Skip to main content

Segalanya tentang Mekah

Esok genaplah sebulan aku berada di Malaysia ni. Dah makin serasi alhamdulillah.. Bawak kete pun dah tak kekok cuma taklah laju macam sebelum ni. Setahun lebih kot aku tak drive,dengan suasana jalanraya di Saudi yang mengerikan memang fobia. Sekarang kalau drive masih setia dilorong tengah dan kiri. Tak berani cuba-cuba ke kanan lagi. InsyAllah lah.. Moga skill memanduku segera kembali. Ok skill! 

Dah hampir sebulan juga Mekah aku tinggalkan. Tapi tipulah kalau aku cakap aku tak rindu kan. Semua yang aku tengok,aku makan,semuanya menggamit kenangan di Mekah. Wah jiwangnya kau! Macam haritu aku makan di Restoran Pakistan entah apa namanya aku lupa. Abg Lokman yang belanja. Bila masuk je restoran tu nampaklah puak-puak Pakistan ni,haii.. Teringatlah aku pada restoran Pakistan yang Abg Am selalu belanja kami di Mekah dekat dengan rumah tu. Sempat jugak aku ingat pada pemandu lori Pakistan yang bawa makanan katering untuk tahanan,yang ambil kerja part time menyeludup keluar semua handphone-handphone kami untuk di cas dirumahnya. Memandangkan dalam sel kami tu tak disiapkan colokan letrik maka gagahlah kami membayar sekali cas 5-10riyal. Taraf hidup dalam tahanan memang tinggi gila. Makan mewah walaupun menunya sama. Cuma digilirkan ayam dan daging. Tapi air minum tak disiapkan. Kenalah beli dari baqalah bergerak yang akan datang dari sel ke sel untuk menjual barangan yang mahal-sikit pun takde diskaun- tu. Sape takde duit silalah minum air paip. Huh!

Pakistan yang aku lupa namanya tu jugalah yang sudi membeli apa-apa dari luar dan diseludup masuk untuk kami. Cili api,tomato,gargil,tuna.. Semuanya masuk list. Tapi harganya melambung-lambung dah macam shopping kat London. Hish! Tapi dah teringin punya pasal maka gagah jelah. Kalau nak hantar barang ke kawan yang duduk di sel lain pun,dia nilah yang tolong. Besar jasanya.. Walaupun ada upahnya!!

Bila minum air panas,teringat pulalah betapa susahnya nak dapat air panas dalam tahanan. Kadang minta depa bagi,kadang tu gigit jari. Last-last kami dapat idea untuk rendamkan botol air tu kedalam nasi panas yang diletak dalam periuk besar setiap kali waktu makan. Memang menjadi. Rupanya bila susah tu memang akan jadi kreatif. Botol pun jadi hanger,selimut pun jadi baju,kotak pun jadi tilam empuk.. Mana boleh lupa..

Haritu aku ke Masjid India terserempak dengan sekumpulan orang kulit hitam. Tak pasti dari mana. Apalagi,teringatlah kembali pada kawan-kawan satu sel yang berbilang bangsa itu. Berbilang cara,berbilang bau. Aduii.. Dalam tahananlah aku mengenali orang-orang dari Ethiopia,Nigeria,Sri Lanka,Burma. Melihat watak bangsa-bangsa itu sangat memberi keinsafan. Hidup mereka tidak seperti kita. Bergaduh bertumbuk dah jadi budaya. Beberapa kali juga kami berdepan dengan suasana gawat bila depa bergaduh ala-ala the rock-stone cold! Kelam kabutlah kami angkat baby-baby supaya jangan sampai terkena peluru sesat. Askar polis boleh relaks je. Dah tak larat nak hadapi puak ni agaknya! Sebab tulah orang Malaysia diisytiharkan sebagai tahanan terbaik sebab tak pernah bergaduh berperang. Pegawai-pegawai siap puji dan jadikan orang Malaysia contoh lagi kepada tahanan yang lain.

Aku pun keliru mana satu yang lebih aku rindu.. Hidup di Mekah atau sewaktu menjadi tahanan. Aku harap keduanya menambah ingatan hatiku pada Tuhan. Malaysia negara tercinta. Tapi jujurnya aku lebih betah tinggal diluar negara. Entah kenapa.. Hujan emas dinegeri orang.. Hujan batu dinegeri sendiri.. Hujan emas lah yang lagi baik kan? Hehe.. 


Comments

Unknown said…
Indahnya semua pengalaman tu...jeles kami dibuatnya.Ingat dulu dkt Jordan ( first time I Khaulah jejakkan kaki di JD ), I Khaulah sll masak sedap2..Rindulah masakan I Khaulah la plk..Memang betul, kl bkn krn kebenaran yg 1 yg dibw oleh A jg BW x dpt kita rasakan bgmn indahnya berjuang terutama dinegara org.Betullah pepatah hujan emas negeri org lg baik drpd hujan batu negara sendiri ( melawan adat "̮hϱhϱhϱ"̮ )
Unknown said…
Alhamdulillah.. Ary ni xsia2 bkak blog k.olah.. Stlah skian lme bkak asek xupdate je.. Mgkn bz kot.. K.olah rjin2 la update tau.. ;)..

Popular posts from this blog

Kisah selawat

"Kisah Pemuda Yang Suka Berselawat Ke Atas Nabi" Dikisahkan pada zaman Khalifah Umar r.a ada seorang lelaki yang kaya dibidang duniawi dan dia mempunyai tabiat yang buruk disamping itu dia sangat suka berselawat ke atas Nabi S.A.W. Apabila telah tiba ajalnya dia menjadi begitu susah sehingga mukanya menjadi hitam dan apabila orang melihatnya akan merasa takut. Disebabkan masanya semakin hampir maka dia pun berkata ; " Wahai Abu Qasim(Muhammad), sesungguhnya aku telah menyintai kamu dengan memperbanyakkan selawat ke atas kamu." Belum selesai orang itu berkata-kata maka turunlah seekor burung dari atas, lalu menyapu salah satu sayapnya kepada orang itu maka dengan segera wajah orang itu menjadi putih bersih dan berbau harum, Dan akhirnya dia meninggal dunia dengan syahadat. Apabila orang ramai membawa jenazah orang itu ke kubur dan meletakkannya di liang lahad, maka kesemua mereka mendengar suara yang berkata: " Sesungguhnya orang lelaki ini tidak

Pantai Timur kami datang!!

Satu pagi,beberapa minit sebelum waktu yang sepatutnya aku bangun sahur,teet teet.. Bunyi bb ku. Bukan teet teet la. Ada bunyi lain entah macamana bunyinya. Dengan mata separa terbuka aku bukaklah bbm itu. " Kamu dan Ajwad ikut Ummu ke Kelantan. Yang lain show di FCH " Haa?? Yaallah.. Terus aku mengetik keypad bold 4 usangku ini yang dah selalu sangat mati sendiri,nak angkat Q10 tak mampu lagi, " Ummu,kami ada 4orang je " Berdebar tunggu keputusan. Dub dub. " Ok semua ikut ke Kelantan. Kamu naik alphard. " Fuhh legaaa.. Ummu bukannya boleh tu. Nampak kami ramai je mulalah tak tahan nak pecahkan kami ke beberapa kumpulan. Aku rasa akhirnya kami semua akan jadi artis solo kot. Sebab Ummu memang nak pastikan betul mesej Allah Rasul ni segera sampai ke tengah masyarakat. Aduii.. Waktu ni rasa macam nak suruh Abg Am dan Kak Picah pun tolong nasyid sekali! Ku sangkakan kami akan menghabiskan sisa-sisa Ramadhan di BCH mahupun FCH,namun perancangan Tuhan mengatasi

" Setiap kuda yang datang,bersamanya kebaikan "

Macamanalah aku boleh terlupa nak share cerita pasal ziarah kami ke stable kuda milik Sidi Hisyam di Jeddah haritu. Kami datang dengan 3 buah kereta yang telah meramaikan suasana pada petang itu. Sidi Hisyam dan keluarga telah mengundang kami sekeluarga untuk makan tengahari dirumah rehat miliknya yang terletak didalam kawasan stable kudanya itu. Makan pulak Nasi Mandi kambing idaman hati. Haish.. Macam biasa lepas makan kami hadiahkan nasyid untuk tuan rumah. Stable kuda milik Sidi Hisyam ini merupakan antara stable yang terkenal disini. Namanya ialah Mazra'ah Sawari. Punyalah besar kawasannya,aku tengok dah macam zoo+stadium bola. Setiap tahun akan diadakan pertandingan kuda (arab) cantik dan penyertaan datangnya dari seluruh Saudi dikalangan kerabat diraja dan orang-orang kaya. Sidi Hisyam sendiri merupakan seorang korporat besar yang memiliki rangkaian perniagaan yang cukup gah. Rasanya kalau sebut nama Sawari tu semua orang kenallah. Perkenalan dengan Sidi Hisyam bermula b