Skip to main content

Dua tanah haram

Di Haramain ni,kalau kau miskin takde sape nak tolong,kalau kau kaya,kau kena tipu. Antara 2 itu je yang akan berlaku. Sebab tu mana ada syarikat Malaysia yang betah nak berlama-lama disini. Padahal semua pun tau yang Haramain ni lubuk duit. Tapi tak sanggupla sebab risiko memang tinggi. Hanya orang yang gagah saja yang akan sanggup redah liku-liku di Haramain ini. Pahitnya hakikat yang harus kita hadapi tentang tanah suci ini.

Maka bila syarikat GISB mampu untuk bertahan disini dan terus mengembangkan empayarnya,banyaklah hati-hati yang bertanya,apakah kekuatan sebenar mereka? Terkejut dan terujalah orang melayu bila sampai Haramain disambut oleh orang melayu juga. Dari airport,hotel,makan,ziarah,kenduri,semua orang melayu yang handle. Makcik pakcik yang sakit lutut tak larat jalan pun ada orang melayu yang akan tolong tolak wheelchair mereka. Nak harap bangla india yang menolak,memang ketakutanlah. Sebelum tolak minta 300,tengah tawaf mintak tambah,dah patah balik hotel dah jadi seribu. Mana tak takut?

Kian terasalah dihati mereka bahawa benarlah Haramain ini sebenarnya ialah kampung kita. Bukankah disini ialah kampung Nabi kita? Kampung Nabi kita bermakna ia juga adalah kampung kita. Indahnya bila dapat jadikan Haramain ini macam kita yang punya.

Namun keindahan yang didapatkan ini bukanlah datang bergolek-golek seperti hero heroin cerita hindustan ye. Kesenangan yang sedang dikecapi dan dikongsi bersama oleh orang-orang melayu ini sesungguhnya didapatkan dengan airmata. Airmata dimalam hari kepada Tuhan mengharap diberi perlindungan dan dijayakan projek yang dibangun atas nama islam ini. Maka Tuhan benar menunaikan janji bila si hamba menyerah sepenuh keyakinan kepadaNya,nescaya tidak akan disia-siakan.

Kita bukan millionaire,jauh lagi billionaire. Kekayaan yang dilihat itu memang benar-benar dipakaikan atas nama islam,sedangkan individu yang menjayakannya dilatih untuk mengambil dunia hanya sekadarnya sahaja. Selebihnya dikorbankan untuk kepentingan islam yang sangat memerlukan. Kalau bukan untuk Tuhan,tidaklah sanggup kampung halaman,keluarga juga harta ditinggalkan. Menjadikan negara orang seperti negara sendiri bukanlah sesuatu keputusan yang mudah dilakukan. Lebih-lebih lagi dinegara yang penuh dengan manusia yang kelaparan!

Sungguh Tuhan sedang menunjukkan kuasaNya terhadap sebuah bangsa yang kecil,hidung pesek,tak reti bergaduh,suara rendah,tak reti tolak orang waktu tawaf,kalau kena tipu tak reti tuntut hak! Pembelaan sebesarnya sedang berlaku oleh Tuhan. Hingga bangsa arab yang melihat projek perkampungan Rasulullah di Chalet Nur Mohd berkata,seribu tahun lagipun kami tidak akan mampu berfikir untuk melakukan hal yang sedang kamu lakukan ini! Angkat tanganlah para korporat yang singgah melihatkan projek besar oleh orang melayu islam,di Mekah ini. Betapalah kita sama sekali tidak merasakan ianya ialah hasil titik peluh kita,sebaliknya Tuhanlah yang telah melakukan semuanya.

Dengan apa hendak kita bayar semua ini wahai orang melayu? Cukupkah dengan hanya mengagumi kejadian besar ini? Menjadikan hidup tanpa ada kepentingan selain terhadap Tuhan,itulah bayarannya..

Geng usop wilca!
Pakai purdah tu sebab nak elak panas je..ish!

 

 

 

Comments

Nurul Cake's said…
salam ibu....ini dehya dr zon pusat......nk tnye....tp xde kene mengene ngan tajuk nie........nk tnye setting camera dslr utk tvnm ....resolution yg sesuai berape???
yg 1920x1080 fp25 atau 1280x720 fp50
Anonymous said…
Awat aih tnye kt cni
Zack07 said…
Ingatkan tukang tolak tu muslumah2 sudan yg gagah2 tu... Rupenye...

Popular posts from this blog

Kisah selawat

"Kisah Pemuda Yang Suka Berselawat Ke Atas Nabi" Dikisahkan pada zaman Khalifah Umar r.a ada seorang lelaki yang kaya dibidang duniawi dan dia mempunyai tabiat yang buruk disamping itu dia sangat suka berselawat ke atas Nabi S.A.W. Apabila telah tiba ajalnya dia menjadi begitu susah sehingga mukanya menjadi hitam dan apabila orang melihatnya akan merasa takut. Disebabkan masanya semakin hampir maka dia pun berkata ; " Wahai Abu Qasim(Muhammad), sesungguhnya aku telah menyintai kamu dengan memperbanyakkan selawat ke atas kamu." Belum selesai orang itu berkata-kata maka turunlah seekor burung dari atas, lalu menyapu salah satu sayapnya kepada orang itu maka dengan segera wajah orang itu menjadi putih bersih dan berbau harum, Dan akhirnya dia meninggal dunia dengan syahadat. Apabila orang ramai membawa jenazah orang itu ke kubur dan meletakkannya di liang lahad, maka kesemua mereka mendengar suara yang berkata: " Sesungguhnya orang lelaki ini tidak

Pantai Timur kami datang!!

Satu pagi,beberapa minit sebelum waktu yang sepatutnya aku bangun sahur,teet teet.. Bunyi bb ku. Bukan teet teet la. Ada bunyi lain entah macamana bunyinya. Dengan mata separa terbuka aku bukaklah bbm itu. " Kamu dan Ajwad ikut Ummu ke Kelantan. Yang lain show di FCH " Haa?? Yaallah.. Terus aku mengetik keypad bold 4 usangku ini yang dah selalu sangat mati sendiri,nak angkat Q10 tak mampu lagi, " Ummu,kami ada 4orang je " Berdebar tunggu keputusan. Dub dub. " Ok semua ikut ke Kelantan. Kamu naik alphard. " Fuhh legaaa.. Ummu bukannya boleh tu. Nampak kami ramai je mulalah tak tahan nak pecahkan kami ke beberapa kumpulan. Aku rasa akhirnya kami semua akan jadi artis solo kot. Sebab Ummu memang nak pastikan betul mesej Allah Rasul ni segera sampai ke tengah masyarakat. Aduii.. Waktu ni rasa macam nak suruh Abg Am dan Kak Picah pun tolong nasyid sekali! Ku sangkakan kami akan menghabiskan sisa-sisa Ramadhan di BCH mahupun FCH,namun perancangan Tuhan mengatasi

" Setiap kuda yang datang,bersamanya kebaikan "

Macamanalah aku boleh terlupa nak share cerita pasal ziarah kami ke stable kuda milik Sidi Hisyam di Jeddah haritu. Kami datang dengan 3 buah kereta yang telah meramaikan suasana pada petang itu. Sidi Hisyam dan keluarga telah mengundang kami sekeluarga untuk makan tengahari dirumah rehat miliknya yang terletak didalam kawasan stable kudanya itu. Makan pulak Nasi Mandi kambing idaman hati. Haish.. Macam biasa lepas makan kami hadiahkan nasyid untuk tuan rumah. Stable kuda milik Sidi Hisyam ini merupakan antara stable yang terkenal disini. Namanya ialah Mazra'ah Sawari. Punyalah besar kawasannya,aku tengok dah macam zoo+stadium bola. Setiap tahun akan diadakan pertandingan kuda (arab) cantik dan penyertaan datangnya dari seluruh Saudi dikalangan kerabat diraja dan orang-orang kaya. Sidi Hisyam sendiri merupakan seorang korporat besar yang memiliki rangkaian perniagaan yang cukup gah. Rasanya kalau sebut nama Sawari tu semua orang kenallah. Perkenalan dengan Sidi Hisyam bermula b