Skip to main content

Semangat kecikguan

Adeh!! Kering tekak.. Aku rasa kalau show kena bawak sepuluh lagu pun masih boleh maintain. Tapi ini baru seround dah gatal gile tekak. Dahsyat! Kini barulah ku tahu betapa besarnya jasamu wahai guru. Terima kasih cikgu ( Najwa Latiff feat Upin Ipin) atas segala jasa dan kebaikan yang takkan terbalas. Hadiah pun selalu tak bagi time hari guru.

Waktu sekolah dulu menyampah betul dengan cikgu yang suka menjerit-jerit nih. Tapi baru sekarang tau yang depa pun bukan suka nak terjerit-jerit tu. Sakit tekakla. Tapi terpaksa sebab anak murid macam suka buat pekak badak. Dahla anak murid bukan nak belanja minum pun lepas tu. Huhu..

Cikgu terjun
Aku ni tak pernah minat nak jadi cikgu. Renyah. Tapi entah kenapa akhir-akhir ni semangat kecikguan telah tumbuh mekar dihatiku. Terasa seolah telah lama menanam cita-cita untuk menjadi seorang guru. Bersempena dengan kempen memulun bahasa arab yang sedang dilancarkan dalam GISB,memulun itu adalah bukti kesungguhan dan bukan main-main,maka aku dengan rela hatinya telah mengumpul 8 orang pelajar,lapan sahaja ye,untuk menjadi anak muridku. Mereka ni adik-adik yang dulunya belajar di Jordan tapi telah berhijrah kesini. Dah 3 tahun mereka di Jordan tu tapi sayang..mulut mereka masih berat untuk bercakap dalam bahasa arab dengan baik. Tapi memang pun,aku peratikan ramai yang boleh berbahasa arab. Tapi untuk mendapatkan lahjah/slang yang tepat tu tidak mudah. Sebab bahasa arab ni kan bahasa yang memerlukan kita untuk menyebutnya dengan makhraj yang betul. Sama macam baca Quran. Lagilah lidah melayu ni bukan mudah nak melentur tang nak sebut dhood,ghain,qaf dan sebagainya tu. Maka ramailah yang bercakap arab dengan slang jawa atau Kelantan.

Mari belajar bahasa arab
Aku ni pun bukanlah terer sangat bahasa arab ni. Qawaid pun tak mahir sangat. Cuma sebab mungkin dulu memang rajin bersembang,lepak dengan kawan-kawan arab,rajin ziarah,jaga kedai dan macam-macam aktiviti lainnya untuk melatih percakapan,maka sekarang ni kira bolehlaaa.. Nak kata mampu terjemah secara professional tu belumlah lagi. Tapi sedang nak usaha kearah tulah. Cemburula sangat tengok para penterjemah yang sangat berwibawa melontarkan bahasa beserta perkataan-perkataan yang indah. Boleh faham,tapi selalu tak terfikir nak guna. Moga dengan latihan terus menerus,akan tercapailah hasrat dihati ini.

Kelas santai
Kembali pada kerjaya sebagai cikgu tadi. Setiap hari aku akan isi dua sesi kelas,lepas zohor dan maghrib. Seronoknya jadi cikgu ni pasal aku pun boleh turut mengasah dan mengingat kembali segala ilmu yang pernah dipelajari. Adik-adik ni qawaid depa lagi mantap dari aku rasanya. Tapi tulah..geram sangat! Sebab bila ajak bercakap,lidah tu berat macam ada batu. Eeeii..aku tak bolehla macamni. Aku akan paksa depa untuk bercakap jugak! Kadang aku keluar beli barang,ada kawan arab datang rumah,aku minta tolonglah depa terjemah. Tapi semua lari..gagah tunggu aku balik. Waahhh...melampaunya! Dah bertahun kot kat Jordan tu. Aku harap usaha kecil ni dapatlah membantu mereka disamping meningkatkan juga penguasaan bahasa aku ni ha. Aminnnnn...

Inilah anak-anak muridku


Comments

Anonymous said…
sonok nye..tringin nk juin jgk class BA yg akk olah wat ni

Popular posts from this blog

Kisah selawat

"Kisah Pemuda Yang Suka Berselawat Ke Atas Nabi" Dikisahkan pada zaman Khalifah Umar r.a ada seorang lelaki yang kaya dibidang duniawi dan dia mempunyai tabiat yang buruk disamping itu dia sangat suka berselawat ke atas Nabi S.A.W. Apabila telah tiba ajalnya dia menjadi begitu susah sehingga mukanya menjadi hitam dan apabila orang melihatnya akan merasa takut. Disebabkan masanya semakin hampir maka dia pun berkata ; " Wahai Abu Qasim(Muhammad), sesungguhnya aku telah menyintai kamu dengan memperbanyakkan selawat ke atas kamu." Belum selesai orang itu berkata-kata maka turunlah seekor burung dari atas, lalu menyapu salah satu sayapnya kepada orang itu maka dengan segera wajah orang itu menjadi putih bersih dan berbau harum, Dan akhirnya dia meninggal dunia dengan syahadat. Apabila orang ramai membawa jenazah orang itu ke kubur dan meletakkannya di liang lahad, maka kesemua mereka mendengar suara yang berkata: " Sesungguhnya orang lelaki ini tidak

Pantai Timur kami datang!!

Satu pagi,beberapa minit sebelum waktu yang sepatutnya aku bangun sahur,teet teet.. Bunyi bb ku. Bukan teet teet la. Ada bunyi lain entah macamana bunyinya. Dengan mata separa terbuka aku bukaklah bbm itu. " Kamu dan Ajwad ikut Ummu ke Kelantan. Yang lain show di FCH " Haa?? Yaallah.. Terus aku mengetik keypad bold 4 usangku ini yang dah selalu sangat mati sendiri,nak angkat Q10 tak mampu lagi, " Ummu,kami ada 4orang je " Berdebar tunggu keputusan. Dub dub. " Ok semua ikut ke Kelantan. Kamu naik alphard. " Fuhh legaaa.. Ummu bukannya boleh tu. Nampak kami ramai je mulalah tak tahan nak pecahkan kami ke beberapa kumpulan. Aku rasa akhirnya kami semua akan jadi artis solo kot. Sebab Ummu memang nak pastikan betul mesej Allah Rasul ni segera sampai ke tengah masyarakat. Aduii.. Waktu ni rasa macam nak suruh Abg Am dan Kak Picah pun tolong nasyid sekali! Ku sangkakan kami akan menghabiskan sisa-sisa Ramadhan di BCH mahupun FCH,namun perancangan Tuhan mengatasi

" Setiap kuda yang datang,bersamanya kebaikan "

Macamanalah aku boleh terlupa nak share cerita pasal ziarah kami ke stable kuda milik Sidi Hisyam di Jeddah haritu. Kami datang dengan 3 buah kereta yang telah meramaikan suasana pada petang itu. Sidi Hisyam dan keluarga telah mengundang kami sekeluarga untuk makan tengahari dirumah rehat miliknya yang terletak didalam kawasan stable kudanya itu. Makan pulak Nasi Mandi kambing idaman hati. Haish.. Macam biasa lepas makan kami hadiahkan nasyid untuk tuan rumah. Stable kuda milik Sidi Hisyam ini merupakan antara stable yang terkenal disini. Namanya ialah Mazra'ah Sawari. Punyalah besar kawasannya,aku tengok dah macam zoo+stadium bola. Setiap tahun akan diadakan pertandingan kuda (arab) cantik dan penyertaan datangnya dari seluruh Saudi dikalangan kerabat diraja dan orang-orang kaya. Sidi Hisyam sendiri merupakan seorang korporat besar yang memiliki rangkaian perniagaan yang cukup gah. Rasanya kalau sebut nama Sawari tu semua orang kenallah. Perkenalan dengan Sidi Hisyam bermula b