GISB kaya

Sunday, March 17, 2013
Kalau diberi pilihan waktu ni memang nak duduk chalet sebab kat situ tiap hari dapat beramah tamah dengan jemaah umrah. Seronok nak jumpa orang,sembang-sembang. Yelah..dah lama sangat asyik menatap muka bangla india je kat sini. Bila dapat layan muka orang kita pun dah sejuk hati. Tapi sesekali bersembang lepas habis show pun ok dah. Macam-macam komen,pandangan,pujian,komplenan yang diterima. Yang baik datangnya dari Allah,yang buruknya dah tentulah dari diri sendiri dan sangat perlu dibaiki.

Antara yang biasa sangat didengari ialah,huish...kaya betul GISB ni ye. GISB,Arqam,Ustaz Ashaari,Abuya,Ummu Jah dan macam-macam panggilan lagilah yang diberikan untuk kami. Mana-mana pun bolehlaa..

Kaya ke GISB ni sebenarnya? Rangkaian perniagaan dah cecah 3 suku dunia. Staff dah menjangkau 4ribu orang. Rumah kat Mekah Madinah dah macam istana. Kereta mewah berapa bijik. Kayala kan? Tapi tengok ahli-ahlinya sederhana je. Anak-anak bos (Abuya) pun kerja macam orang lain jugak. Board of directornya pun boleh je buat kerja-kerja sempoi. Jaga katering,jaga binatang,tolak wheelchair orang,pakaian pun kadang tu sakai je. Yelah..takkan nak buat kerja buruh pakai baju kot kan?

Oklah..kaya tak kaya tu terpulanglah pada yang menilai. Tapi sebenarnya kaya ni sangat subjektif. Walaupun orang kata sekarang ni nak apapun pakai duit. Nak berak pun kalau takde duit tahanlah kat depan bilik air tu. Punyalah hah! Tu yang sampai duit dah jadi Tuhan. Tapi betulke duit tu segala-galanya? Mai kita cek..

Kenapa GISB boleh buka cawangan dimerata dunia dalam tempoh yang singkat? Rasa macam sekelip mata je dah ada cabang di London,Manchester,China,Haramain dan bakal menyusul Filipina,India,Amerika dan Jepun. Padahal syarikat lain kalau nak bukak sana sini tu memang tak kurang 10 tahun lah rasanya. Itupun memerlukan kos yang sangat tinggi. Maka disinilah kita dapat lihat sebenarnya apa yang lebih diperlukan daripada duit untuk membangun sebegini.

Abuya dalam pertemuannya dengan Tun Mahathir sekitar tahun 70 atau 80an telah berkata bahawa membangun bangsa perlulah dengan iman. Tapi Tun Mahathir cakap,iman bukan boleh bagi makan. Dan Abuya sampaikan,lihatlah negara-negara yang kaya seperti Brunei,Saudi dan sebagainya itu bukan maju pun bangsanya. Itulah bukti bahawa kekayaan ekonomi bukanlah syarat kemajuan sesebuah bangsa. Untuk itu rasanya tidaklah keterlaluan jika dikatakan yang kaya pada GISB ini ialah IMAN. Iman lah yang menjadi dasar bagi Abuya didalam membangunkan seluruh kekayaan yang ada ini.

Contohnya di Haramain ni sendiri. Dah bagitau dah haritu macamana sistem negara wahabi nikan?Jutawan Indonesia yang datang buat projek hotel kat sini pun boleh kena tipu hidup-hidup. Kat sini kalau Tuhan tak datangkan orang yang betul-betul jujur nak tolong,silap haribulan memang bungkuslah. Kat sini mana ada undang-undang. Malah disinilah wujudnya industri yang melahirkan penipu-penipu besar! Kalaulah bukan kerana adanya iman yang dimasukkan kedalam hati,mustahil rasanya untuk membangun empayar sebesar yang ada sekarang ni. Kami disini atas nama perlindungan dari Kaabah sumber power,Tuhan telah datangkan orang-orang yang sanggup untuk mempertahankan keberadaan GISB dinegara yang serba serbi payah ni. Bukan sekali dua percubaan memusnahkan projek GISB disini,tapi dengan adanya bantuan Tuhan melalui mereka yang dihantar,maka teruslah semua ini dapat dipertahankan.

Lihatlah..orang-orang yang sanggup bekerja walau tidak dibayar gaji,tidakkah mereka itu merupakan aset yang paling besar diakhir zaman ini? Kita tak perlu pening fikir nak kena tipu dengan pekerja sendiri. Semua pekerja yang telah dibekalkan dengan iman dihati itu akan mampu untuk berlaku jujur didepan dan dibelakang. Bahkan mereka yang akan berfikir cara untuk memberi kepada syarikat,bukan sebaliknya. Mahal bukan? Kalau ada pun yang tak jujur,itu tidak pun kita anggap sebagai masalah besar. Kerana kita yakin bahawa Tuhanlah yang akan menentukan nasibnya kelak. Nanti mereka yang cuba nak menipu tu akan malu sendiri. Itu pengalaman aku kat Jordanlah. Bila kita dapat tau ada sorang pekerja arab yang memang suka ngelat,kita diamkan je. Kita tetap layan baik. Last-last dia malu,dia sendiri yang minta berhenti. Tapi memang puaslah aku doa kat Kaabah untuk dia ni. Begitulah kuasa Tuhan.

Jadi kekayaan sebenar GISB yang dibangunkan oleh Abuya ialah para staff yang dilahirkan dari program bina insan yang menjadi dasar didalam pembangunan apa jua bidang. Berapa banyak orang yang ada duit melambak tapi tak boleh nak buka projek banyak-banyak dengan alasan ketiadaan orang yang boleh dipercayai. Benarlah bahawa iman itu jauh lebih mahal mengatasi duit juta-juta. Bila ada iman,sekalipun takde duit juta-juta,tapi semuanya akan mampu dijalankan. Rasanya kalau nak minta cash jutaan sedebuk memang GISB takde. Tapi kita berjaya buktikan bahawa modal insan ini justeru lebih bermakna. Dengarnya hendak melahirkan seorang perisik atas nama negara pun memakan kos juta-juta. Jadi,kira-kira berapakah pula kos untuk melahirkan seorang yang bertaqwa? Seorang yang takutkan Tuhan,rindukan Nabi,yang tidak akan sanggup melakukan khianat,bahkan sanggup miskin untuk mengkayakan islam! Tidakkah harganya jauh mengatasi duit bilionan sekalipun?

5 comments:

jay labuan said...

Hujah…yg bernas dan patut di jadikn model…

Alang Mn said...

saya suka. .

putri muntazirah said...

mantapppp!

jay labuan said...

Camna nk dpt link post yang terbaru dri blok k.olah ni??

liza said...

Macam mana nk dapatkan kerja di company ni