Skip to main content

Syria Allah Hamiha

Sedang asyik aku melahap roti canai D'saji dengan penuh sopan,aku disapa oleh seorang wanita arab yang bertanyakan dimana restoran yang ada menjual mee/spagheti. Aku pun tunjukkan padanya beberapa kedai. Lepastu baru aku perasan yang lahjah arab yang dia gunakan macam familiar je.

" min wein enti ",aku bertanya untuk kepastian.

" ana min suria ",jawabnya sopan.

Ye..lahjah syria memang sedap didengar. Lembut iramanya.

Aku dengan semangat cerita kat dia yang setiap hari aku doakan keselamatan untuk Syria. 'Suria Allah Hamiha' (Allah melindunginya). Itulah kata-kata yang biasa didengar atau dilihat tertulis disepanjang jalan dinegara itu. Moga Allah sentiasa melindunginya.

Aku tidak pernah lama di Syria. Paling lama seingatku sekitar hampir 3 minggu. Oleh kerana Syria merupakan antara negara jiran terdekat dengan Jordan,maka seringlah aku ulang alik untuk cop visa atau kadang sekadar untuk ziarah keluarga dan kawan-kawan disana. Biasanya kesana menaiki bas atau teksi. Pertama kali aku jejakkan kaki di Syria ialah pada tahun 2001. Waktu tu aku ikut kawan nak perpanjang visa. Aku rasa Syria merupakan negara yang cukup antik pemandangannya. Damsyik yang klasik. Kota lama yang banyak menyimpan sejarah agung islam. Sempat aku kunjungi Homs,Halab dan juga Hamah,satu tempat yang menjadi tarikan pelancong kerana disana adanya kincir air yang tertua didunia. Aku tak pasti apakah itu satu-satunya atau mungkin ada juga ditempat lain. Tapi memang tua sungguh. Dan unik. Yang paling penting,Syria merupakan antara negara yang banyak terletak didalamnya makam para nabi,para sahabat,orang-orang soleh dan wali-wali. Pastilah keberkatan mereka mengalir dibumi syam itu.

Walau hanya sempat singgah-singgah,tapi ramai juga kenalanku disana. Yang paling tak terlupakan ialah Syekh Solah Kaftaru,isterinya Ummu Basil dan keluarga yang sangat baik menerima kami sebagai tetamu selama 2minggu. Mereka merupakan anak menantu Syekh Kaftaru yang merupakan pengasas Mujamma' Abu nour tempat ramai pelajar Malaysia menuntut disitu. Menurut cerita mereka,Abuya pernah datang kesana diwaktu awal-awal penubuhannya. Syekh Solah dan isteri pun pernah datang ziarah Abuya di Malaysia. Ada juga Marwan,Usamah,Syekh Mahmud,Dima dan Amani Syahadah dan beberapa orang lagi. Bagaimanakah nasib mereka sekarang?

Tiba-tiba aku rasa macam dah lama sangat duduk di Syria. Memang tak banyak yang aku tahu tentangnya. Cuma adikku Wadud yang sempat lama disana memang selalu cerita tentang pengalamannya hidup di ardhu syam. Kalau dengar ceritanya memang takkan habis. Sakit perut gelak. Yang paling masyhur ialah cerita pengalaman berurusan visa di Jawazat. Kisah tentang sistem disana yang jauh sangat ketinggalan dengan negara kita. Dengan Jordan pun rasanya dah jauh beza. Bayangkan.. banyak urusan yang masih menggunakan kertas-kertas bersama tulisan tangan. Hingga Wadud menggelarnya sebagai negara kertas. Kalau diborder perlu menunggu lama sebab mereka masih menggunakan manual-tenaga manusia untuk menuliskan satu-satu nama orang yang keluar masuk. Setelah beberapa tahun adalah sedikit peningkatan,tapi pegawainya yang masih baru dengan komputer hanya mampu menaip menggunakan satu jari! Oh Syria.

Terus terang aku lebih selesa di Jordan. Syria bagiku hanya tempat untuk persinggahan. Aku tak mampu untuk hadapi hiruk pikuk hidup disana. Kalau nak naik servis (van awam),aku terpaksa melompat kedalamnya kerana pemandu takkan berhenti! Keadaan lalu lintas yang sangat menakutkan. Aku pernah hampir dilanggar bas ketika hendak menyeberang. Tiada tolak ansur. Aku pula memang ada penyakit takut melintas. Aku rasa hidup disana keras. Maka aku tak rasa Syria sesuai dengan jiwa.

Melihat Syria yang terkini,ada airmata yang mengalir disudut hati. Walau aku sendiri tidak pernah menyayanginya sepenuh hati,tapi tidak bermakna musibah yang menimpanya ini ku pandang sepi. Doa selalu ku kirimkan agar keamanan segera diperolehi.

Syria tetap mekar dihati dan ingatan para pencintanya. Terutama rakyatnya,juga bagi mereka yang pernah bermastautin disana. Syria memberikan tidak sedikit kemanisan yang dikecapi. Antik,kuno,jakun,tapi itulah hiburannya pun. Aiskrim tumbuknya yang paling sedap,manisannya yang menggiurkan,salatah fawakehnya yang buat tidur tak lena. Belum lagi cerita tentang Jabal Arbaien yang melelahkan,Jabal Qasiyun yang cantik diwaktu malam.. Dan lebih dari itu,padanya ada janji Tuhan. Semoga Tuhan selamatkan semuanya,bebaskan Syria dari cengkaman musuh-musuh agar Syria kembali indah untuk turut menyongsong jadual Tuhan bersama mengembalikan kegemilangan islam.

Pemandangan dari atas Jabal Arbaien- Damsyik
 

Comments

Anonymous said…
Assalamualaikum.. Kak Khaulah. :) Sy ada permintaan besar dari akak. Sy nak lagu 'Bantulah Aku Melawan Nafsu' lirik arab yg dirumikan, boleh? Sbb sy selalu nyanyi lagu tu, tp takut klu tersalah sebutan, lain pula maksudnya. Moga akak faham niat sy ni. Terima kasih kak. :)

Popular posts from this blog

Kisah selawat

"Kisah Pemuda Yang Suka Berselawat Ke Atas Nabi" Dikisahkan pada zaman Khalifah Umar r.a ada seorang lelaki yang kaya dibidang duniawi dan dia mempunyai tabiat yang buruk disamping itu dia sangat suka berselawat ke atas Nabi S.A.W. Apabila telah tiba ajalnya dia menjadi begitu susah sehingga mukanya menjadi hitam dan apabila orang melihatnya akan merasa takut. Disebabkan masanya semakin hampir maka dia pun berkata ; " Wahai Abu Qasim(Muhammad), sesungguhnya aku telah menyintai kamu dengan memperbanyakkan selawat ke atas kamu." Belum selesai orang itu berkata-kata maka turunlah seekor burung dari atas, lalu menyapu salah satu sayapnya kepada orang itu maka dengan segera wajah orang itu menjadi putih bersih dan berbau harum, Dan akhirnya dia meninggal dunia dengan syahadat. Apabila orang ramai membawa jenazah orang itu ke kubur dan meletakkannya di liang lahad, maka kesemua mereka mendengar suara yang berkata: " Sesungguhnya orang lelaki ini tidak

Pantai Timur kami datang!!

Satu pagi,beberapa minit sebelum waktu yang sepatutnya aku bangun sahur,teet teet.. Bunyi bb ku. Bukan teet teet la. Ada bunyi lain entah macamana bunyinya. Dengan mata separa terbuka aku bukaklah bbm itu. " Kamu dan Ajwad ikut Ummu ke Kelantan. Yang lain show di FCH " Haa?? Yaallah.. Terus aku mengetik keypad bold 4 usangku ini yang dah selalu sangat mati sendiri,nak angkat Q10 tak mampu lagi, " Ummu,kami ada 4orang je " Berdebar tunggu keputusan. Dub dub. " Ok semua ikut ke Kelantan. Kamu naik alphard. " Fuhh legaaa.. Ummu bukannya boleh tu. Nampak kami ramai je mulalah tak tahan nak pecahkan kami ke beberapa kumpulan. Aku rasa akhirnya kami semua akan jadi artis solo kot. Sebab Ummu memang nak pastikan betul mesej Allah Rasul ni segera sampai ke tengah masyarakat. Aduii.. Waktu ni rasa macam nak suruh Abg Am dan Kak Picah pun tolong nasyid sekali! Ku sangkakan kami akan menghabiskan sisa-sisa Ramadhan di BCH mahupun FCH,namun perancangan Tuhan mengatasi

" Setiap kuda yang datang,bersamanya kebaikan "

Macamanalah aku boleh terlupa nak share cerita pasal ziarah kami ke stable kuda milik Sidi Hisyam di Jeddah haritu. Kami datang dengan 3 buah kereta yang telah meramaikan suasana pada petang itu. Sidi Hisyam dan keluarga telah mengundang kami sekeluarga untuk makan tengahari dirumah rehat miliknya yang terletak didalam kawasan stable kudanya itu. Makan pulak Nasi Mandi kambing idaman hati. Haish.. Macam biasa lepas makan kami hadiahkan nasyid untuk tuan rumah. Stable kuda milik Sidi Hisyam ini merupakan antara stable yang terkenal disini. Namanya ialah Mazra'ah Sawari. Punyalah besar kawasannya,aku tengok dah macam zoo+stadium bola. Setiap tahun akan diadakan pertandingan kuda (arab) cantik dan penyertaan datangnya dari seluruh Saudi dikalangan kerabat diraja dan orang-orang kaya. Sidi Hisyam sendiri merupakan seorang korporat besar yang memiliki rangkaian perniagaan yang cukup gah. Rasanya kalau sebut nama Sawari tu semua orang kenallah. Perkenalan dengan Sidi Hisyam bermula b