Skip to main content

Dua tanah haram

Di Haramain ni,kalau kau miskin takde sape nak tolong,kalau kau kaya,kau kena tipu. Antara 2 itu je yang akan berlaku. Sebab tu mana ada syarikat Malaysia yang betah nak berlama-lama disini. Padahal semua pun tau yang Haramain ni lubuk duit. Tapi tak sanggupla sebab risiko memang tinggi. Hanya orang yang gagah saja yang akan sanggup redah liku-liku di Haramain ini. Pahitnya hakikat yang harus kita hadapi tentang tanah suci ini.

Maka bila syarikat GISB mampu untuk bertahan disini dan terus mengembangkan empayarnya,banyaklah hati-hati yang bertanya,apakah kekuatan sebenar mereka? Terkejut dan terujalah orang melayu bila sampai Haramain disambut oleh orang melayu juga. Dari airport,hotel,makan,ziarah,kenduri,semua orang melayu yang handle. Makcik pakcik yang sakit lutut tak larat jalan pun ada orang melayu yang akan tolong tolak wheelchair mereka. Nak harap bangla india yang menolak,memang ketakutanlah. Sebelum tolak minta 300,tengah tawaf mintak tambah,dah patah balik hotel dah jadi seribu. Mana tak takut?

Kian terasalah dihati mereka bahawa benarlah Haramain ini sebenarnya ialah kampung kita. Bukankah disini ialah kampung Nabi kita? Kampung Nabi kita bermakna ia juga adalah kampung kita. Indahnya bila dapat jadikan Haramain ini macam kita yang punya.

Namun keindahan yang didapatkan ini bukanlah datang bergolek-golek seperti hero heroin cerita hindustan ye. Kesenangan yang sedang dikecapi dan dikongsi bersama oleh orang-orang melayu ini sesungguhnya didapatkan dengan airmata. Airmata dimalam hari kepada Tuhan mengharap diberi perlindungan dan dijayakan projek yang dibangun atas nama islam ini. Maka Tuhan benar menunaikan janji bila si hamba menyerah sepenuh keyakinan kepadaNya,nescaya tidak akan disia-siakan.

Kita bukan millionaire,jauh lagi billionaire. Kekayaan yang dilihat itu memang benar-benar dipakaikan atas nama islam,sedangkan individu yang menjayakannya dilatih untuk mengambil dunia hanya sekadarnya sahaja. Selebihnya dikorbankan untuk kepentingan islam yang sangat memerlukan. Kalau bukan untuk Tuhan,tidaklah sanggup kampung halaman,keluarga juga harta ditinggalkan. Menjadikan negara orang seperti negara sendiri bukanlah sesuatu keputusan yang mudah dilakukan. Lebih-lebih lagi dinegara yang penuh dengan manusia yang kelaparan!

Sungguh Tuhan sedang menunjukkan kuasaNya terhadap sebuah bangsa yang kecil,hidung pesek,tak reti bergaduh,suara rendah,tak reti tolak orang waktu tawaf,kalau kena tipu tak reti tuntut hak! Pembelaan sebesarnya sedang berlaku oleh Tuhan. Hingga bangsa arab yang melihat projek perkampungan Rasulullah di Chalet Nur Mohd berkata,seribu tahun lagipun kami tidak akan mampu berfikir untuk melakukan hal yang sedang kamu lakukan ini! Angkat tanganlah para korporat yang singgah melihatkan projek besar oleh orang melayu islam,di Mekah ini. Betapalah kita sama sekali tidak merasakan ianya ialah hasil titik peluh kita,sebaliknya Tuhanlah yang telah melakukan semuanya.

Dengan apa hendak kita bayar semua ini wahai orang melayu? Cukupkah dengan hanya mengagumi kejadian besar ini? Menjadikan hidup tanpa ada kepentingan selain terhadap Tuhan,itulah bayarannya..

Geng usop wilca!
Pakai purdah tu sebab nak elak panas je..ish!

 

 

 

Comments

Nurul Cake's said…
salam ibu....ini dehya dr zon pusat......nk tnye....tp xde kene mengene ngan tajuk nie........nk tnye setting camera dslr utk tvnm ....resolution yg sesuai berape???
yg 1920x1080 fp25 atau 1280x720 fp50
Anonymous said…
Awat aih tnye kt cni
Zack07 said…
Ingatkan tukang tolak tu muslumah2 sudan yg gagah2 tu... Rupenye...

Popular posts from this blog

Surat terbuka untuk Kak Atiah

Assalamualaikum wrt wbt Bismillahirrahmanirrahim..
Surat terbuka untuk kakak ku Ummu Atiyyah bt Asaari. Moga-moga Kak Atiah dalam keadaan sihat lahir dan batin dan juga sedang sangat sedar apa yang telah dilakukan ini, serta faham kesan dan akibatnya kepada diri sendiri terutamanya dan juga seluruh keluarga.
Saya tuliskan surat terbuka ini adalah untuk menjawab segala apa yang telah Kak Atiah perkatakan samada melalui video di facebook juga melalui tulisan (Syed Azmi) yang telah tersebar, sekaligus untuk mengingatkan Kak Atiah terhadap apa-apa yang mungkin Kak Atiah terlupa. Tak salah rasanya untuk kita adik beradik saling ingat mengingatkan pada kebenaran dan kesabaran..
1- Kak Atiah diberi amanah untuk menjaga syarikat di Jerash, Jordan. Sementara kami adik beradik yang lain juga diberi tanggungjawab di cawangan GISBH yang lain. Di Jerash, Kak Atiah bukan saja diamanahkan untuk menguruskan perniagaan restoran, tapi turut diberi kepercayaan menjaga lebih 50 orang pelajar yang ditaja oleh…

Surat dari Adib

‎السلامعليكمورحمةاللهوبركاته، ‎بسماللهالرحمنالرحيم.
Buat kak Atiyyah yang dikasihi.. Ini sedikit Luahan hati Adib untuk Kak Atiyyah, salah seorang dari 2 orang Adik lelaki kandung kak Atiyyah yang sangat  sangat mengharap Kak Atiyyah semakin nampak betapa hebatnya Allah membolak balikkan hati-hati setiap kita.
Maha besar Tuhan dari menzalimi hamba hambanya, melainkan hamba itu sendiri menzalimi akan diri mereka. Kak Atiyyah ingat tak Abuya Umu? Ayah dan Ibu Kandung Kak Atiyyah!!! dan yang paling besar Ayah ibu kepada hati hati kita yang ajar didik kita agar Takut Allah  Rindukan Nabi. membesarkan dan mentaati Pemimpin.
Kak Atiyyah ingat tak? waktu Umu ada..sebelum Umu pergi tinggalkan kita. Umu selalu cakap dan ingat ingatkan pada kita. "dalam Al Qur'an yang kita baca, Allah ceritakan Aku siapkan Syurga Neraka untuk hamba hambaku tapi Allah ingatkan pada hamba hambanya..Akan Nikmat Syurganya dan azab api nerakaNya. Allah juga ingatkan akan kekuasaaNya!!! Tapi ramainya hamba-hambaku y…

Surat dari Yah

Bismillahirrahmanirrahim...
Kepada Kak Atiyah yang diingati, Mudah-mudahan apa yang Yah tulis ni untuk Yah sendiri terus mengambil pengajaran dari apa yang dah berlaku. Sebab Iman itu bukan boleh diwarisi walaupun atas nama darah daging sendiri. 
1. Yah masih ingat macam mana pernah Yah sendiri tengok dari dulu lagi K.Atiyah kalau ditegur oleh Abuya (kadang-kadang ditegur tu hanya gurauan sahaja) tapi K.Atiyah akan merajuk dan tarik muka pada Abuya. Maksud Yah kongsikan ini, Sebab memang dari dulu lagi K.Atiyah ni sikap tu macam ni, macam yang dah diceritakan oleh K.Khaulah sendiri yang lebih kenal K.Tiyah. 
2. Bahkan pernah sahaja K.Atiyah (ketika tu masih ada Ummu lagi) punyalah K.Atiyah geram dengan Zainab sebab adalah Zainab ni buat perangai (perangai sebagai budak kecillah, bukan Zainab tu dah dewasa) Sampai K.Atiyah punyalah tak sabar, ambil cawan baling hampir nak kena pada Umu waktu itu. Tapi Umu tenang sahaja sebab Umu kenal sikap K.Atiyah tu. 
3. Ampun maaf K.Atiyah, Zainab send…