Skip to main content

Anger management!

Sewaktu aku tingkatan 2,aku pernah bertemu dengan seorang nenek yang telah menelek sikapku dengan mengatakan bahawa aku ni seorang yang cepat panas tapi cepat pula sejuk. Maksudnya aku ni termasuk kategori orang yang cepat marah tapi cepat reda balik. Setelah diteliti sekian lama,aku rasa aku setuju dengan hasil penglihatan tembus nenek itu.

Dikalangan adik-adik pun mengakui yang aku ni cepat benar nak tegang. Tunggu orang lama sikit mulalah nak panas. Bila dah panas,mulalah merancang nak sembur macam-macam ayat bagi memuaskan hati. Biar sampai berapi. Tapi kalau tunggu lama sikit,marah tu mulalah nak mereda. Api yang marak sikit-sikit mulai padam. Sebab tu aku kalau nak marah orang,mesti rasa tak sabar nak segera bertemu supaya kemarahan dapat diledakkan. Kalau tak,nanti mood marah mulalah hilang. Teruknyalah perangai..

Kalau ditanyalah kepada mereka yang memiliki sifat panas baran ni kan,aku rasa boleh dikatakan majoritinya tak dapat kawal kemarahan mereka. Tapi lepastu mesti akan menyesal tak sudah. Dan perasaan menyesal tu sangatlah menyeksakan. Hati tu mesti cakap,eeii...kenapalah aku tak tahan je sikit marah tu tadi? Kenapalah aku cakap macamni? Awatla aku sembur habis tadi? Itulah yang dikatakan terlajak perahu boleh diundur,terlajak kata buruk padahnya! Memang sangat buruk.

Kejayaan paling besar bagi golongan sebegini ialah bila dapat sedikit mengawal dirinya disaat panas memuncak. Pengalaman aku macamtulah. Bila kita rasa nak marah,tapi kita tahan rasa tu sampai menggigil,bukan takat ambil wudhuk je malah sampai kena mandi,dan bila dah lepasi saat tu,benda paling indah ialah rasa lega kerana tak jadi untuk meledakkan kemarahan itu. Fuhhhh...lega dia tu macam melayang-layang je. Memang sujud syukur sebab Tuhan bagi kekuatan.

Jadi aku selalu ingatkan diri aku untuk tahanlah sikit ketegangan tu. Perasaan lega dapat menahan marah tu jauh lebih baik dari rasa puas bila dapat menyembur kemarahan. Tak rugi kot kalau tahan marah tu. Marah tu kan mazmumah. Lagi-lagilah marah terhadap benda-benda kecik. Kalau mak marah anak malas sembahyang tu lainla kan..

Aku pun sedang menjalani terapi melawan ketegangan yang selalu menguasai diri. Terapi tu bukanlah sampai masuk rehab atau pusat pemulihan. Tapi aku selalu ingat-ingatkan diri ni janganlah sampai jadi bodoh sebab tak larat nak lawan nafsu marah ni. Walaupun...ye..memang selalu gagal. Selalu jugak termarah,tertegang,termengamuk..tapi bukannya aku suka pun. Sedih dengan diri. Bilalah aku nak jadi orang yang dalam keadaan senang dan tegang sama saja.. Bila lagi Yaallah? Tolonglah aku..

P/s: Selalu tegang dengan adik-adik yang selalu lambat siap kalau ajak keluar jalan-jalan. Eeeiiii...

Comments

Anonymous said…
marah dan mengamuklah pada nafsu

Popular posts from this blog

Kisah selawat

"Kisah Pemuda Yang Suka Berselawat Ke Atas Nabi" Dikisahkan pada zaman Khalifah Umar r.a ada seorang lelaki yang kaya dibidang duniawi dan dia mempunyai tabiat yang buruk disamping itu dia sangat suka berselawat ke atas Nabi S.A.W. Apabila telah tiba ajalnya dia menjadi begitu susah sehingga mukanya menjadi hitam dan apabila orang melihatnya akan merasa takut. Disebabkan masanya semakin hampir maka dia pun berkata ; " Wahai Abu Qasim(Muhammad), sesungguhnya aku telah menyintai kamu dengan memperbanyakkan selawat ke atas kamu." Belum selesai orang itu berkata-kata maka turunlah seekor burung dari atas, lalu menyapu salah satu sayapnya kepada orang itu maka dengan segera wajah orang itu menjadi putih bersih dan berbau harum, Dan akhirnya dia meninggal dunia dengan syahadat. Apabila orang ramai membawa jenazah orang itu ke kubur dan meletakkannya di liang lahad, maka kesemua mereka mendengar suara yang berkata: " Sesungguhnya orang lelaki ini tidak

Pantai Timur kami datang!!

Satu pagi,beberapa minit sebelum waktu yang sepatutnya aku bangun sahur,teet teet.. Bunyi bb ku. Bukan teet teet la. Ada bunyi lain entah macamana bunyinya. Dengan mata separa terbuka aku bukaklah bbm itu. " Kamu dan Ajwad ikut Ummu ke Kelantan. Yang lain show di FCH " Haa?? Yaallah.. Terus aku mengetik keypad bold 4 usangku ini yang dah selalu sangat mati sendiri,nak angkat Q10 tak mampu lagi, " Ummu,kami ada 4orang je " Berdebar tunggu keputusan. Dub dub. " Ok semua ikut ke Kelantan. Kamu naik alphard. " Fuhh legaaa.. Ummu bukannya boleh tu. Nampak kami ramai je mulalah tak tahan nak pecahkan kami ke beberapa kumpulan. Aku rasa akhirnya kami semua akan jadi artis solo kot. Sebab Ummu memang nak pastikan betul mesej Allah Rasul ni segera sampai ke tengah masyarakat. Aduii.. Waktu ni rasa macam nak suruh Abg Am dan Kak Picah pun tolong nasyid sekali! Ku sangkakan kami akan menghabiskan sisa-sisa Ramadhan di BCH mahupun FCH,namun perancangan Tuhan mengatasi

" Setiap kuda yang datang,bersamanya kebaikan "

Macamanalah aku boleh terlupa nak share cerita pasal ziarah kami ke stable kuda milik Sidi Hisyam di Jeddah haritu. Kami datang dengan 3 buah kereta yang telah meramaikan suasana pada petang itu. Sidi Hisyam dan keluarga telah mengundang kami sekeluarga untuk makan tengahari dirumah rehat miliknya yang terletak didalam kawasan stable kudanya itu. Makan pulak Nasi Mandi kambing idaman hati. Haish.. Macam biasa lepas makan kami hadiahkan nasyid untuk tuan rumah. Stable kuda milik Sidi Hisyam ini merupakan antara stable yang terkenal disini. Namanya ialah Mazra'ah Sawari. Punyalah besar kawasannya,aku tengok dah macam zoo+stadium bola. Setiap tahun akan diadakan pertandingan kuda (arab) cantik dan penyertaan datangnya dari seluruh Saudi dikalangan kerabat diraja dan orang-orang kaya. Sidi Hisyam sendiri merupakan seorang korporat besar yang memiliki rangkaian perniagaan yang cukup gah. Rasanya kalau sebut nama Sawari tu semua orang kenallah. Perkenalan dengan Sidi Hisyam bermula b