Skip to main content

Chalet Nur Muhammad part 2


Aku ni memanglah bukan penggemar haiwan. Kalau ada pun,setakat untuk tengok,comel..tu jelah. Nama nak pegang,ingat,rindu tu jauh sekalilah. Kalau adik aku,Adib tu memang dilahirkan untuk jadi doktor haiwan rasanya. Dari kecik lagi selalu kantoi dia simpan sarang burung dengan anak-anak burung sekali dalam almari baju dia. Pastu kadang-kadang dengar orang mencangkul belakang rumah,rupanya dialah dok tanam kucing mati. Gagah nak buat kubur,senang nak ziarah katanya.

Tapi bila dok Chalet NM yang penuh dengan binatang ni,entah ada keajaiban dari mana,aku jadi pencinta binatang. Kalau aku kena ke Madinah 2 minggu tu memang rindu bayanglah. Sampai kalau kambing tu aku rasa nak bawak tidur. Pelikla.. Hebat Tuhan yang mampu merubah hati manusia dengan sekelip mata. Macamtu jugak dengan kuda,unta,keldai dan lain-lain. Aku rasa depa ni memang macam kawan. Lagipun binatang pun kan turut berzikir. Moga mereka boleh doakan aku.

Jadi kalini aku nak kenalkanlah kawan-kawan binatang aku kat Chalet NM ni. Moga-moga walaupun hanya berkenalan kat sini,tapi kita tetap dapat rasakan semangat untuk menghayati kehidupan bersama binatang kesayangan Rasulullah.

Antara papan tanda utama di CNM
Kita mulakan dengan unta. Kalau korang perasan,unta ni ialah binatang yang selalu tersenyum. Susah macamana pun depa akan tetap tersenyum. Senyum comel lak tuh. Memang semulajadi Tuhan buat muka dia camtu.

Awat macam aku je yang senyum lebih. Yang kiri tu kakak aku.
Ala tomei minum air togok!
Unta kat sini makan rumput dan juga roti. Tapi depa macam kita jugak,kaki jajan. Kalau korang datang bawak kopok,cekedis-cekedis tu,siaplah depa berlari-lari anak dan bapak untuk gagah mengecek.

Manja bukan main
Sedang menyusu
Kat sini ada sekitar 15ekor unta termasuk 3ekor yang masih baby. Jadi,ibu-ibu unta inilah yang telah membekalkan susu kepada jemaah umrah yang memang teringin sangat nak rasa susu depa. Murah je susu unta,sebotol 5riyal(4rm)
Unta ni pulak macam-macam nama. Hamdan,Wasilah,Aira,Hasan,Husin dsb. Nama bajet macam orang ah konon.

Yang paling aku suka ialah kuda. Bukan takde kuda kat Malaysia,Jordan sebelum ni. Memang kami ada banyak kuda. Tapi sampai Mekah nilah aku baru nak berjinak dengan kuda. Dulu memang takut gila sampai tak ingin langsung nak dekat. Tapi alhamdulillah sekarang dah bolehlah sikit-sikit..walaupun nak naik tu masih takut lagi.

Ini Nur Zulfaqriah-anak kuda bernilai 3juta rm.Moyang dia ialah Moniet el sharaf,antara baka kuda yang terkenal.Tanda keris putih sangat jelas dimukanya
Sultanah Al azraq-mak kepada Nur.Kuda paling cool
Kuda baru disini-Puteri Bilal dan anaknya Mohd Zulfaqar
Sebelah Nur tu namanya Adibah,maknya Na'amah(mak dia sedang jalan-jalan,jadi takde gambar)
Inilah bapak depa-Adib(adik aku,pelatih kuda&pencinta haiwan)

Sukela tu dapat makan
Malikah Rohaniah.Dah kawin tapi belum ada anak!
Sukan berkuda adalah salah satu sunnah Nabi selain berenang dan memanah. Dalam kita tak sedar,sukan ini telah pun dikuasai oleh orang bukan islam. Padahal Rasulullah lah yang dulu mencetuskan sukan ini dan baginda sendiri merupakan penunggang yang sangat tangkas. Kini dunia melihat kuda sebagai simbul kemegahan. Menjadi hobi orang-orang kaya. Sebab maintanence dia memanglah sangat tinggi. Tapi kita ingin kembali menjadikan sukan berkuda ini sebagai salah satu sunnah,kerana ia hakikatnya adalah khazanah ummat islam.

Sekarang ada 9ekor kuda disini termasuk 3 budak nursery. Ada yang aku tak sempat tempek gambar sebab waktu amik pic ni depa tengah merayau-rayau gi kedai kot. Jadi mana yang ada jelah.

Oklah..nanti kita sambung lagi. Nak cite pasal keldai dan kambing pulak. Salam..

Comments

Popular posts from this blog

Kisah selawat

"Kisah Pemuda Yang Suka Berselawat Ke Atas Nabi" Dikisahkan pada zaman Khalifah Umar r.a ada seorang lelaki yang kaya dibidang duniawi dan dia mempunyai tabiat yang buruk disamping itu dia sangat suka berselawat ke atas Nabi S.A.W. Apabila telah tiba ajalnya dia menjadi begitu susah sehingga mukanya menjadi hitam dan apabila orang melihatnya akan merasa takut. Disebabkan masanya semakin hampir maka dia pun berkata ; " Wahai Abu Qasim(Muhammad), sesungguhnya aku telah menyintai kamu dengan memperbanyakkan selawat ke atas kamu." Belum selesai orang itu berkata-kata maka turunlah seekor burung dari atas, lalu menyapu salah satu sayapnya kepada orang itu maka dengan segera wajah orang itu menjadi putih bersih dan berbau harum, Dan akhirnya dia meninggal dunia dengan syahadat. Apabila orang ramai membawa jenazah orang itu ke kubur dan meletakkannya di liang lahad, maka kesemua mereka mendengar suara yang berkata: " Sesungguhnya orang lelaki ini tidak

Pantai Timur kami datang!!

Satu pagi,beberapa minit sebelum waktu yang sepatutnya aku bangun sahur,teet teet.. Bunyi bb ku. Bukan teet teet la. Ada bunyi lain entah macamana bunyinya. Dengan mata separa terbuka aku bukaklah bbm itu. " Kamu dan Ajwad ikut Ummu ke Kelantan. Yang lain show di FCH " Haa?? Yaallah.. Terus aku mengetik keypad bold 4 usangku ini yang dah selalu sangat mati sendiri,nak angkat Q10 tak mampu lagi, " Ummu,kami ada 4orang je " Berdebar tunggu keputusan. Dub dub. " Ok semua ikut ke Kelantan. Kamu naik alphard. " Fuhh legaaa.. Ummu bukannya boleh tu. Nampak kami ramai je mulalah tak tahan nak pecahkan kami ke beberapa kumpulan. Aku rasa akhirnya kami semua akan jadi artis solo kot. Sebab Ummu memang nak pastikan betul mesej Allah Rasul ni segera sampai ke tengah masyarakat. Aduii.. Waktu ni rasa macam nak suruh Abg Am dan Kak Picah pun tolong nasyid sekali! Ku sangkakan kami akan menghabiskan sisa-sisa Ramadhan di BCH mahupun FCH,namun perancangan Tuhan mengatasi

" Setiap kuda yang datang,bersamanya kebaikan "

Macamanalah aku boleh terlupa nak share cerita pasal ziarah kami ke stable kuda milik Sidi Hisyam di Jeddah haritu. Kami datang dengan 3 buah kereta yang telah meramaikan suasana pada petang itu. Sidi Hisyam dan keluarga telah mengundang kami sekeluarga untuk makan tengahari dirumah rehat miliknya yang terletak didalam kawasan stable kudanya itu. Makan pulak Nasi Mandi kambing idaman hati. Haish.. Macam biasa lepas makan kami hadiahkan nasyid untuk tuan rumah. Stable kuda milik Sidi Hisyam ini merupakan antara stable yang terkenal disini. Namanya ialah Mazra'ah Sawari. Punyalah besar kawasannya,aku tengok dah macam zoo+stadium bola. Setiap tahun akan diadakan pertandingan kuda (arab) cantik dan penyertaan datangnya dari seluruh Saudi dikalangan kerabat diraja dan orang-orang kaya. Sidi Hisyam sendiri merupakan seorang korporat besar yang memiliki rangkaian perniagaan yang cukup gah. Rasanya kalau sebut nama Sawari tu semua orang kenallah. Perkenalan dengan Sidi Hisyam bermula b