Catatan Kembara 6 (Suq Bathah - Burj Mamlakah)

Saturday, December 22, 2012
Dah dekat musim umrah ni memang perlu banyak stok baju untuk butik. Kiriman ke Malaysia pun nak kena difikirkan. Alhamdulillah ada masa sebelum balik ke Mekah,kami pun ajaklah Amir untuk jadi pemandu pelancong di Riyadh ni. Sebelum ni bila cakap nak beli barang,kawan arab akan bawa ke mall. Tak selera langsung nak beli kat situ. Tapi Amir ni faham,maka dibawalah kami ke pasar rakyat namanya Suq Bathah. Hui..barang murah-murah. Kami pun survey-survey harga jubah borong dan lain-lain. Tapi jenis yang kami nak takdelah pulak. Hari dah malam. Nak meround pun dah malas. Aku sempatlah beli kasut dan baju. Murah-murah je. Tapi yang paling bestnya,alat-alat gajet murah gile kat sini. Kalau beza harga dengan Mekah/Jeddah dalam 6-700riyal jugak. Lumayan. Tapi dah kalut malut tu tak terfikir nak angkat 1. Macamlah banyak duit!

Sebenarnya kami ni berkejar nak ke Burj Mamlakah (menara Mamlakah). Orang kata kalau ke Riyadh tak ke burj ni macam tak pergi Riyadhla. Aku menara KL pun baru 2 kali je naik. Kira dapat naik menara di Saudi ni rezki jugakla kan.

Burj Mamlakah
Jambatan dipuncak
Pintu masuk
Teksi London pun ada
Dalam menara ni macam biasalah ada shopping kompleks. Untuk naik ke atas,bayaran setiap sorang 35riyal. Maka kami pun belanjalah Amir untuk naik sekali. Katanya pernah sekali datang menara ni,itupun sebab kerja pembinaan. Lepastu dah tak pernah. Naik keatas pun tak pernah. Nampak sangat Amir ni terhibur.

Kaunter tiket
Sempat Amir menumpang kat belakang
Menunggu giliran naik lif
Ekspresi muka Amir memang macamtu je!
Nak naik keatas kami perlu menaiki 2 lif. Lif nya siap ada bintang-bintang lagi. Satunya akan bawa kami ke tingkat berapa tah tak ingat,kemudian dari situ kami tukar lif yang akan bawa ke tingkat paling atas. Disitulah terletaknya jambatan yang merentang. Aku ni memang mengidap acrophobia iaitu penyakit takut pada tempat tinggi. Tuhan je tau betapa gayatnya aku. Bayangkanlah berada dipuncak tinggi boleh nampak satu Riyadh. Sepanjang kat atas tu lutut rasa lembik je. Jenuhlah aku paut sana sini nak imbangkan keadaan tu. Waaa..rasa nak nangis. Abil siap boleh lari-lari lagi kat jambatan tu nak sakat aku. Sakit betol hati!

Gagah senyum
Gayat!
Geram betul dengan aksi si Abil ni!
Mata hantu
Ruang legar
Sabar jelah Kak Azwa snap gegar
Alhamdulillah..terima kasih Tuhan beri rezeki macamni sekali. Dalam susah payah gayat tu berjaya jugalah aku harungi. Ini baru harungi cabaran lahiriah. Cabaran hadapi nafsu macamana? Moga aku terus dipandu.

Macam kat Malaysia tak?
 

0 comments: