Tak ada logika

Wednesday, April 11, 2012
Salam perkenalan buat yang baru saja sampai disini..

Dunia hari ini bersama arus kemodenannya memicu akal manusia untuk sering bertanya dimana logik. Semua kejadian yang berlaku harus ada logiknya. Kalau tiada logik,tidak masuk akal,tidak diterima,bahkan dianggap sesat. Demikianlah kepesatan membangun memalingkan manusia dari berfikir apa lagi berperasaan seperti yang Tuhan mahu. Fungsi hati dilenyapkan sama sekali. Akal yang berpandukan nafsulah yang kini menjadi raja menguasai manusia.

Namun,didalam kesibukan manusia mencari logika,mereka terlupa kepada banyaknya hal yang dilakukan manusia hari ini yang menyalahi logik. Kalau hendak disenaraikan belum tentu mampu untuk dilakukan. Kerana ketidak logikan yang dilakukan manusia itu terlalulah besarnya. Tapi kenapa sampai manusia lupa memikirkannya?

Logikkah hamba melupakan Tuhannya?
Logikkah singgah sementara didunia tapi mengumpul harta?
Logikkah mempercayai kematian tapi sama sekali tidak memikirkannya?
Logikkah percaya adanya Tuhan yang menciptakan seisi dunia tapi tidak meminta kepadaNya?

Bila aku renungkan hanya sedikit dari sekian banyaknya ketidak logikan yang dilakukan manusia,aku malu.. Malu sekali dengan Tuhan yang maha memiliki segala yang logik dan tidak logik. Aku lah hamba yang terlalu banyak melakukan hal yang tidak logik bagi seorang hamba terhadap Tuhannya. Sedangkan aku sangat tahu persis kemampuan Tuhan untuk melakukan kejadian diluar jangkaan. Bukankah fenomena bumi pada hari ini sudah terlalu banyak menggambarkan betapa Tuhan bertindak diluar fikiran manusia? Tidak takut lagikah?

Duhai hati..sampai bila engkau mahu begini? Kembalilah kepada tujuan asal mengapa engkau dicipta. Bukankah engkau sepatutnya sedang takut dan cinta kepada Tuhan yang maha mencipta...?

(Renungan kejadian gempa bumi hari ini)

0 comments: