Skip to main content

Guru yang bernama pengalaman

Siapa yang sangat sangat bersetuju bahawa pengalaman adalah guru terbaik sila angkat tangan! Dan aku pun melihat sekian banyaknya tangan diatas. Benarlah adanya..

Sering aku kisahkan bahawa aku tidak mempunyai sijil pengajian yang tinggi. Tidak ada satu pun kemahiran dalam diri aku ni bersumberkan ilmu yang dipelajari dimana-mana sekolah mahupun universiti. Semuanya ku timba dari pengalaman hidup dijalanan. Bukanlah aku maksudkan aku pernah menjadi pengemis dan tidur ditepi jalan. Maksud aku ialah banyak aku pelajari hal didunia ini hasil pembelajaran dari pengalaman dan sudah tentulah juga dari orang yang berpengalaman (secara tak rasmi).

Contoh dari apa yang aku maksudkan ialah bila aku ke Jordan. Aku tidak langsung mendaftar disekolah. Kalau ada pun kelas yang aku masuk ialah kelas pengajian quran yang sering aku ponteng dikeranakan rakan sekelasku majoriti berumur 50tahun keatas. Mungkin aku tak biasa satu kelas dengan ibuku sendiri. Tapi aku dapati penguasaan bahasaku kian meningkat bilamana mulutku rajin sekali menegur pengembala kambing ditepi rumah Mu'tah,bersembang terkedek-kedek dengan driver teksi,belajar menego harga barangan dipasar,dan juga hasil tugasan aku sebagai jurujual dikedai herba diwaktu itu. Hanya setelah 3 bulan,aku dah mula rasa diri aku ialah orang arab. Walaupun aku semestinya hanya syok sendiri. Bila masuk sekolah sampai ke universiti,bahasa yang aku ada tu ( yang belajar dijalan) justeru menjadi bekalan.

Begitu juga dengan menyanyi. Orang kata aku dari dalam perut dah menyanyi. Entahlah. Aku pun dah lupa. Ada sesiapa yang ingat ke apa yang dia buat waktu dalam perut? Yang aku sedar bila sejak tadika lagi ustazah suka suruh aku jadi solo walaupun pernah juga aku direject kerana tak pandai sebut R dengan betul. Padahal ustazah tu bukanlah guru vokal yang bijak menelah bakat aku. Hinggalah seterusnya tiba-tiba aku rasa konon dah jadi artis bila waktu umur 8-9 tahun dah berhasil menerbitkan 2 buah album tanpa melalui kelas vokal seperti didalam Akademi Fantasia. Bila dah join Mawaddah,aku dan adikku Fatim semakin galak mencorak vokal sendiri dengan melayan feel yang keluar dari hati. Apa punya style belajar pun aku tak tau. Segala lenggok yang keluar itu asli dari akal dan hati. Moga bukanlah dari nafsu. Cara buka mulut,tarik suara,tahan nafas,lontaran suara,semuanya bagaikan berlaku secara semulajadi. Tidaklah sepenuhnya semulajadi sebab sebelum recording macam-macam doa aku lontarkan. Dan sudah tentulah segala ilmu itu datangnya dari Tuhan. Bila sesekali bertemu guru vokal,mereka pasti kehairanan dari mana kami belajar susun atur suara (harmoni) padahal tak pernah masuk kelas pun. Samalah juga dengan nak cipta lagu. Baring-baring,try test cuba,terhasillah lagu baru. Tanpa keyboard,tanpa note lagu. Shh..istilah-istilah muzik dan seni suara pun bukannya aku tau! Reka-reka je sebut tu. Huh!

Belajar kereta pun hasil dari penelitian waktu tingkatan 2 rajin ngekor kakak ipar berjalan. Sikit-sikit aku beranikan diri tukar gear. Dan bila tiba-tiba satu hari abang aku offer sapa nak bawak kereta,dengan lajunya aku terus berpindah ke tempat duduk driver. Dan kereta itu berjaya berjalan dengan jayanya.

Komputer. Pernah waktu darjah 6 masuk kelas komputer. Tapi kerap tertidur sebab timingnya ialah lepas zohor. Kemudian mula curi-curi laptop orang untuk gode-gode sesuka hati. Sampailah sekarang ni pun aku heran macamana boleh sedikit menguasai benda alah ni.

Dan begitulah hal-hal yang seterusnya. Aku cerita ni sebab aku yakin korang pun memang lalui proses pembelajaran macamni. Pengalaman ialah guru terbaik tu bukan aku sorang je yang tempuh. Malah mungkin pengalaman aku ialah guru tercorot dikalangan sekian banyaknya guru-guru (pengalaman) yang lain. Aku banyak interview orang-orang. Pengalaman depa lagi dahsyat. Ada tu yang tak pernah pun masuk sekolah kedoktoran,tapi hasil pengalaman jadi assistant nurse yang tak bertauliah,sekarang dah boleh jahit orang lagi. Ada lagi yang siap boleh repair enjin kereta-kereta mewah walhal sekalipun tak pernah masuk sekolah vokasional atau kursus kebengkelan.

Tuhan sangat adil. Dia ialah mahaguru untuk segala ilmu didunia dan akhirat. Maka jangan pernah kita bersedih hati jika tidak berpeluang belajar tinggi kerana sudah terbuki ilmu itu dimana saja pun kita mampu dapati.

Comments

Popular posts from this blog

Kisah selawat

"Kisah Pemuda Yang Suka Berselawat Ke Atas Nabi" Dikisahkan pada zaman Khalifah Umar r.a ada seorang lelaki yang kaya dibidang duniawi dan dia mempunyai tabiat yang buruk disamping itu dia sangat suka berselawat ke atas Nabi S.A.W. Apabila telah tiba ajalnya dia menjadi begitu susah sehingga mukanya menjadi hitam dan apabila orang melihatnya akan merasa takut. Disebabkan masanya semakin hampir maka dia pun berkata ; " Wahai Abu Qasim(Muhammad), sesungguhnya aku telah menyintai kamu dengan memperbanyakkan selawat ke atas kamu." Belum selesai orang itu berkata-kata maka turunlah seekor burung dari atas, lalu menyapu salah satu sayapnya kepada orang itu maka dengan segera wajah orang itu menjadi putih bersih dan berbau harum, Dan akhirnya dia meninggal dunia dengan syahadat. Apabila orang ramai membawa jenazah orang itu ke kubur dan meletakkannya di liang lahad, maka kesemua mereka mendengar suara yang berkata: " Sesungguhnya orang lelaki ini tidak

Pantai Timur kami datang!!

Satu pagi,beberapa minit sebelum waktu yang sepatutnya aku bangun sahur,teet teet.. Bunyi bb ku. Bukan teet teet la. Ada bunyi lain entah macamana bunyinya. Dengan mata separa terbuka aku bukaklah bbm itu. " Kamu dan Ajwad ikut Ummu ke Kelantan. Yang lain show di FCH " Haa?? Yaallah.. Terus aku mengetik keypad bold 4 usangku ini yang dah selalu sangat mati sendiri,nak angkat Q10 tak mampu lagi, " Ummu,kami ada 4orang je " Berdebar tunggu keputusan. Dub dub. " Ok semua ikut ke Kelantan. Kamu naik alphard. " Fuhh legaaa.. Ummu bukannya boleh tu. Nampak kami ramai je mulalah tak tahan nak pecahkan kami ke beberapa kumpulan. Aku rasa akhirnya kami semua akan jadi artis solo kot. Sebab Ummu memang nak pastikan betul mesej Allah Rasul ni segera sampai ke tengah masyarakat. Aduii.. Waktu ni rasa macam nak suruh Abg Am dan Kak Picah pun tolong nasyid sekali! Ku sangkakan kami akan menghabiskan sisa-sisa Ramadhan di BCH mahupun FCH,namun perancangan Tuhan mengatasi

" Setiap kuda yang datang,bersamanya kebaikan "

Macamanalah aku boleh terlupa nak share cerita pasal ziarah kami ke stable kuda milik Sidi Hisyam di Jeddah haritu. Kami datang dengan 3 buah kereta yang telah meramaikan suasana pada petang itu. Sidi Hisyam dan keluarga telah mengundang kami sekeluarga untuk makan tengahari dirumah rehat miliknya yang terletak didalam kawasan stable kudanya itu. Makan pulak Nasi Mandi kambing idaman hati. Haish.. Macam biasa lepas makan kami hadiahkan nasyid untuk tuan rumah. Stable kuda milik Sidi Hisyam ini merupakan antara stable yang terkenal disini. Namanya ialah Mazra'ah Sawari. Punyalah besar kawasannya,aku tengok dah macam zoo+stadium bola. Setiap tahun akan diadakan pertandingan kuda (arab) cantik dan penyertaan datangnya dari seluruh Saudi dikalangan kerabat diraja dan orang-orang kaya. Sidi Hisyam sendiri merupakan seorang korporat besar yang memiliki rangkaian perniagaan yang cukup gah. Rasanya kalau sebut nama Sawari tu semua orang kenallah. Perkenalan dengan Sidi Hisyam bermula b