Skip to main content

Catatan Kembara 6 (Suq Bathah - Burj Mamlakah)

Dah dekat musim umrah ni memang perlu banyak stok baju untuk butik. Kiriman ke Malaysia pun nak kena difikirkan. Alhamdulillah ada masa sebelum balik ke Mekah,kami pun ajaklah Amir untuk jadi pemandu pelancong di Riyadh ni. Sebelum ni bila cakap nak beli barang,kawan arab akan bawa ke mall. Tak selera langsung nak beli kat situ. Tapi Amir ni faham,maka dibawalah kami ke pasar rakyat namanya Suq Bathah. Hui..barang murah-murah. Kami pun survey-survey harga jubah borong dan lain-lain. Tapi jenis yang kami nak takdelah pulak. Hari dah malam. Nak meround pun dah malas. Aku sempatlah beli kasut dan baju. Murah-murah je. Tapi yang paling bestnya,alat-alat gajet murah gile kat sini. Kalau beza harga dengan Mekah/Jeddah dalam 6-700riyal jugak. Lumayan. Tapi dah kalut malut tu tak terfikir nak angkat 1. Macamlah banyak duit!

Sebenarnya kami ni berkejar nak ke Burj Mamlakah (menara Mamlakah). Orang kata kalau ke Riyadh tak ke burj ni macam tak pergi Riyadhla. Aku menara KL pun baru 2 kali je naik. Kira dapat naik menara di Saudi ni rezki jugakla kan.

Burj Mamlakah
Jambatan dipuncak
Pintu masuk
Teksi London pun ada
Dalam menara ni macam biasalah ada shopping kompleks. Untuk naik ke atas,bayaran setiap sorang 35riyal. Maka kami pun belanjalah Amir untuk naik sekali. Katanya pernah sekali datang menara ni,itupun sebab kerja pembinaan. Lepastu dah tak pernah. Naik keatas pun tak pernah. Nampak sangat Amir ni terhibur.

Kaunter tiket
Sempat Amir menumpang kat belakang
Menunggu giliran naik lif
Ekspresi muka Amir memang macamtu je!
Nak naik keatas kami perlu menaiki 2 lif. Lif nya siap ada bintang-bintang lagi. Satunya akan bawa kami ke tingkat berapa tah tak ingat,kemudian dari situ kami tukar lif yang akan bawa ke tingkat paling atas. Disitulah terletaknya jambatan yang merentang. Aku ni memang mengidap acrophobia iaitu penyakit takut pada tempat tinggi. Tuhan je tau betapa gayatnya aku. Bayangkanlah berada dipuncak tinggi boleh nampak satu Riyadh. Sepanjang kat atas tu lutut rasa lembik je. Jenuhlah aku paut sana sini nak imbangkan keadaan tu. Waaa..rasa nak nangis. Abil siap boleh lari-lari lagi kat jambatan tu nak sakat aku. Sakit betol hati!

Gagah senyum
Gayat!
Geram betul dengan aksi si Abil ni!
Mata hantu
Ruang legar
Sabar jelah Kak Azwa snap gegar
Alhamdulillah..terima kasih Tuhan beri rezeki macamni sekali. Dalam susah payah gayat tu berjaya jugalah aku harungi. Ini baru harungi cabaran lahiriah. Cabaran hadapi nafsu macamana? Moga aku terus dipandu.

Macam kat Malaysia tak?
 

Comments

Popular posts from this blog

Surat terbuka untuk Kak Atiah

Assalamualaikum wrt wbt Bismillahirrahmanirrahim..
Surat terbuka untuk kakak ku Ummu Atiyyah bt Asaari. Moga-moga Kak Atiah dalam keadaan sihat lahir dan batin dan juga sedang sangat sedar apa yang telah dilakukan ini, serta faham kesan dan akibatnya kepada diri sendiri terutamanya dan juga seluruh keluarga.
Saya tuliskan surat terbuka ini adalah untuk menjawab segala apa yang telah Kak Atiah perkatakan samada melalui video di facebook juga melalui tulisan (Syed Azmi) yang telah tersebar, sekaligus untuk mengingatkan Kak Atiah terhadap apa-apa yang mungkin Kak Atiah terlupa. Tak salah rasanya untuk kita adik beradik saling ingat mengingatkan pada kebenaran dan kesabaran..
1- Kak Atiah diberi amanah untuk menjaga syarikat di Jerash, Jordan. Sementara kami adik beradik yang lain juga diberi tanggungjawab di cawangan GISBH yang lain. Di Jerash, Kak Atiah bukan saja diamanahkan untuk menguruskan perniagaan restoran, tapi turut diberi kepercayaan menjaga lebih 50 orang pelajar yang ditaja oleh…

Surat dari Adib

‎السلامعليكمورحمةاللهوبركاته، ‎بسماللهالرحمنالرحيم.
Buat kak Atiyyah yang dikasihi.. Ini sedikit Luahan hati Adib untuk Kak Atiyyah, salah seorang dari 2 orang Adik lelaki kandung kak Atiyyah yang sangat  sangat mengharap Kak Atiyyah semakin nampak betapa hebatnya Allah membolak balikkan hati-hati setiap kita.
Maha besar Tuhan dari menzalimi hamba hambanya, melainkan hamba itu sendiri menzalimi akan diri mereka. Kak Atiyyah ingat tak Abuya Umu? Ayah dan Ibu Kandung Kak Atiyyah!!! dan yang paling besar Ayah ibu kepada hati hati kita yang ajar didik kita agar Takut Allah  Rindukan Nabi. membesarkan dan mentaati Pemimpin.
Kak Atiyyah ingat tak? waktu Umu ada..sebelum Umu pergi tinggalkan kita. Umu selalu cakap dan ingat ingatkan pada kita. "dalam Al Qur'an yang kita baca, Allah ceritakan Aku siapkan Syurga Neraka untuk hamba hambaku tapi Allah ingatkan pada hamba hambanya..Akan Nikmat Syurganya dan azab api nerakaNya. Allah juga ingatkan akan kekuasaaNya!!! Tapi ramainya hamba-hambaku y…

Surat dari Yah

Bismillahirrahmanirrahim...
Kepada Kak Atiyah yang diingati, Mudah-mudahan apa yang Yah tulis ni untuk Yah sendiri terus mengambil pengajaran dari apa yang dah berlaku. Sebab Iman itu bukan boleh diwarisi walaupun atas nama darah daging sendiri. 
1. Yah masih ingat macam mana pernah Yah sendiri tengok dari dulu lagi K.Atiyah kalau ditegur oleh Abuya (kadang-kadang ditegur tu hanya gurauan sahaja) tapi K.Atiyah akan merajuk dan tarik muka pada Abuya. Maksud Yah kongsikan ini, Sebab memang dari dulu lagi K.Atiyah ni sikap tu macam ni, macam yang dah diceritakan oleh K.Khaulah sendiri yang lebih kenal K.Tiyah. 
2. Bahkan pernah sahaja K.Atiyah (ketika tu masih ada Ummu lagi) punyalah K.Atiyah geram dengan Zainab sebab adalah Zainab ni buat perangai (perangai sebagai budak kecillah, bukan Zainab tu dah dewasa) Sampai K.Atiyah punyalah tak sabar, ambil cawan baling hampir nak kena pada Umu waktu itu. Tapi Umu tenang sahaja sebab Umu kenal sikap K.Atiyah tu. 
3. Ampun maaf K.Atiyah, Zainab send…