sayu seperti hari raya. Selama ni dok kirim yang tahun lepas punya yang dijual dikedai-kedai disini. Tapi sekarang boleh kirim kurma sambil cakap kat Tok,fresh dari ladang ni Tok.. Pastilah Tok lepastu akan promosi ke kawan-kawan sebaya sekampungnya perihal kurma milik anak cucu jemaahnya.

Siapa sangka siapa menduga. Orang melayu pun boleh diberi kemuliaan oleh Tuhan untuk hidup dinegara orang tapi bagaikan dinegara sendiri kerana turut memiliki apa yang penduduk tempatan miliki. Ini kerana disini ialah kampung Allah dan Rasul. Mereka sungguh mampu untuk memberi kekayaan kepada sesiapa saja yang mereka kehendaki lebih-lebih lagi kekayaan melimpah ruah atas nama islam.

Comments

Popular posts from this blog

Surat terbuka untuk Kak Atiah

Assalamualaikum wrt wbt Bismillahirrahmanirrahim..
Surat terbuka untuk kakak ku Ummu Atiyyah bt Asaari. Moga-moga Kak Atiah dalam keadaan sihat lahir dan batin dan juga sedang sangat sedar apa yang telah dilakukan ini, serta faham kesan dan akibatnya kepada diri sendiri terutamanya dan juga seluruh keluarga.
Saya tuliskan surat terbuka ini adalah untuk menjawab segala apa yang telah Kak Atiah perkatakan samada melalui video di facebook juga melalui tulisan (Syed Azmi) yang telah tersebar, sekaligus untuk mengingatkan Kak Atiah terhadap apa-apa yang mungkin Kak Atiah terlupa. Tak salah rasanya untuk kita adik beradik saling ingat mengingatkan pada kebenaran dan kesabaran..
1- Kak Atiah diberi amanah untuk menjaga syarikat di Jerash, Jordan. Sementara kami adik beradik yang lain juga diberi tanggungjawab di cawangan GISBH yang lain. Di Jerash, Kak Atiah bukan saja diamanahkan untuk menguruskan perniagaan restoran, tapi turut diberi kepercayaan menjaga lebih 50 orang pelajar yang ditaja oleh…

Surat dari Adib

‎السلامعليكمورحمةاللهوبركاته، ‎بسماللهالرحمنالرحيم.
Buat kak Atiyyah yang dikasihi.. Ini sedikit Luahan hati Adib untuk Kak Atiyyah, salah seorang dari 2 orang Adik lelaki kandung kak Atiyyah yang sangat  sangat mengharap Kak Atiyyah semakin nampak betapa hebatnya Allah membolak balikkan hati-hati setiap kita.
Maha besar Tuhan dari menzalimi hamba hambanya, melainkan hamba itu sendiri menzalimi akan diri mereka. Kak Atiyyah ingat tak Abuya Umu? Ayah dan Ibu Kandung Kak Atiyyah!!! dan yang paling besar Ayah ibu kepada hati hati kita yang ajar didik kita agar Takut Allah  Rindukan Nabi. membesarkan dan mentaati Pemimpin.
Kak Atiyyah ingat tak? waktu Umu ada..sebelum Umu pergi tinggalkan kita. Umu selalu cakap dan ingat ingatkan pada kita. "dalam Al Qur'an yang kita baca, Allah ceritakan Aku siapkan Syurga Neraka untuk hamba hambaku tapi Allah ingatkan pada hamba hambanya..Akan Nikmat Syurganya dan azab api nerakaNya. Allah juga ingatkan akan kekuasaaNya!!! Tapi ramainya hamba-hambaku y…

Surat dari Yah

Bismillahirrahmanirrahim...
Kepada Kak Atiyah yang diingati, Mudah-mudahan apa yang Yah tulis ni untuk Yah sendiri terus mengambil pengajaran dari apa yang dah berlaku. Sebab Iman itu bukan boleh diwarisi walaupun atas nama darah daging sendiri. 
1. Yah masih ingat macam mana pernah Yah sendiri tengok dari dulu lagi K.Atiyah kalau ditegur oleh Abuya (kadang-kadang ditegur tu hanya gurauan sahaja) tapi K.Atiyah akan merajuk dan tarik muka pada Abuya. Maksud Yah kongsikan ini, Sebab memang dari dulu lagi K.Atiyah ni sikap tu macam ni, macam yang dah diceritakan oleh K.Khaulah sendiri yang lebih kenal K.Tiyah. 
2. Bahkan pernah sahaja K.Atiyah (ketika tu masih ada Ummu lagi) punyalah K.Atiyah geram dengan Zainab sebab adalah Zainab ni buat perangai (perangai sebagai budak kecillah, bukan Zainab tu dah dewasa) Sampai K.Atiyah punyalah tak sabar, ambil cawan baling hampir nak kena pada Umu waktu itu. Tapi Umu tenang sahaja sebab Umu kenal sikap K.Atiyah tu. 
3. Ampun maaf K.Atiyah, Zainab send…