Dia kawan kita

Thursday, May 3, 2012
Terdapat pelbagai cara orang belajar tentang Tuhan. Juga ramai guru yang mengajarkan tentangnya. Barisan para ulama yang tinggi ilmunya. 

Bermula dengan mengenali sifat wajib bagi Tuhan,sifat mustahil bagiNya,hinggalah ke peringkat ilmu yang seterusnya.

Mengetahui tentang Tuhan tidak menjamin manusia dekat dengan Tuhan. Hanya mengenali Tuhan bukanlah jaminan untuk seseorang sampai mampu merasa hamba. Tuhan itu mesti dirasakan,dihayati,didapatkan. 

Ada orang belajar tentang Tuhan tapi bertambaha jauh dariNya. Ada yang tidak tinggi ilmunya tapi bisa hampir sekali dengan Tuhan.

Ada yang tahu tentang keagungan Tuhan,hingga dia merasa Tuhan itu jauh. Terlalu tinggi sehingga tidak boleh didekati. Tuhan tidak dijadikan kawan tempat rujuk kerana difikirkan Tuhan itu terlalu besar,tidak layak dijadikan teman.

Mendapatkan Tuhan bererti kita mendapatkan segalanya. Kita mendapat kawan yang paling setia. Kita boleh cerita apa saja dengan Tuhan kerana Dia maha mendengar. Semua masalah kita Dialah yang menyelesaikannya.

Siapa kata Tuhan itu bukan kawan? Bahkan Dialah yang paling layak dijadikan kawan karib kita. Dia tidak pernah akan mengkhianati kita. Sebaliknya kitalah yang selalu melupakannya.

Belajarlah tentang Tuhan untuk sampai kita dekat padaNya. Betapa Tuhan sedang menanti hambaNya untuk berdatangan padaNya. Mengapa kita mengambil makhluk yang lemah sebagai rujukan? Sedang Tuhan yang maha kuasa,tempat rujuk seisi dunia..

0 comments: