Skip to main content

Kabus di Jelebu

Ok tajuk memang mood teater klasik!

Malam-malam bila diserang kesegaran memuncak yang membuatkan mata hilang fungsi mengantuknya,maka menulis juga boleh jadi sebab untuk memfungsikan ia dan akhirnya akan membuatkan mata penat juga akhirnya. Eh sebut akhirnya dua kali? Biarlah! Malas nak delete..

Dah 2 hari Tuhan bagi sakit sikit. Mata ikan yang memang suka bertenggek telah parking dihampir seluruh mulut. Memang macam nak menangis. Sempat miss 2 sesi kuliah. Tapi Iyah dan Fatim sangat berperanan menyampaikan segala ilmu yang didapatkan beserta gaya penceramah bagi memastikan aku tidak lagi dalam kesesatan. Oh.. Bukanlah ilmu itu cahaya? 

Jelebu. Pernah dengar nama tempat ni tapi tak pernah jejak. Inilah kali pertama. Bila rezki boleh ikut kursus pemantapan akidah anjuran Jakim yang diadakan di sini,alhamdulillah dapat tambah lagi pengalaman. Suasana pusat kursus yang dikelilingi hutan cukup membuatkan udaranya jadi begitu nyaman. Dengan fasiliti yang boleh dikatakan lumayan selesa,makan minum yang sangat dijaga,membuatkan hati rasa macam dah kat tempat sendiri. Malah tempat sendiri pun kadang tak dan nak makan. Sibuk konon. Makcik kantin ni memang dasatla. Bila makan tu terasa keikhlasan dan tidak kedekutnya dia dengan bahan-bahan dan rempah. Lagi-lagi tang masak lemak cili api. Teringat masakan arwah Cik Pah. Yelah air tangan orang nogori. Serasi! Ummu boleh siap terfikir nak bela ayam peru lagi kat sini. Haha.. 

Keadaan kat sini ni lebih kurang macam resort pun ye jugak. Sebelum ni terbayang macam penjara. Rupa-rupanya.. Tapi puak ni duduk dalam penjara pun layan je. Masa kat tarhil bercampur pelbagai bangsa pun boleh bahagia je. Hahai.. 

Bagi team tv macam kami ni,setiap sudut disini ialah set yang sangat menarik untuk shooting. Takkan asyik shoot kat pondok padang BCH je kan? Kamera pun bawak. Cuma masa pulak yang takde. Boleh layan mata jelah. Nantilah. Ingat nak shooting jugak sebelum balik sebagai kenang-kenangan.

Petang tadi diziarahi kawan-kawan dari pelbagai negeri. Meriah sungguh. Kawan-kawan dapat peluang tengok sendiri rupa pusat ni. Sebelum ni kotlah ada yang terbayang kita duduk macam kat pusat serenti ke. Apalah korang ni. Kami ni siap rasa macam tengah bercuti! Ok yang tu tipu. Mana ada orang bercuti tak sempat qailulah kan? ;-)

Tapi aku salute la dekat semua pihak yang bersusah payah menjayakan kursus ni. Kesungguhan,kasih sayang,kemesraan tu memang terasa. Sesekali penceramah garang tu biasalah. Tak garang,tak dapatlah ilmu. So far aku taklah rasa tertekan sangat. Tak taulah kalau memang dah diajar kaedah mengatasi tekanan. Tapi kadang tu memang rasa santai. Seronok bila boleh muzakarah balik ilmu feqah,tauhid,tasawuf yang dah pernah belajar tapi ingat-ingat lupa. Jadi hiduplah balik ilmu lama ditambah dengan banyaknya ilmu yang baru. Kami siap sempat buat mini show lagi. Kalau tau,memang angkut mic baru!

Memanglah berkat menulis ni. Mata mulai kuyu dan layu. Selimut melambai,bantal menggamit. Selamat tidur korang. Mimpi yang baik-baik k? Daa... 


Comments

Popular posts from this blog

Kisah selawat

"Kisah Pemuda Yang Suka Berselawat Ke Atas Nabi" Dikisahkan pada zaman Khalifah Umar r.a ada seorang lelaki yang kaya dibidang duniawi dan dia mempunyai tabiat yang buruk disamping itu dia sangat suka berselawat ke atas Nabi S.A.W. Apabila telah tiba ajalnya dia menjadi begitu susah sehingga mukanya menjadi hitam dan apabila orang melihatnya akan merasa takut. Disebabkan masanya semakin hampir maka dia pun berkata ; " Wahai Abu Qasim(Muhammad), sesungguhnya aku telah menyintai kamu dengan memperbanyakkan selawat ke atas kamu." Belum selesai orang itu berkata-kata maka turunlah seekor burung dari atas, lalu menyapu salah satu sayapnya kepada orang itu maka dengan segera wajah orang itu menjadi putih bersih dan berbau harum, Dan akhirnya dia meninggal dunia dengan syahadat. Apabila orang ramai membawa jenazah orang itu ke kubur dan meletakkannya di liang lahad, maka kesemua mereka mendengar suara yang berkata: " Sesungguhnya orang lelaki ini tidak

Pantai Timur kami datang!!

Satu pagi,beberapa minit sebelum waktu yang sepatutnya aku bangun sahur,teet teet.. Bunyi bb ku. Bukan teet teet la. Ada bunyi lain entah macamana bunyinya. Dengan mata separa terbuka aku bukaklah bbm itu. " Kamu dan Ajwad ikut Ummu ke Kelantan. Yang lain show di FCH " Haa?? Yaallah.. Terus aku mengetik keypad bold 4 usangku ini yang dah selalu sangat mati sendiri,nak angkat Q10 tak mampu lagi, " Ummu,kami ada 4orang je " Berdebar tunggu keputusan. Dub dub. " Ok semua ikut ke Kelantan. Kamu naik alphard. " Fuhh legaaa.. Ummu bukannya boleh tu. Nampak kami ramai je mulalah tak tahan nak pecahkan kami ke beberapa kumpulan. Aku rasa akhirnya kami semua akan jadi artis solo kot. Sebab Ummu memang nak pastikan betul mesej Allah Rasul ni segera sampai ke tengah masyarakat. Aduii.. Waktu ni rasa macam nak suruh Abg Am dan Kak Picah pun tolong nasyid sekali! Ku sangkakan kami akan menghabiskan sisa-sisa Ramadhan di BCH mahupun FCH,namun perancangan Tuhan mengatasi

" Setiap kuda yang datang,bersamanya kebaikan "

Macamanalah aku boleh terlupa nak share cerita pasal ziarah kami ke stable kuda milik Sidi Hisyam di Jeddah haritu. Kami datang dengan 3 buah kereta yang telah meramaikan suasana pada petang itu. Sidi Hisyam dan keluarga telah mengundang kami sekeluarga untuk makan tengahari dirumah rehat miliknya yang terletak didalam kawasan stable kudanya itu. Makan pulak Nasi Mandi kambing idaman hati. Haish.. Macam biasa lepas makan kami hadiahkan nasyid untuk tuan rumah. Stable kuda milik Sidi Hisyam ini merupakan antara stable yang terkenal disini. Namanya ialah Mazra'ah Sawari. Punyalah besar kawasannya,aku tengok dah macam zoo+stadium bola. Setiap tahun akan diadakan pertandingan kuda (arab) cantik dan penyertaan datangnya dari seluruh Saudi dikalangan kerabat diraja dan orang-orang kaya. Sidi Hisyam sendiri merupakan seorang korporat besar yang memiliki rangkaian perniagaan yang cukup gah. Rasanya kalau sebut nama Sawari tu semua orang kenallah. Perkenalan dengan Sidi Hisyam bermula b