Skip to main content

Kabus di Jelebu

Ok tajuk memang mood teater klasik!

Malam-malam bila diserang kesegaran memuncak yang membuatkan mata hilang fungsi mengantuknya,maka menulis juga boleh jadi sebab untuk memfungsikan ia dan akhirnya akan membuatkan mata penat juga akhirnya. Eh sebut akhirnya dua kali? Biarlah! Malas nak delete..

Dah 2 hari Tuhan bagi sakit sikit. Mata ikan yang memang suka bertenggek telah parking dihampir seluruh mulut. Memang macam nak menangis. Sempat miss 2 sesi kuliah. Tapi Iyah dan Fatim sangat berperanan menyampaikan segala ilmu yang didapatkan beserta gaya penceramah bagi memastikan aku tidak lagi dalam kesesatan. Oh.. Bukanlah ilmu itu cahaya? 

Jelebu. Pernah dengar nama tempat ni tapi tak pernah jejak. Inilah kali pertama. Bila rezki boleh ikut kursus pemantapan akidah anjuran Jakim yang diadakan di sini,alhamdulillah dapat tambah lagi pengalaman. Suasana pusat kursus yang dikelilingi hutan cukup membuatkan udaranya jadi begitu nyaman. Dengan fasiliti yang boleh dikatakan lumayan selesa,makan minum yang sangat dijaga,membuatkan hati rasa macam dah kat tempat sendiri. Malah tempat sendiri pun kadang tak dan nak makan. Sibuk konon. Makcik kantin ni memang dasatla. Bila makan tu terasa keikhlasan dan tidak kedekutnya dia dengan bahan-bahan dan rempah. Lagi-lagi tang masak lemak cili api. Teringat masakan arwah Cik Pah. Yelah air tangan orang nogori. Serasi! Ummu boleh siap terfikir nak bela ayam peru lagi kat sini. Haha.. 

Keadaan kat sini ni lebih kurang macam resort pun ye jugak. Sebelum ni terbayang macam penjara. Rupa-rupanya.. Tapi puak ni duduk dalam penjara pun layan je. Masa kat tarhil bercampur pelbagai bangsa pun boleh bahagia je. Hahai.. 

Bagi team tv macam kami ni,setiap sudut disini ialah set yang sangat menarik untuk shooting. Takkan asyik shoot kat pondok padang BCH je kan? Kamera pun bawak. Cuma masa pulak yang takde. Boleh layan mata jelah. Nantilah. Ingat nak shooting jugak sebelum balik sebagai kenang-kenangan.

Petang tadi diziarahi kawan-kawan dari pelbagai negeri. Meriah sungguh. Kawan-kawan dapat peluang tengok sendiri rupa pusat ni. Sebelum ni kotlah ada yang terbayang kita duduk macam kat pusat serenti ke. Apalah korang ni. Kami ni siap rasa macam tengah bercuti! Ok yang tu tipu. Mana ada orang bercuti tak sempat qailulah kan? ;-)

Tapi aku salute la dekat semua pihak yang bersusah payah menjayakan kursus ni. Kesungguhan,kasih sayang,kemesraan tu memang terasa. Sesekali penceramah garang tu biasalah. Tak garang,tak dapatlah ilmu. So far aku taklah rasa tertekan sangat. Tak taulah kalau memang dah diajar kaedah mengatasi tekanan. Tapi kadang tu memang rasa santai. Seronok bila boleh muzakarah balik ilmu feqah,tauhid,tasawuf yang dah pernah belajar tapi ingat-ingat lupa. Jadi hiduplah balik ilmu lama ditambah dengan banyaknya ilmu yang baru. Kami siap sempat buat mini show lagi. Kalau tau,memang angkut mic baru!

Memanglah berkat menulis ni. Mata mulai kuyu dan layu. Selimut melambai,bantal menggamit. Selamat tidur korang. Mimpi yang baik-baik k? Daa... 


Comments

Popular posts from this blog

Surat terbuka untuk Kak Atiah

Assalamualaikum wrt wbt Bismillahirrahmanirrahim..
Surat terbuka untuk kakak ku Ummu Atiyyah bt Asaari. Moga-moga Kak Atiah dalam keadaan sihat lahir dan batin dan juga sedang sangat sedar apa yang telah dilakukan ini, serta faham kesan dan akibatnya kepada diri sendiri terutamanya dan juga seluruh keluarga.
Saya tuliskan surat terbuka ini adalah untuk menjawab segala apa yang telah Kak Atiah perkatakan samada melalui video di facebook juga melalui tulisan (Syed Azmi) yang telah tersebar, sekaligus untuk mengingatkan Kak Atiah terhadap apa-apa yang mungkin Kak Atiah terlupa. Tak salah rasanya untuk kita adik beradik saling ingat mengingatkan pada kebenaran dan kesabaran..
1- Kak Atiah diberi amanah untuk menjaga syarikat di Jerash, Jordan. Sementara kami adik beradik yang lain juga diberi tanggungjawab di cawangan GISBH yang lain. Di Jerash, Kak Atiah bukan saja diamanahkan untuk menguruskan perniagaan restoran, tapi turut diberi kepercayaan menjaga lebih 50 orang pelajar yang ditaja oleh…

Surat dari Adib

‎السلامعليكمورحمةاللهوبركاته، ‎بسماللهالرحمنالرحيم.
Buat kak Atiyyah yang dikasihi.. Ini sedikit Luahan hati Adib untuk Kak Atiyyah, salah seorang dari 2 orang Adik lelaki kandung kak Atiyyah yang sangat  sangat mengharap Kak Atiyyah semakin nampak betapa hebatnya Allah membolak balikkan hati-hati setiap kita.
Maha besar Tuhan dari menzalimi hamba hambanya, melainkan hamba itu sendiri menzalimi akan diri mereka. Kak Atiyyah ingat tak Abuya Umu? Ayah dan Ibu Kandung Kak Atiyyah!!! dan yang paling besar Ayah ibu kepada hati hati kita yang ajar didik kita agar Takut Allah  Rindukan Nabi. membesarkan dan mentaati Pemimpin.
Kak Atiyyah ingat tak? waktu Umu ada..sebelum Umu pergi tinggalkan kita. Umu selalu cakap dan ingat ingatkan pada kita. "dalam Al Qur'an yang kita baca, Allah ceritakan Aku siapkan Syurga Neraka untuk hamba hambaku tapi Allah ingatkan pada hamba hambanya..Akan Nikmat Syurganya dan azab api nerakaNya. Allah juga ingatkan akan kekuasaaNya!!! Tapi ramainya hamba-hambaku y…

Surat dari Yah

Bismillahirrahmanirrahim...
Kepada Kak Atiyah yang diingati, Mudah-mudahan apa yang Yah tulis ni untuk Yah sendiri terus mengambil pengajaran dari apa yang dah berlaku. Sebab Iman itu bukan boleh diwarisi walaupun atas nama darah daging sendiri. 
1. Yah masih ingat macam mana pernah Yah sendiri tengok dari dulu lagi K.Atiyah kalau ditegur oleh Abuya (kadang-kadang ditegur tu hanya gurauan sahaja) tapi K.Atiyah akan merajuk dan tarik muka pada Abuya. Maksud Yah kongsikan ini, Sebab memang dari dulu lagi K.Atiyah ni sikap tu macam ni, macam yang dah diceritakan oleh K.Khaulah sendiri yang lebih kenal K.Tiyah. 
2. Bahkan pernah sahaja K.Atiyah (ketika tu masih ada Ummu lagi) punyalah K.Atiyah geram dengan Zainab sebab adalah Zainab ni buat perangai (perangai sebagai budak kecillah, bukan Zainab tu dah dewasa) Sampai K.Atiyah punyalah tak sabar, ambil cawan baling hampir nak kena pada Umu waktu itu. Tapi Umu tenang sahaja sebab Umu kenal sikap K.Atiyah tu. 
3. Ampun maaf K.Atiyah, Zainab send…