Skip to main content

Makanan Malaysia busuk

Sepanjang duduk bertahun kat Jordan tu memang banyak dapat kawan. Lagi-lagi bila dah masuk jamiah. Makin besarlah network. Eh. Tapi yang paling akrab ialah dengan Hadeel. Hadeel Assafi namanya. Perempuan ye. Rapat sampai sekarang walaupun dah lama tak berhubung. Namun hati kekal bersatu. Ceh! Boleh berkawan lama ni biasanya sebab serasila kan. Kenapa serasi? Padahal rupa paras kami memang jauh berbeza. Kalau aku jalan sebelah dia orang akan sangka aku ialah orang gaji. Ok. Serasi itu soal hati ye kawan-kawan. Sila semak entry terdahulu tentang hati. Huhu..gaya cikgulah sangat.

Kami lahir bulan yang sama,perangai suka lompat-lompat pun sama (waktu muda dulu dan masih ringan),ketinggian pun sama,suka sembang dalam kelas dan dimarahi pensyarah pun sama-sama,kawin ditahun yang sama,sekarang duduk Saudi pun sama-sama cuma dia nun jauh di Abha,dan aku di Mekah. Hanya keindahan wajah yang berbeza. Terpaksa ulang banyak kali tang wajah ni demi membuktikan bahawa orang yang cantik macam Hadeel tetap boleh berkawan baik dengan orang tak cantik macam aku. Asal saja kita bahagia.

Banyak sangat kalau nak cerita tentang kawanku yang sorang ni. Macam-macam hal. Tapi kalini nak cerita berkaitan dengan tajuk iaitu makanan Malaysia busuk. Wahh..ini penghinaan ke apa? Boleh masuk ISA ni. Err..

Hobi kami ialah lepak diperkarangan kolej. Sementara nak tunggu waktu kelas seterusnya tu kami akan bersembang sambil berjajan. Jadi ada satu hari tu Hadeel suruh aku bawak jajan khas Malaysia. Yang takde kat Jordan katanya. Maka aku pun gagahlah goreng keropok ikan dan bawak ke kolej pada esoknya. Hadeel ajak kawan-kawan lain jugak untuk join makan jajan melayu tu. Sudahnya apa? Depa bisingla haii..pasal keropok tu bau ikan. Tangan busuk,mulut busuk ikan katanya. Padahal aku rasa biasa je. Kan? Keropok ikan je kot. Bukannya aku bagi ikan bilis orang pantang bersalin tu. Jenuhlah depa cari shinggam untuk cover kebusukan yang didakwa itu. Oh ya..shinggam iaitu chewing gum diibaratkan sebagai deodorant untuk mulut oleh kebanyakan orang arab. Selalunya deodoran dipakai untuk wangikan ketiakkan? Dan bagi mereka shinggam adalah untuk mewangikan mulut. Bangun tidur terus makan shinggam. Besar jasa kau shinggam! Colgate tak laku.

Rentetan dari peristiwa itu satu hari Hadeel bagitau aku yang Dr Hisyam Sultan (kawan Abuya) yang mengajar kelasnya tu salu ke Malaysia. Dan selalu cerita tentang Malaysia. Rasanya Dr Hisyam dah boleh dilantik sebagai duta melawat Malaysia ye. Dokter bagitau yang ada satu buah kat Malaysia,berduri,rasanya sedap tapi baunya busuk. Kalau nak bawak naik flight memang tak lepas takut pilot terganggu dengan baunya. Ok itu agakan akulah. Benda sedap tapi busuk. Durian. Aku gelak besarlah. Dahlah kes keropok ikan tak setel lagi,sekarang timbul pulak cerita sejenis lagi benda busuk dari Malaysia. Aku cubalah untuk membela negaraku dengan berkata,alaa..makanan arab pun kan ada yang busuk macam jeruk-jeruk tu. Tapi ok je bila kita makan. Namun hujah aku itu sia-sia kerana ternyata kebusukan durian/keropok ikan bagi mereka tak dapat menandingi busuk jeruk bagi aku. Seliratnya ayat.

Tapi bila difikir dalam-dalam,akui jelah wahai orang melayu bahawa makanan kita memang banyak yang bersifat busuk tapi sedap. Hah? Tak tau makanan apa tu? Janganlah nak buat perangai lupa asal usul. Budu,tempoyak,belacan,cencaluk,rebung,ikan masin,ikan pekasam,nampla dan yang sekategori dengan mereka. Familiarkah anda dengan makanan busuk-sedap itu? Huhu.. Akhirnya aku tersenyum kambing dan mengaku depan Hadeel yang bangsa melayu memang hebat kerana mereka boleh makan makanan yang busuk..

Comments

Anonymous said…
hahaha...btotl2..suspen jek tajuk entry..cam pelik je k.lah nak kutuk mknn malaysia kann..terime seadanyaa sekaliann...makanan malaysia busukk..hehe..(^_^)

Popular posts from this blog

Kisah selawat

"Kisah Pemuda Yang Suka Berselawat Ke Atas Nabi" Dikisahkan pada zaman Khalifah Umar r.a ada seorang lelaki yang kaya dibidang duniawi dan dia mempunyai tabiat yang buruk disamping itu dia sangat suka berselawat ke atas Nabi S.A.W. Apabila telah tiba ajalnya dia menjadi begitu susah sehingga mukanya menjadi hitam dan apabila orang melihatnya akan merasa takut. Disebabkan masanya semakin hampir maka dia pun berkata ; " Wahai Abu Qasim(Muhammad), sesungguhnya aku telah menyintai kamu dengan memperbanyakkan selawat ke atas kamu." Belum selesai orang itu berkata-kata maka turunlah seekor burung dari atas, lalu menyapu salah satu sayapnya kepada orang itu maka dengan segera wajah orang itu menjadi putih bersih dan berbau harum, Dan akhirnya dia meninggal dunia dengan syahadat. Apabila orang ramai membawa jenazah orang itu ke kubur dan meletakkannya di liang lahad, maka kesemua mereka mendengar suara yang berkata: " Sesungguhnya orang lelaki ini tidak

Pantai Timur kami datang!!

Satu pagi,beberapa minit sebelum waktu yang sepatutnya aku bangun sahur,teet teet.. Bunyi bb ku. Bukan teet teet la. Ada bunyi lain entah macamana bunyinya. Dengan mata separa terbuka aku bukaklah bbm itu. " Kamu dan Ajwad ikut Ummu ke Kelantan. Yang lain show di FCH " Haa?? Yaallah.. Terus aku mengetik keypad bold 4 usangku ini yang dah selalu sangat mati sendiri,nak angkat Q10 tak mampu lagi, " Ummu,kami ada 4orang je " Berdebar tunggu keputusan. Dub dub. " Ok semua ikut ke Kelantan. Kamu naik alphard. " Fuhh legaaa.. Ummu bukannya boleh tu. Nampak kami ramai je mulalah tak tahan nak pecahkan kami ke beberapa kumpulan. Aku rasa akhirnya kami semua akan jadi artis solo kot. Sebab Ummu memang nak pastikan betul mesej Allah Rasul ni segera sampai ke tengah masyarakat. Aduii.. Waktu ni rasa macam nak suruh Abg Am dan Kak Picah pun tolong nasyid sekali! Ku sangkakan kami akan menghabiskan sisa-sisa Ramadhan di BCH mahupun FCH,namun perancangan Tuhan mengatasi

" Setiap kuda yang datang,bersamanya kebaikan "

Macamanalah aku boleh terlupa nak share cerita pasal ziarah kami ke stable kuda milik Sidi Hisyam di Jeddah haritu. Kami datang dengan 3 buah kereta yang telah meramaikan suasana pada petang itu. Sidi Hisyam dan keluarga telah mengundang kami sekeluarga untuk makan tengahari dirumah rehat miliknya yang terletak didalam kawasan stable kudanya itu. Makan pulak Nasi Mandi kambing idaman hati. Haish.. Macam biasa lepas makan kami hadiahkan nasyid untuk tuan rumah. Stable kuda milik Sidi Hisyam ini merupakan antara stable yang terkenal disini. Namanya ialah Mazra'ah Sawari. Punyalah besar kawasannya,aku tengok dah macam zoo+stadium bola. Setiap tahun akan diadakan pertandingan kuda (arab) cantik dan penyertaan datangnya dari seluruh Saudi dikalangan kerabat diraja dan orang-orang kaya. Sidi Hisyam sendiri merupakan seorang korporat besar yang memiliki rangkaian perniagaan yang cukup gah. Rasanya kalau sebut nama Sawari tu semua orang kenallah. Perkenalan dengan Sidi Hisyam bermula b