Skip to main content

GISB kaya

Kalau diberi pilihan waktu ni memang nak duduk chalet sebab kat situ tiap hari dapat beramah tamah dengan jemaah umrah. Seronok nak jumpa orang,sembang-sembang. Yelah..dah lama sangat asyik menatap muka bangla india je kat sini. Bila dapat layan muka orang kita pun dah sejuk hati. Tapi sesekali bersembang lepas habis show pun ok dah. Macam-macam komen,pandangan,pujian,komplenan yang diterima. Yang baik datangnya dari Allah,yang buruknya dah tentulah dari diri sendiri dan sangat perlu dibaiki.

Antara yang biasa sangat didengari ialah,huish...kaya betul GISB ni ye. GISB,Arqam,Ustaz Ashaari,Abuya,Ummu Jah dan macam-macam panggilan lagilah yang diberikan untuk kami. Mana-mana pun bolehlaa..

Kaya ke GISB ni sebenarnya? Rangkaian perniagaan dah cecah 3 suku dunia. Staff dah menjangkau 4ribu orang. Rumah kat Mekah Madinah dah macam istana. Kereta mewah berapa bijik. Kayala kan? Tapi tengok ahli-ahlinya sederhana je. Anak-anak bos (Abuya) pun kerja macam orang lain jugak. Board of directornya pun boleh je buat kerja-kerja sempoi. Jaga katering,jaga binatang,tolak wheelchair orang,pakaian pun kadang tu sakai je. Yelah..takkan nak buat kerja buruh pakai baju kot kan?

Oklah..kaya tak kaya tu terpulanglah pada yang menilai. Tapi sebenarnya kaya ni sangat subjektif. Walaupun orang kata sekarang ni nak apapun pakai duit. Nak berak pun kalau takde duit tahanlah kat depan bilik air tu. Punyalah hah! Tu yang sampai duit dah jadi Tuhan. Tapi betulke duit tu segala-galanya? Mai kita cek..

Kenapa GISB boleh buka cawangan dimerata dunia dalam tempoh yang singkat? Rasa macam sekelip mata je dah ada cabang di London,Manchester,China,Haramain dan bakal menyusul Filipina,India,Amerika dan Jepun. Padahal syarikat lain kalau nak bukak sana sini tu memang tak kurang 10 tahun lah rasanya. Itupun memerlukan kos yang sangat tinggi. Maka disinilah kita dapat lihat sebenarnya apa yang lebih diperlukan daripada duit untuk membangun sebegini.

Abuya dalam pertemuannya dengan Tun Mahathir sekitar tahun 70 atau 80an telah berkata bahawa membangun bangsa perlulah dengan iman. Tapi Tun Mahathir cakap,iman bukan boleh bagi makan. Dan Abuya sampaikan,lihatlah negara-negara yang kaya seperti Brunei,Saudi dan sebagainya itu bukan maju pun bangsanya. Itulah bukti bahawa kekayaan ekonomi bukanlah syarat kemajuan sesebuah bangsa. Untuk itu rasanya tidaklah keterlaluan jika dikatakan yang kaya pada GISB ini ialah IMAN. Iman lah yang menjadi dasar bagi Abuya didalam membangunkan seluruh kekayaan yang ada ini.

Contohnya di Haramain ni sendiri. Dah bagitau dah haritu macamana sistem negara wahabi nikan?Jutawan Indonesia yang datang buat projek hotel kat sini pun boleh kena tipu hidup-hidup. Kat sini kalau Tuhan tak datangkan orang yang betul-betul jujur nak tolong,silap haribulan memang bungkuslah. Kat sini mana ada undang-undang. Malah disinilah wujudnya industri yang melahirkan penipu-penipu besar! Kalaulah bukan kerana adanya iman yang dimasukkan kedalam hati,mustahil rasanya untuk membangun empayar sebesar yang ada sekarang ni. Kami disini atas nama perlindungan dari Kaabah sumber power,Tuhan telah datangkan orang-orang yang sanggup untuk mempertahankan keberadaan GISB dinegara yang serba serbi payah ni. Bukan sekali dua percubaan memusnahkan projek GISB disini,tapi dengan adanya bantuan Tuhan melalui mereka yang dihantar,maka teruslah semua ini dapat dipertahankan.

Lihatlah..orang-orang yang sanggup bekerja walau tidak dibayar gaji,tidakkah mereka itu merupakan aset yang paling besar diakhir zaman ini? Kita tak perlu pening fikir nak kena tipu dengan pekerja sendiri. Semua pekerja yang telah dibekalkan dengan iman dihati itu akan mampu untuk berlaku jujur didepan dan dibelakang. Bahkan mereka yang akan berfikir cara untuk memberi kepada syarikat,bukan sebaliknya. Mahal bukan? Kalau ada pun yang tak jujur,itu tidak pun kita anggap sebagai masalah besar. Kerana kita yakin bahawa Tuhanlah yang akan menentukan nasibnya kelak. Nanti mereka yang cuba nak menipu tu akan malu sendiri. Itu pengalaman aku kat Jordanlah. Bila kita dapat tau ada sorang pekerja arab yang memang suka ngelat,kita diamkan je. Kita tetap layan baik. Last-last dia malu,dia sendiri yang minta berhenti. Tapi memang puaslah aku doa kat Kaabah untuk dia ni. Begitulah kuasa Tuhan.

Jadi kekayaan sebenar GISB yang dibangunkan oleh Abuya ialah para staff yang dilahirkan dari program bina insan yang menjadi dasar didalam pembangunan apa jua bidang. Berapa banyak orang yang ada duit melambak tapi tak boleh nak buka projek banyak-banyak dengan alasan ketiadaan orang yang boleh dipercayai. Benarlah bahawa iman itu jauh lebih mahal mengatasi duit juta-juta. Bila ada iman,sekalipun takde duit juta-juta,tapi semuanya akan mampu dijalankan. Rasanya kalau nak minta cash jutaan sedebuk memang GISB takde. Tapi kita berjaya buktikan bahawa modal insan ini justeru lebih bermakna. Dengarnya hendak melahirkan seorang perisik atas nama negara pun memakan kos juta-juta. Jadi,kira-kira berapakah pula kos untuk melahirkan seorang yang bertaqwa? Seorang yang takutkan Tuhan,rindukan Nabi,yang tidak akan sanggup melakukan khianat,bahkan sanggup miskin untuk mengkayakan islam! Tidakkah harganya jauh mengatasi duit bilionan sekalipun?

Comments

Unknown said…
Hujah…yg bernas dan patut di jadikn model…
putri muntazirah said…
mantapppp!
Unknown said…
Camna nk dpt link post yang terbaru dri blok k.olah ni??
liza said…
Macam mana nk dapatkan kerja di company ni

Popular posts from this blog

Kisah selawat

"Kisah Pemuda Yang Suka Berselawat Ke Atas Nabi" Dikisahkan pada zaman Khalifah Umar r.a ada seorang lelaki yang kaya dibidang duniawi dan dia mempunyai tabiat yang buruk disamping itu dia sangat suka berselawat ke atas Nabi S.A.W. Apabila telah tiba ajalnya dia menjadi begitu susah sehingga mukanya menjadi hitam dan apabila orang melihatnya akan merasa takut. Disebabkan masanya semakin hampir maka dia pun berkata ; " Wahai Abu Qasim(Muhammad), sesungguhnya aku telah menyintai kamu dengan memperbanyakkan selawat ke atas kamu." Belum selesai orang itu berkata-kata maka turunlah seekor burung dari atas, lalu menyapu salah satu sayapnya kepada orang itu maka dengan segera wajah orang itu menjadi putih bersih dan berbau harum, Dan akhirnya dia meninggal dunia dengan syahadat. Apabila orang ramai membawa jenazah orang itu ke kubur dan meletakkannya di liang lahad, maka kesemua mereka mendengar suara yang berkata: " Sesungguhnya orang lelaki ini tidak

Pantai Timur kami datang!!

Satu pagi,beberapa minit sebelum waktu yang sepatutnya aku bangun sahur,teet teet.. Bunyi bb ku. Bukan teet teet la. Ada bunyi lain entah macamana bunyinya. Dengan mata separa terbuka aku bukaklah bbm itu. " Kamu dan Ajwad ikut Ummu ke Kelantan. Yang lain show di FCH " Haa?? Yaallah.. Terus aku mengetik keypad bold 4 usangku ini yang dah selalu sangat mati sendiri,nak angkat Q10 tak mampu lagi, " Ummu,kami ada 4orang je " Berdebar tunggu keputusan. Dub dub. " Ok semua ikut ke Kelantan. Kamu naik alphard. " Fuhh legaaa.. Ummu bukannya boleh tu. Nampak kami ramai je mulalah tak tahan nak pecahkan kami ke beberapa kumpulan. Aku rasa akhirnya kami semua akan jadi artis solo kot. Sebab Ummu memang nak pastikan betul mesej Allah Rasul ni segera sampai ke tengah masyarakat. Aduii.. Waktu ni rasa macam nak suruh Abg Am dan Kak Picah pun tolong nasyid sekali! Ku sangkakan kami akan menghabiskan sisa-sisa Ramadhan di BCH mahupun FCH,namun perancangan Tuhan mengatasi

" Setiap kuda yang datang,bersamanya kebaikan "

Macamanalah aku boleh terlupa nak share cerita pasal ziarah kami ke stable kuda milik Sidi Hisyam di Jeddah haritu. Kami datang dengan 3 buah kereta yang telah meramaikan suasana pada petang itu. Sidi Hisyam dan keluarga telah mengundang kami sekeluarga untuk makan tengahari dirumah rehat miliknya yang terletak didalam kawasan stable kudanya itu. Makan pulak Nasi Mandi kambing idaman hati. Haish.. Macam biasa lepas makan kami hadiahkan nasyid untuk tuan rumah. Stable kuda milik Sidi Hisyam ini merupakan antara stable yang terkenal disini. Namanya ialah Mazra'ah Sawari. Punyalah besar kawasannya,aku tengok dah macam zoo+stadium bola. Setiap tahun akan diadakan pertandingan kuda (arab) cantik dan penyertaan datangnya dari seluruh Saudi dikalangan kerabat diraja dan orang-orang kaya. Sidi Hisyam sendiri merupakan seorang korporat besar yang memiliki rangkaian perniagaan yang cukup gah. Rasanya kalau sebut nama Sawari tu semua orang kenallah. Perkenalan dengan Sidi Hisyam bermula b