Skip to main content

Queen Control

Selain dari doktor,cikgu,petani,nelayan,QUEEN CONTROL juga ialah satu pekerjaan. Tak percaya? Cuba tanya setiap rumah,mana yang takde isteri jadi queen control? Samada queen control tu berbentuk negatif,ataupun ianya dah jadi positif (sebab suami malas gaduh jadi layankan jela)..

Queen control ni ada beberapa kategori sebenarnya. Ada isteri yang memang garang gila menjerit baling periuk sampai suami jadi kecut tikus. Itu memang queen sungguh. Ala..yang macam dalam sinetron Indon tu..ehh..Indonesia. Marahnya orang Indonesia bila kita sebut Indon. Padahal Indon tukan singkatan dari Indonesia. Bukan ke orang Indonesia memang suka singkatkan perkataan? Wartel,curhat,nasgor,telmi dan lain-lain tu. Bila kita singkatkan Indonesia jadi Indon,marahlah pulak. Hehe..saje gurau. Jangan marah ye orang Indonesia..

Ok kembali pada tajuk asal. Kalau queen control yang jenis terang nyata tu memang senang nak nilailah. Asal isteri mengarah,mengamuk je dah tau dah memang dia ni queen control. Tapi ramai yang tak tahu ada lagi jenis isteri yang dia tak garang mana pun tapi sebenarnya itu adalah sejenis queen control juga. Contoh:-

- Isteri yang sikit-sikit nangis lepastu suami pun selalulah tak sampai hati,tak tergamak. Jadi dia telah mengkontrol suaminya dengan airmatanya yang murah itu.

- Isteri yang bila suami keluar selalu mesej/call tanya bila nak balik? Tanya tu lembut je. Kalau hantar voicenote pun bunyinya sedap je dengar. Tapi dalam keadaan tak sedar perbuatan itu telah menyebabkan suaminya terkontrol atau berada dalam kawalannya.

- Isteri yang bila suaminya nak pergi kerumah isteri yang lain (ini kes poligamilah) dia akan bertanya dengan ayunya,bilalah nak jumpa abang lagi. Nampak macam comelkan? Tapi sebenarnya pertanyaan itupun sudah bersifat mengikat kaki suami.

- Isteri yang akan menggunakan anak-anak untuk mendapatkan perhatian suami. Contohnya bila suami hendak kemana-mana atau ada kerja yang nak dibuat,cepat-cepat dia mengedepankan anak-anak dengan berharap suami akan mengikut kehendaknya.

Kategori-kategori diatas ni kiranya macam pandangan peribadi aku lah. Bukanlah aku nak memandai-mandai,jauh sekali nak kenakan sesiapa. Apa yang aku tulis tu memang hasil dari aku suluh diri sendiri. Dan memang itulah pun sikap-sikap yang ada dalam diri kebanyakan kita kaum wanita ni yang semuanya lahir dari nafsu kita yang sembilan. Licik sungguh strategi nafsukan? Kadang tu memang kita tak perasan. Tapi sebenarnya perbuatan kita tu sangat menyekat kebebasan yang menjadi hak suami. Selaku pemimpin,suami bebas membuat setiap keputusan tanpa perlu terikat dengan isteri. Walaupun dalam rumahtangga memang ada tolak ansur dan budi bicaranya. Tapi bukan sampai isteri jadi suami,suami pula nak kena jadi isteri.

Kerana itu didalam berumahtangga,segala apa yang dilakukan perlulah diniatkan untuk menggembirakan Allah,bukan sekadar ingin menambat hati suami. Jika hanya cinta suami yang didamba,kelak bila ujian melanda,sukar untuk bertahan. Tetapi jika cinta Allah yang dicari,nescaya kedua-dua cinta Allah dan suami akan kita perolehi.

Comments

Popular posts from this blog

Kisah selawat

"Kisah Pemuda Yang Suka Berselawat Ke Atas Nabi" Dikisahkan pada zaman Khalifah Umar r.a ada seorang lelaki yang kaya dibidang duniawi dan dia mempunyai tabiat yang buruk disamping itu dia sangat suka berselawat ke atas Nabi S.A.W. Apabila telah tiba ajalnya dia menjadi begitu susah sehingga mukanya menjadi hitam dan apabila orang melihatnya akan merasa takut. Disebabkan masanya semakin hampir maka dia pun berkata ; " Wahai Abu Qasim(Muhammad), sesungguhnya aku telah menyintai kamu dengan memperbanyakkan selawat ke atas kamu." Belum selesai orang itu berkata-kata maka turunlah seekor burung dari atas, lalu menyapu salah satu sayapnya kepada orang itu maka dengan segera wajah orang itu menjadi putih bersih dan berbau harum, Dan akhirnya dia meninggal dunia dengan syahadat. Apabila orang ramai membawa jenazah orang itu ke kubur dan meletakkannya di liang lahad, maka kesemua mereka mendengar suara yang berkata: " Sesungguhnya orang lelaki ini tidak

Pantai Timur kami datang!!

Satu pagi,beberapa minit sebelum waktu yang sepatutnya aku bangun sahur,teet teet.. Bunyi bb ku. Bukan teet teet la. Ada bunyi lain entah macamana bunyinya. Dengan mata separa terbuka aku bukaklah bbm itu. " Kamu dan Ajwad ikut Ummu ke Kelantan. Yang lain show di FCH " Haa?? Yaallah.. Terus aku mengetik keypad bold 4 usangku ini yang dah selalu sangat mati sendiri,nak angkat Q10 tak mampu lagi, " Ummu,kami ada 4orang je " Berdebar tunggu keputusan. Dub dub. " Ok semua ikut ke Kelantan. Kamu naik alphard. " Fuhh legaaa.. Ummu bukannya boleh tu. Nampak kami ramai je mulalah tak tahan nak pecahkan kami ke beberapa kumpulan. Aku rasa akhirnya kami semua akan jadi artis solo kot. Sebab Ummu memang nak pastikan betul mesej Allah Rasul ni segera sampai ke tengah masyarakat. Aduii.. Waktu ni rasa macam nak suruh Abg Am dan Kak Picah pun tolong nasyid sekali! Ku sangkakan kami akan menghabiskan sisa-sisa Ramadhan di BCH mahupun FCH,namun perancangan Tuhan mengatasi

" Setiap kuda yang datang,bersamanya kebaikan "

Macamanalah aku boleh terlupa nak share cerita pasal ziarah kami ke stable kuda milik Sidi Hisyam di Jeddah haritu. Kami datang dengan 3 buah kereta yang telah meramaikan suasana pada petang itu. Sidi Hisyam dan keluarga telah mengundang kami sekeluarga untuk makan tengahari dirumah rehat miliknya yang terletak didalam kawasan stable kudanya itu. Makan pulak Nasi Mandi kambing idaman hati. Haish.. Macam biasa lepas makan kami hadiahkan nasyid untuk tuan rumah. Stable kuda milik Sidi Hisyam ini merupakan antara stable yang terkenal disini. Namanya ialah Mazra'ah Sawari. Punyalah besar kawasannya,aku tengok dah macam zoo+stadium bola. Setiap tahun akan diadakan pertandingan kuda (arab) cantik dan penyertaan datangnya dari seluruh Saudi dikalangan kerabat diraja dan orang-orang kaya. Sidi Hisyam sendiri merupakan seorang korporat besar yang memiliki rangkaian perniagaan yang cukup gah. Rasanya kalau sebut nama Sawari tu semua orang kenallah. Perkenalan dengan Sidi Hisyam bermula b