Skip to main content

Catatan Kembara 4 (Riyadh)

Kami berangkat dari Taif menuju ke Riyadh sekitar lepas maghrib jam 6 petang. Tak taulah 6 petang ke 6 malam sebab disini maghrib sekitar 5.40. Dikeranakan keadaan yang sudah gelap maka kami tak dapatlah menyaksikan pemandangan disepanjang perjalanan yang menurut katanya indah. Ada padang pasir yang unik dan lain-lain. Pemandangan tu hanya dapat kami saksikan ketika perjalanan pulang dari Riyadh ke Mekah kerana diwaktu itu kami berangkat lebih awal. Tapi dikeranakan keletihan maka takde mood nak turun bergambar.

Diperjalanan sempat kami singgah makan malam disebuah restoran yang terletak di RnR. Hampir semua restoran di Saudi ni menyediakan family section untuk pelanggan. Kira macam undang-undanglah. Perempuan tak boleh sewenang-wenangnya makan dikhalayak ramai. Kalau direstoran itu tidak disediakan tempat makan untuk keluarga,maka haruslah tapau dan makan dirumah. Aku memang tak setuju sangat dengan sistem ni. Tapi terpaksalah akur. Di restoran yang kami singgah ni tempat makan keluarga tidak disediakan,sebaliknya dibuat bilik-bilik yang lengkap dengan katil dan toilet yang berada diluar restoran yang boleh disewa dengan harga 20 riyal. Itu khusus untuk keluarga. Untung juga. Bolehlah rehat-rehat,nak mandi pun boleh sementara menunggu makanan datang. Lagi keunikan disini ialah ia menyediakan hidangan burung puyuh panggang. Aku ni bukan lalu sangat nak makan burung ni,tapi dikeranakan keadaannya nampak menyelerakan maka ku sental jelah. Hmm.. Sedap..alhamdulillah..

Puyuh panggang
Setelah makan permusafiran diteruskan. Aku tak perasan pukul berapa sampai Riyadh. Mungkin dalam pukul 1 lebih rasanya. Sembang sikit-sikit dengan tuan rumah,lepastu tidur. Esok ada meeting,nak kena segarlah.

Esoknya seharian kami menyusuri bandar Riyadh,menyelesaikan tugas-tugas yang diberi. Pun tak banyak bergambar sebab seganla kan..urusan rasmi takkan aku sibuk nak bergaya. Makan tengahari kami disponsor oleh seorang kawan disini. Makan kambing sedulang harga sampai 400riyal. Ishla..larat nak habiskan!

Kambing makan 2 orang!
Sebelah malamnya, Asma' isteri tuan rumah membawa kami jalan di Riyadh Gallery,sebuah mall disini. Mall nya gempak tapi takde apa yang menarik sebab kita bukan kaki shopping. Kalau bawa ke pasar malam mungkin semangat jugalah nak memborong. Cuma orang kat sini teruja sangat dengan mall ni pasal suasananya dibuat ada pokok-pokok,binatang dan sungai. Bagi kita orang Malaysia ni taklah jakun sangat.

Balik dari mall kami terus menuju kerumah keluarga Asma' kerana diundang makan malam. Ibu Asma' yang kami panggil mama ialah wanita yang berasal dari Kuwait tapi berkahwin dengan lelaki Saudi. Sudah 6 tahun bercerai dengan suaminya. Dialah yang bekerja keras membesarkan anak-anaknya kerana bekas suaminya telah menghalau mereka keluar dari rumah dan telah menikah dengan isteri baru. Pertemuan dengan ibu Asma' dan adik-adiknya sedikit sebanyak mengubah tanggapanku terhadap wanita di Saudi. Ternyata masih ada perempuan disini yang berfikiran terbuka,rajin buat kerja rumah tanpa memerlukan pembantu dan berdikari. Sebab selama ni perempuan Saudi yang aku jumpa semua jenis manja. Padahal suri rumah,tapi mesti nak ada orang gaji. Anak 2-3 orang je pun. Bangun pukul 11 tengahari,bersolek,melawa itulah kerjanya. Suami tu dah macam kuli. Kalau kat Malaysia memang nak kenalah!

Bersama Syahad dan 'Ahad
Hidangan buffet macam hotel
Oklah dah panjang cerita. Nanti sambung lagi k.. Banyak lagi kisahnye haa..

 

Comments

Popular posts from this blog

Kisah selawat

"Kisah Pemuda Yang Suka Berselawat Ke Atas Nabi" Dikisahkan pada zaman Khalifah Umar r.a ada seorang lelaki yang kaya dibidang duniawi dan dia mempunyai tabiat yang buruk disamping itu dia sangat suka berselawat ke atas Nabi S.A.W. Apabila telah tiba ajalnya dia menjadi begitu susah sehingga mukanya menjadi hitam dan apabila orang melihatnya akan merasa takut. Disebabkan masanya semakin hampir maka dia pun berkata ; " Wahai Abu Qasim(Muhammad), sesungguhnya aku telah menyintai kamu dengan memperbanyakkan selawat ke atas kamu." Belum selesai orang itu berkata-kata maka turunlah seekor burung dari atas, lalu menyapu salah satu sayapnya kepada orang itu maka dengan segera wajah orang itu menjadi putih bersih dan berbau harum, Dan akhirnya dia meninggal dunia dengan syahadat. Apabila orang ramai membawa jenazah orang itu ke kubur dan meletakkannya di liang lahad, maka kesemua mereka mendengar suara yang berkata: " Sesungguhnya orang lelaki ini tidak

Pantai Timur kami datang!!

Satu pagi,beberapa minit sebelum waktu yang sepatutnya aku bangun sahur,teet teet.. Bunyi bb ku. Bukan teet teet la. Ada bunyi lain entah macamana bunyinya. Dengan mata separa terbuka aku bukaklah bbm itu. " Kamu dan Ajwad ikut Ummu ke Kelantan. Yang lain show di FCH " Haa?? Yaallah.. Terus aku mengetik keypad bold 4 usangku ini yang dah selalu sangat mati sendiri,nak angkat Q10 tak mampu lagi, " Ummu,kami ada 4orang je " Berdebar tunggu keputusan. Dub dub. " Ok semua ikut ke Kelantan. Kamu naik alphard. " Fuhh legaaa.. Ummu bukannya boleh tu. Nampak kami ramai je mulalah tak tahan nak pecahkan kami ke beberapa kumpulan. Aku rasa akhirnya kami semua akan jadi artis solo kot. Sebab Ummu memang nak pastikan betul mesej Allah Rasul ni segera sampai ke tengah masyarakat. Aduii.. Waktu ni rasa macam nak suruh Abg Am dan Kak Picah pun tolong nasyid sekali! Ku sangkakan kami akan menghabiskan sisa-sisa Ramadhan di BCH mahupun FCH,namun perancangan Tuhan mengatasi

" Setiap kuda yang datang,bersamanya kebaikan "

Macamanalah aku boleh terlupa nak share cerita pasal ziarah kami ke stable kuda milik Sidi Hisyam di Jeddah haritu. Kami datang dengan 3 buah kereta yang telah meramaikan suasana pada petang itu. Sidi Hisyam dan keluarga telah mengundang kami sekeluarga untuk makan tengahari dirumah rehat miliknya yang terletak didalam kawasan stable kudanya itu. Makan pulak Nasi Mandi kambing idaman hati. Haish.. Macam biasa lepas makan kami hadiahkan nasyid untuk tuan rumah. Stable kuda milik Sidi Hisyam ini merupakan antara stable yang terkenal disini. Namanya ialah Mazra'ah Sawari. Punyalah besar kawasannya,aku tengok dah macam zoo+stadium bola. Setiap tahun akan diadakan pertandingan kuda (arab) cantik dan penyertaan datangnya dari seluruh Saudi dikalangan kerabat diraja dan orang-orang kaya. Sidi Hisyam sendiri merupakan seorang korporat besar yang memiliki rangkaian perniagaan yang cukup gah. Rasanya kalau sebut nama Sawari tu semua orang kenallah. Perkenalan dengan Sidi Hisyam bermula b