Skip to main content

GISB kaya

Kalau diberi pilihan waktu ni memang nak duduk chalet sebab kat situ tiap hari dapat beramah tamah dengan jemaah umrah. Seronok nak jumpa orang,sembang-sembang. Yelah..dah lama sangat asyik menatap muka bangla india je kat sini. Bila dapat layan muka orang kita pun dah sejuk hati. Tapi sesekali bersembang lepas habis show pun ok dah. Macam-macam komen,pandangan,pujian,komplenan yang diterima. Yang baik datangnya dari Allah,yang buruknya dah tentulah dari diri sendiri dan sangat perlu dibaiki.

Antara yang biasa sangat didengari ialah,huish...kaya betul GISB ni ye. GISB,Arqam,Ustaz Ashaari,Abuya,Ummu Jah dan macam-macam panggilan lagilah yang diberikan untuk kami. Mana-mana pun bolehlaa..

Kaya ke GISB ni sebenarnya? Rangkaian perniagaan dah cecah 3 suku dunia. Staff dah menjangkau 4ribu orang. Rumah kat Mekah Madinah dah macam istana. Kereta mewah berapa bijik. Kayala kan? Tapi tengok ahli-ahlinya sederhana je. Anak-anak bos (Abuya) pun kerja macam orang lain jugak. Board of directornya pun boleh je buat kerja-kerja sempoi. Jaga katering,jaga binatang,tolak wheelchair orang,pakaian pun kadang tu sakai je. Yelah..takkan nak buat kerja buruh pakai baju kot kan?

Oklah..kaya tak kaya tu terpulanglah pada yang menilai. Tapi sebenarnya kaya ni sangat subjektif. Walaupun orang kata sekarang ni nak apapun pakai duit. Nak berak pun kalau takde duit tahanlah kat depan bilik air tu. Punyalah hah! Tu yang sampai duit dah jadi Tuhan. Tapi betulke duit tu segala-galanya? Mai kita cek..

Kenapa GISB boleh buka cawangan dimerata dunia dalam tempoh yang singkat? Rasa macam sekelip mata je dah ada cabang di London,Manchester,China,Haramain dan bakal menyusul Filipina,India,Amerika dan Jepun. Padahal syarikat lain kalau nak bukak sana sini tu memang tak kurang 10 tahun lah rasanya. Itupun memerlukan kos yang sangat tinggi. Maka disinilah kita dapat lihat sebenarnya apa yang lebih diperlukan daripada duit untuk membangun sebegini.

Abuya dalam pertemuannya dengan Tun Mahathir sekitar tahun 70 atau 80an telah berkata bahawa membangun bangsa perlulah dengan iman. Tapi Tun Mahathir cakap,iman bukan boleh bagi makan. Dan Abuya sampaikan,lihatlah negara-negara yang kaya seperti Brunei,Saudi dan sebagainya itu bukan maju pun bangsanya. Itulah bukti bahawa kekayaan ekonomi bukanlah syarat kemajuan sesebuah bangsa. Untuk itu rasanya tidaklah keterlaluan jika dikatakan yang kaya pada GISB ini ialah IMAN. Iman lah yang menjadi dasar bagi Abuya didalam membangunkan seluruh kekayaan yang ada ini.

Contohnya di Haramain ni sendiri. Dah bagitau dah haritu macamana sistem negara wahabi nikan?Jutawan Indonesia yang datang buat projek hotel kat sini pun boleh kena tipu hidup-hidup. Kat sini kalau Tuhan tak datangkan orang yang betul-betul jujur nak tolong,silap haribulan memang bungkuslah. Kat sini mana ada undang-undang. Malah disinilah wujudnya industri yang melahirkan penipu-penipu besar! Kalaulah bukan kerana adanya iman yang dimasukkan kedalam hati,mustahil rasanya untuk membangun empayar sebesar yang ada sekarang ni. Kami disini atas nama perlindungan dari Kaabah sumber power,Tuhan telah datangkan orang-orang yang sanggup untuk mempertahankan keberadaan GISB dinegara yang serba serbi payah ni. Bukan sekali dua percubaan memusnahkan projek GISB disini,tapi dengan adanya bantuan Tuhan melalui mereka yang dihantar,maka teruslah semua ini dapat dipertahankan.

Lihatlah..orang-orang yang sanggup bekerja walau tidak dibayar gaji,tidakkah mereka itu merupakan aset yang paling besar diakhir zaman ini? Kita tak perlu pening fikir nak kena tipu dengan pekerja sendiri. Semua pekerja yang telah dibekalkan dengan iman dihati itu akan mampu untuk berlaku jujur didepan dan dibelakang. Bahkan mereka yang akan berfikir cara untuk memberi kepada syarikat,bukan sebaliknya. Mahal bukan? Kalau ada pun yang tak jujur,itu tidak pun kita anggap sebagai masalah besar. Kerana kita yakin bahawa Tuhanlah yang akan menentukan nasibnya kelak. Nanti mereka yang cuba nak menipu tu akan malu sendiri. Itu pengalaman aku kat Jordanlah. Bila kita dapat tau ada sorang pekerja arab yang memang suka ngelat,kita diamkan je. Kita tetap layan baik. Last-last dia malu,dia sendiri yang minta berhenti. Tapi memang puaslah aku doa kat Kaabah untuk dia ni. Begitulah kuasa Tuhan.

Jadi kekayaan sebenar GISB yang dibangunkan oleh Abuya ialah para staff yang dilahirkan dari program bina insan yang menjadi dasar didalam pembangunan apa jua bidang. Berapa banyak orang yang ada duit melambak tapi tak boleh nak buka projek banyak-banyak dengan alasan ketiadaan orang yang boleh dipercayai. Benarlah bahawa iman itu jauh lebih mahal mengatasi duit juta-juta. Bila ada iman,sekalipun takde duit juta-juta,tapi semuanya akan mampu dijalankan. Rasanya kalau nak minta cash jutaan sedebuk memang GISB takde. Tapi kita berjaya buktikan bahawa modal insan ini justeru lebih bermakna. Dengarnya hendak melahirkan seorang perisik atas nama negara pun memakan kos juta-juta. Jadi,kira-kira berapakah pula kos untuk melahirkan seorang yang bertaqwa? Seorang yang takutkan Tuhan,rindukan Nabi,yang tidak akan sanggup melakukan khianat,bahkan sanggup miskin untuk mengkayakan islam! Tidakkah harganya jauh mengatasi duit bilionan sekalipun?

Comments

jay labuan said…
Hujah…yg bernas dan patut di jadikn model…
putri muntazirah said…
mantapppp!
jay labuan said…
Camna nk dpt link post yang terbaru dri blok k.olah ni??
liza said…
Macam mana nk dapatkan kerja di company ni

Popular posts from this blog

Surat terbuka untuk Kak Atiah

Assalamualaikum wrt wbt Bismillahirrahmanirrahim..
Surat terbuka untuk kakak ku Ummu Atiyyah bt Asaari. Moga-moga Kak Atiah dalam keadaan sihat lahir dan batin dan juga sedang sangat sedar apa yang telah dilakukan ini, serta faham kesan dan akibatnya kepada diri sendiri terutamanya dan juga seluruh keluarga.
Saya tuliskan surat terbuka ini adalah untuk menjawab segala apa yang telah Kak Atiah perkatakan samada melalui video di facebook juga melalui tulisan (Syed Azmi) yang telah tersebar, sekaligus untuk mengingatkan Kak Atiah terhadap apa-apa yang mungkin Kak Atiah terlupa. Tak salah rasanya untuk kita adik beradik saling ingat mengingatkan pada kebenaran dan kesabaran..
1- Kak Atiah diberi amanah untuk menjaga syarikat di Jerash, Jordan. Sementara kami adik beradik yang lain juga diberi tanggungjawab di cawangan GISBH yang lain. Di Jerash, Kak Atiah bukan saja diamanahkan untuk menguruskan perniagaan restoran, tapi turut diberi kepercayaan menjaga lebih 50 orang pelajar yang ditaja oleh…

Surat dari Adib

‎السلامعليكمورحمةاللهوبركاته، ‎بسماللهالرحمنالرحيم.
Buat kak Atiyyah yang dikasihi.. Ini sedikit Luahan hati Adib untuk Kak Atiyyah, salah seorang dari 2 orang Adik lelaki kandung kak Atiyyah yang sangat  sangat mengharap Kak Atiyyah semakin nampak betapa hebatnya Allah membolak balikkan hati-hati setiap kita.
Maha besar Tuhan dari menzalimi hamba hambanya, melainkan hamba itu sendiri menzalimi akan diri mereka. Kak Atiyyah ingat tak Abuya Umu? Ayah dan Ibu Kandung Kak Atiyyah!!! dan yang paling besar Ayah ibu kepada hati hati kita yang ajar didik kita agar Takut Allah  Rindukan Nabi. membesarkan dan mentaati Pemimpin.
Kak Atiyyah ingat tak? waktu Umu ada..sebelum Umu pergi tinggalkan kita. Umu selalu cakap dan ingat ingatkan pada kita. "dalam Al Qur'an yang kita baca, Allah ceritakan Aku siapkan Syurga Neraka untuk hamba hambaku tapi Allah ingatkan pada hamba hambanya..Akan Nikmat Syurganya dan azab api nerakaNya. Allah juga ingatkan akan kekuasaaNya!!! Tapi ramainya hamba-hambaku y…

Surat dari Yah

Bismillahirrahmanirrahim...
Kepada Kak Atiyah yang diingati, Mudah-mudahan apa yang Yah tulis ni untuk Yah sendiri terus mengambil pengajaran dari apa yang dah berlaku. Sebab Iman itu bukan boleh diwarisi walaupun atas nama darah daging sendiri. 
1. Yah masih ingat macam mana pernah Yah sendiri tengok dari dulu lagi K.Atiyah kalau ditegur oleh Abuya (kadang-kadang ditegur tu hanya gurauan sahaja) tapi K.Atiyah akan merajuk dan tarik muka pada Abuya. Maksud Yah kongsikan ini, Sebab memang dari dulu lagi K.Atiyah ni sikap tu macam ni, macam yang dah diceritakan oleh K.Khaulah sendiri yang lebih kenal K.Tiyah. 
2. Bahkan pernah sahaja K.Atiyah (ketika tu masih ada Ummu lagi) punyalah K.Atiyah geram dengan Zainab sebab adalah Zainab ni buat perangai (perangai sebagai budak kecillah, bukan Zainab tu dah dewasa) Sampai K.Atiyah punyalah tak sabar, ambil cawan baling hampir nak kena pada Umu waktu itu. Tapi Umu tenang sahaja sebab Umu kenal sikap K.Atiyah tu. 
3. Ampun maaf K.Atiyah, Zainab send…