Dua tanah haram

Sunday, March 10, 2013

Di Haramain ni,kalau kau miskin takde sape nak tolong,kalau kau kaya,kau kena tipu. Antara 2 itu je yang akan berlaku. Sebab tu mana ada syarikat Malaysia yang betah nak berlama-lama disini. Padahal semua pun tau yang Haramain ni lubuk duit. Tapi tak sanggupla sebab risiko memang tinggi. Hanya orang yang gagah saja yang akan sanggup redah liku-liku di Haramain ini. Pahitnya hakikat yang harus kita hadapi tentang tanah suci ini.

Maka bila syarikat GISB mampu untuk bertahan disini dan terus mengembangkan empayarnya,banyaklah hati-hati yang bertanya,apakah kekuatan sebenar mereka? Terkejut dan terujalah orang melayu bila sampai Haramain disambut oleh orang melayu juga. Dari airport,hotel,makan,ziarah,kenduri,semua orang melayu yang handle. Makcik pakcik yang sakit lutut tak larat jalan pun ada orang melayu yang akan tolong tolak wheelchair mereka. Nak harap bangla india yang menolak,memang ketakutanlah. Sebelum tolak minta 300,tengah tawaf mintak tambah,dah patah balik hotel dah jadi seribu. Mana tak takut?

Kian terasalah dihati mereka bahawa benarlah Haramain ini sebenarnya ialah kampung kita. Bukankah disini ialah kampung Nabi kita? Kampung Nabi kita bermakna ia juga adalah kampung kita. Indahnya bila dapat jadikan Haramain ini macam kita yang punya.

Namun keindahan yang didapatkan ini bukanlah datang bergolek-golek seperti hero heroin cerita hindustan ye. Kesenangan yang sedang dikecapi dan dikongsi bersama oleh orang-orang melayu ini sesungguhnya didapatkan dengan airmata. Airmata dimalam hari kepada Tuhan mengharap diberi perlindungan dan dijayakan projek yang dibangun atas nama islam ini. Maka Tuhan benar menunaikan janji bila si hamba menyerah sepenuh keyakinan kepadaNya,nescaya tidak akan disia-siakan.

Kita bukan millionaire,jauh lagi billionaire. Kekayaan yang dilihat itu memang benar-benar dipakaikan atas nama islam,sedangkan individu yang menjayakannya dilatih untuk mengambil dunia hanya sekadarnya sahaja. Selebihnya dikorbankan untuk kepentingan islam yang sangat memerlukan. Kalau bukan untuk Tuhan,tidaklah sanggup kampung halaman,keluarga juga harta ditinggalkan. Menjadikan negara orang seperti negara sendiri bukanlah sesuatu keputusan yang mudah dilakukan. Lebih-lebih lagi dinegara yang penuh dengan manusia yang kelaparan!

Sungguh Tuhan sedang menunjukkan kuasaNya terhadap sebuah bangsa yang kecil,hidung pesek,tak reti bergaduh,suara rendah,tak reti tolak orang waktu tawaf,kalau kena tipu tak reti tuntut hak! Pembelaan sebesarnya sedang berlaku oleh Tuhan. Hingga bangsa arab yang melihat projek perkampungan Rasulullah di Chalet Nur Mohd berkata,seribu tahun lagipun kami tidak akan mampu berfikir untuk melakukan hal yang sedang kamu lakukan ini! Angkat tanganlah para korporat yang singgah melihatkan projek besar oleh orang melayu islam,di Mekah ini. Betapalah kita sama sekali tidak merasakan ianya ialah hasil titik peluh kita,sebaliknya Tuhanlah yang telah melakukan semuanya.

Dengan apa hendak kita bayar semua ini wahai orang melayu? Cukupkah dengan hanya mengagumi kejadian besar ini? Menjadikan hidup tanpa ada kepentingan selain terhadap Tuhan,itulah bayarannya..

Geng usop wilca!
Pakai purdah tu sebab nak elak panas je..ish!

 

 

 

3 comments:

Nurul Cake's said...

salam ibu....ini dehya dr zon pusat......nk tnye....tp xde kene mengene ngan tajuk nie........nk tnye setting camera dslr utk tvnm ....resolution yg sesuai berape???
yg 1920x1080 fp25 atau 1280x720 fp50

Anonymous said...

Awat aih tnye kt cni

Zack07 said...

Ingatkan tukang tolak tu muslumah2 sudan yg gagah2 tu... Rupenye...