Skip to main content

Ustaz vs Olah

Aku ceritakan kisah ini bukanlah berniat untuk mengaibkan sesiapa. Sekadar sebagai satu renungan untuk kita bersama.

Baru-baru ni sorang kawan datang umrah,dia kontek aku. Lama betul tak jumpa. Padahal dulu aku selalu tidur baring kat rumah dia. Kenal baik dengan keluarga dia. Alhamdulillah..Tuhan pertemukan di tanah haram ni.

Jadi bila dapat tau yang dia ni datang, Ummu pun jemputlah seisi keluarga untuk bertandang ke rumah untuk sarapan ke,makan tengahari atau makan malam. Tergantung jadual merekalah. Turut diundang ialah ketua rombongan mereka yang merupakan seorang Ustaz yang juga telah menikah dengan salah seorang ahli keluarga jauh mereka.

Bila hari yang ditetapkan,aku pun pergilah ke hotel untuk menjemput tetamu. Sampai je kat hotel,aku tengok Ustaz ketua rombongan tu ada depan pintu bilik kawan aku ni. Lalu berlakulah dialog seperti dibawah:-

Kawan: Ni olah..yang pernah dulu jumpa.. (aku pernah jumpa Ustaz ni,tapi sekali lalu jelah) mak dia ajak kerumah. Jadi pagi ni nak bawak keluarga kerumah dia.

Olah: (senyum simpul dengan manis sekali)

Ustaz: Minta maaf ya.. Kami kesini nak ibadah. Bukan nak buat urusan dunia. Tadi saya dah sampaikan ke semua jemaah umrah untuk fokus ibadah. Jangan jalan-jalan urusan dunia.

Olah: (senyum lagi tapi nak tergelak)

Kawan: Bukan nak jalan-jalan..tapi mak dia nak ajak kerumah sebab sebelum ni Olah lama dirumah saya. Lagipun hari ni je yang mak dia free. Esok ada program teleconference..

Ustaz: Apa? Hal bisnes? Urusan dunia? (Terus baca ayat quran tentang syiar islam,syariat dan lain-lain. Aku lupa ayat dia) Kita ni orang islam syariat nombor satu ye. Saya kesini untuk ibadah bukan untuk sibuk dengan dunia (banyak kali ulang ayat ni) Lagipun keluarga mereka ni pesan pada saya untuk pastikan mereka ni beribadah disini.

Olah: (senyum makin lebar walaupun dalam hati dah macam-macam. Nak menjawab,tapi kawal je sebab depan aku ni orang tua)

Ustaz: Saya semalam jumpa dengan menteri besar. Ada tanya-tanya juga. Saya lepasan Jordan. Ramai juga yang datang berguru dengan saya dari macam-macam tempat.

Olah: (keliru kenapa tetiba masuk bab ni. Tanya apa? Berguru apa?)

Kawan: Mak dia jemput ustaz sekali (kawan ni memang toye je. Hehe.. )

Ustaz: Saya dah sampaikan tadi yang saya nak ibadah. Saya ada juga keluarga disini tapi saya tak jumpa pun mereka sebab saya nak fokus ibadah!! (Dengan nada sedikit geram sebab kami macam tak faham bahasa)

Lepastu Ustaz tu pun pergi. Jenuh aku tahan supaya tak tergelak. Aku bukanlah nak gelakkan dia,tapi aku tak sangkalah jadi macamni sekali. Dia bukan kenal aku pun,tiba-tiba nak serang macamtu kan. Nasib baiklah waktu tu Tuhan tak masukkan perasaan marah dalam hati. Malah rasa yang paling kuat waktu tu ialah rasa nak gelak dan rasa kesian. Kesian kat Ustaz ni. Kerana ahli agama yang macamnilah islam tak membangun. Ibadah tu ialah seluruh kehidupan kita. Bukan kat masjid je. Dia bukan tak tau yang ada antara jemaah umrah tu selama ni bukannya sembahyang pun. Syariat pun terabai. Macamana dia fikir untuk mengajak orang kepada Tuhan dan islam dengan cara suruh fokus ibadah dimasjid je? Aduii.. Jumudnya lah haii..

Esoknya dia jumpa kawan aku tu kat meja makan waktu sarapan,dia cakap " kena cek balik akidah mereka tu..saya dah tanya JAKIM,depa tu memang sesat. Saya tak benci depa sebab saya tak kenal pun depa,tapi seeloknya cek lagilah akidah mereka tu "

Oh..pasai sesatlah ni. Tu yang semacam je. Kalaulah ada peluang,teringin saya nak tanya. Yang tak sesat tu macam Ustaz ke? Yang jenis duduk masjid sahaja. Kalau ibadah tu hanya dimasjid,jadi macamana pula dengan kehidupan harian? Berkeluarga,beranak pinak..semua tu kan ibadah? Nak kena buat dalam masjid jugak ke?

Aku tak marah dia serang aku macamtu. Cuma aku kesal sangat sebab dia tu Ustaz. Kata-katanya didengari. Jemaah umrah yang datang bersamanya tu pastilah akan mencontohi islam dari dia. Bila aku tanya apa je jadual sepanjang di Mekah? Depa cerita,pergi masjid,balik hotel makan dan tidur. Kuliah,panduan,pengisian memang takde. Kawan aku tu cerita lagi,lepas Ustaz tu tegur dia depan orang tentang sesat tu,seharian keluarga dia tak tegur dia. Sebab keluarga dia macam takutlah dengan Ustaz ni. Keluarga dia bukanlah faham sangat bab-bab ni. Tapi sebab Ustaz tu ketua rombongan. Pada depa,mestilah Ustaz ni lebih alim.

Tak ke semua tu boleh menimbulkan perpecahan? Kita ni bukan ramai mana.. Kalau yang sikit ni pun nak dipecah belahkan,tak kesian ke dengan islam? Terang-terang dia cakap yang dia tak kenal pun kami. Dalam tak kenal tu pun dia boleh buat tindakan macamtu. Hmm.. Patutlah Abuya kata susah nak berkawan dengan ahli agama ni. Sebab semua rasa diri baik dan tak boleh melihat kebenaran itu berlaku ditangan orang lain!

Yang bertambah lucunya,pakej umrah yang Ustaz ni bawak akan ke Jeddah untuk shopping dan juga jalan-jalan di Dubai. Haii..itu urusan akhirat Ustaz ye?

Ampun maaf..

Comments

Unknown said…
Kisah ini sangat memberi pengajaran kepada semua orang di dunia,

Orang yang takbur dan menfitnah sembarangan akan memecah-belahkan jemaah umrahnya sendiri,

Islam tidak nampak gah,Islam jadi terhina dengan sikap dan tindakan yang salah,

Pentingnya suluh diri,rasa hamba/merendah diri dan bermursyid, agar hidup kita semua dalam panduan dan mendapat keselamatan di dunia dan akhirat, Amin....
Zack07 said…
Hehehehe... Doakan ust ni... Sian die dpt ilmu agama sekular... Sangka baik die nak abiskan umrah cepat2 sbb nak shopping ke dubai... Sangke baik ^_^
Anonymous said…
Tuhan..Islmkanlah hati ust tu..
Sebenarnya kita terutama saya lah klu x dididik,mcmni jugalah yg kita faham..
zaini said…
Bagus ceritanya..doakan ustaz itu,ya..juga kawan yang toye tu..hehehe..
Puteri Olis said…
terbaik kak olah....
Unknown said…
This comment has been removed by the author.
Unknown said…
Penuh pengajaran…dan ilmu…
Unknown said…
Cerita yang patut di kongsi…
sunflower said…
Perkongsian yg bermakna sangat! Terima kasih Ibu Khaulah..
pakda06 said…
ibadah baginya sekadar ritual.agama tu waktu kt mekah madinah.kuar tanah haram dah habih ibadahnya.ksiann.
Sha said…
membaca sambil senyum...

yg baik itu dari Allah, yang kurang baik itu dari diri kita sendiri

Popular posts from this blog

Kisah selawat

"Kisah Pemuda Yang Suka Berselawat Ke Atas Nabi" Dikisahkan pada zaman Khalifah Umar r.a ada seorang lelaki yang kaya dibidang duniawi dan dia mempunyai tabiat yang buruk disamping itu dia sangat suka berselawat ke atas Nabi S.A.W. Apabila telah tiba ajalnya dia menjadi begitu susah sehingga mukanya menjadi hitam dan apabila orang melihatnya akan merasa takut. Disebabkan masanya semakin hampir maka dia pun berkata ; " Wahai Abu Qasim(Muhammad), sesungguhnya aku telah menyintai kamu dengan memperbanyakkan selawat ke atas kamu." Belum selesai orang itu berkata-kata maka turunlah seekor burung dari atas, lalu menyapu salah satu sayapnya kepada orang itu maka dengan segera wajah orang itu menjadi putih bersih dan berbau harum, Dan akhirnya dia meninggal dunia dengan syahadat. Apabila orang ramai membawa jenazah orang itu ke kubur dan meletakkannya di liang lahad, maka kesemua mereka mendengar suara yang berkata: " Sesungguhnya orang lelaki ini tidak

Pantai Timur kami datang!!

Satu pagi,beberapa minit sebelum waktu yang sepatutnya aku bangun sahur,teet teet.. Bunyi bb ku. Bukan teet teet la. Ada bunyi lain entah macamana bunyinya. Dengan mata separa terbuka aku bukaklah bbm itu. " Kamu dan Ajwad ikut Ummu ke Kelantan. Yang lain show di FCH " Haa?? Yaallah.. Terus aku mengetik keypad bold 4 usangku ini yang dah selalu sangat mati sendiri,nak angkat Q10 tak mampu lagi, " Ummu,kami ada 4orang je " Berdebar tunggu keputusan. Dub dub. " Ok semua ikut ke Kelantan. Kamu naik alphard. " Fuhh legaaa.. Ummu bukannya boleh tu. Nampak kami ramai je mulalah tak tahan nak pecahkan kami ke beberapa kumpulan. Aku rasa akhirnya kami semua akan jadi artis solo kot. Sebab Ummu memang nak pastikan betul mesej Allah Rasul ni segera sampai ke tengah masyarakat. Aduii.. Waktu ni rasa macam nak suruh Abg Am dan Kak Picah pun tolong nasyid sekali! Ku sangkakan kami akan menghabiskan sisa-sisa Ramadhan di BCH mahupun FCH,namun perancangan Tuhan mengatasi

" Setiap kuda yang datang,bersamanya kebaikan "

Macamanalah aku boleh terlupa nak share cerita pasal ziarah kami ke stable kuda milik Sidi Hisyam di Jeddah haritu. Kami datang dengan 3 buah kereta yang telah meramaikan suasana pada petang itu. Sidi Hisyam dan keluarga telah mengundang kami sekeluarga untuk makan tengahari dirumah rehat miliknya yang terletak didalam kawasan stable kudanya itu. Makan pulak Nasi Mandi kambing idaman hati. Haish.. Macam biasa lepas makan kami hadiahkan nasyid untuk tuan rumah. Stable kuda milik Sidi Hisyam ini merupakan antara stable yang terkenal disini. Namanya ialah Mazra'ah Sawari. Punyalah besar kawasannya,aku tengok dah macam zoo+stadium bola. Setiap tahun akan diadakan pertandingan kuda (arab) cantik dan penyertaan datangnya dari seluruh Saudi dikalangan kerabat diraja dan orang-orang kaya. Sidi Hisyam sendiri merupakan seorang korporat besar yang memiliki rangkaian perniagaan yang cukup gah. Rasanya kalau sebut nama Sawari tu semua orang kenallah. Perkenalan dengan Sidi Hisyam bermula b