Skip to main content

Kelab Taat Suami ~ 18sx ke?

Terasa macam duduk dalam gua bila tak boleh nak aktifkan blackberry di Perancis. Nak kena kontrak setahun,akaun bank tempatan dan segala macam hal lain yang sangat merenyahkan. Rasa nak jumpa je ketua bahagian perhubungan Perancis ni untuk menyatakan kekesalan bilamana tak boleh nak berhubung dengan orang-orang yang tersayang sewenang-wenangnya. Tapi saya sedar bahawa anganan itu hanya sia-sia belaka.

Bercakap pasal duduk dalam gua yang telah menyebabkan diri ini ketinggalan macam-macam hal,rasanya memang bertambah-tambahlah ketinggalannya bila baru sekarang nak tulis pasal Kelab Taat Suami yang baru-baru ini heboh diperkatakan. Awalnya tidaklah terbersit diminda untuk sampai memblog kan KTS itu. Tapi bila melihatkan berbagai komen yang membina dan tak membina langsung yang dilemparkan masyarakat terhadap kelab yang kontroversi itu,saya terus rasa nak join depa dalam melontarkan pandangan. Walaupun pandangan orang macam saya ni tidaklah begitu dihiraukan,tapi.. terpulanglah kan. Nak bagi juga pandangan. Tak kira!


Rasanya nama Kelab Taat Suami tu memang simple sangat untuk kita fahami bahawa kelab itu mengajak para isteri untuk mentaati suaminya. Cuma mungkin hal yang menimbulkan kontroversi itu ialah bila disebutkan bahawa isteri perlu menjadi seperti seorang pelacur kelas atasan dalam melayani suami dibilik tidur. Hebatt.. Walaupun statement tu macam vulgar sikit,tapi sebenarnya betul la kan? Habis? Nak layan suami kat bilik macamana lagi? Takkan macam nenek yang mendodoikan cucunya sambil baca cerita sang kancil dan buaya. Hairan juga saya bila ramainya pihak yang tak setuju bila disentuh perihal pelacur kelas atasan tu. Awatnya? Nak suruh jadi macam pelacur dalam hal layan suami je pun. Bukannya nak suruh pergi bertenggek kat Bukit Bintang, Lorong Haji Taib semua tu. Yang depa sebut tu ialah untuk SUAMI yang halal. Suami tu ialah kaum yang Rasulullah sebut,kalau ada makhluk yang boleh disembah,itu ialah suami.Nnanti bila cakap macam ni ada pulak yang kata,ha..sesat la tuh. Nak suruh sembah suami. Haddoii..

Kita ni kan,bila nak bercakap tu kena fikir panjang sikit. Jangan melatah-latah lepas tu semua kenyataan yang kita buat macam orang tak sekolah. Maafkan saya(nada macam pembaca berita terbatuk waktu on air) Lebih-lebih lagi bila kita ini ialah orang-orang yang diperhatikan cakap-cakapnya. Lagilah nak kena jaga. KTS tu bercakap hal yang asas sangat. Bukan depa yang cakap. Allah lah yang cakap. Taat suami tu Allah yang suruh. Jadi bila ada kumpulan isteri-isteri yang dah sedar akan kewajipan mentaati suami dan seterusnya ingin menubuhkan kelab taat suami agar lebih ramai lagi wanita yang berjaya mentaati suaminya seperti yang Allah suruh,bukankah kita patut sokong? Bukannya kita tiba-tiba sampai nak cek pendaftaran syarikatlah,nak banned dsb. Susah juga ye sekarang ni. Filem-filem melayu yang kebanyakannya dah berkategori 18sx tu elok je pulak bersiaran setiap hari. Tapi bila nak ajak taat suami(layan suami dibilik macam pelacur kelas atasan) dah macam-macam pula ceritanya.

Bendanya macam ni je sebenarnya. Cuba kita tengok berapa ramai pemimpin dunia dan orang-orang besar yang telah terjerat dalam perselingkuhan. Tak kurang diantara mereka yang terjebak dengan pelacur-pelacur kelas atasan. Untuk mengelakkan semua ini,setidak-tidaknya bukankah kita patut mencontohi pelacur-pelacur itu dalam hal melayani suami? Maksudnya keinginan suami tu begitulah. Kalaulah kita betul dapat memenuhi keinginan itu,kita juga yang senang bila suami tidaklah sampai nak mencari pelacur yang dah jelas haramnya. Ala..macamlah bila orang kata,bagilah suami makan masakan bertaraf hotel 5 bintang. Patutnya kita teruslah bukak internet carilah menu-menu dan resepi yang sekira-kira setaraf 5 bintang. Barulah suami tak sampai asyik nak pergi makan kat hotel yang mahal gila sambil menghabiskan duit tu. Peliklah sangat bila anjuran yang sangat baik itu kita sambut dengan berkata,apelah nak cakap pasal hotel 5 bintang ni? Makan biasa-biasa jelah. Suami kena faham yang isteri penat mana sempat nak masak beria-ia. Makan megi pun tak apalah. Itu ialah jawapan isteri-isteri yang memang teruk nak kena rotan. Suami tu pemimpin. Kena layan macam pemimpinlah. Bukan layan ala kadar macam babu je. Ha..nanti bila suami sibuk nak cari lain,mulalah buat cerita sedih cakap suami tak kenang jasa,dah tak sayang. Kadang bukan suami tak sayang,tapi sebab 'makanan kat rumah tak best. Terpaksa makan hotel maa'

Kenapa saya rasa macam berkobar-kobar bila cakap hal ni? Hehe.. Taklah berkobar mana pun cuma geli hati bila tengok benda yang senang gila kentang macam ni jadi berat bila tak difahami dengan sebaiknya. Hasilnya,benda yang baik tak dapat nak dipraktik kan oleh masyarakat. Cakap pasal poligami pun salah. Cakap pasal nak taat suami pun salah. Ish ish.

Patutnya kita kaji betul isi dari apa yang cuba disampaikan oleh KTS ni. Kan ada disebut bahawa isteri yang baik itu ialah mereka yang mentaati Allah dan Rasul juga suami sebagai pemimpin. Semua yang disampaikan oleh KTS tu ialah perintah Allah dan Rasul sendiri. Cuma bila dihurai secara menggunakan istilah-istilah yang nampak macam pelik(nampak je.. tak pelik pun sebenarnya) tu je jadi lain sikit. Padahal mesejnya ialah nak kena jadi isteri solehah. Very simple right? Kerana itu hati mau bersih. Jangan prejudis. Kebenaran itu perlu diterima walau dari mulut seorang budak tadika sambil makan choki. Jangan kerana takutkan pengaruh orang lain melebihi dari kita,kita sampai menidakkan kebenaran yang hakikatnya datang dari Allah dan Rasul. Bahaya tau!

Comments

Anonymous said…
kalo ade like macm Fb nak jugak aku like...tp memang best !!
nurMujahidah said…
yyup agree...istilah je pun....bukan bermakna mereka ni betul2 pelacur...
Anonymous said…
like..

Popular posts from this blog

Surat terbuka untuk Kak Atiah

Assalamualaikum wrt wbt Bismillahirrahmanirrahim..
Surat terbuka untuk kakak ku Ummu Atiyyah bt Asaari. Moga-moga Kak Atiah dalam keadaan sihat lahir dan batin dan juga sedang sangat sedar apa yang telah dilakukan ini, serta faham kesan dan akibatnya kepada diri sendiri terutamanya dan juga seluruh keluarga.
Saya tuliskan surat terbuka ini adalah untuk menjawab segala apa yang telah Kak Atiah perkatakan samada melalui video di facebook juga melalui tulisan (Syed Azmi) yang telah tersebar, sekaligus untuk mengingatkan Kak Atiah terhadap apa-apa yang mungkin Kak Atiah terlupa. Tak salah rasanya untuk kita adik beradik saling ingat mengingatkan pada kebenaran dan kesabaran..
1- Kak Atiah diberi amanah untuk menjaga syarikat di Jerash, Jordan. Sementara kami adik beradik yang lain juga diberi tanggungjawab di cawangan GISBH yang lain. Di Jerash, Kak Atiah bukan saja diamanahkan untuk menguruskan perniagaan restoran, tapi turut diberi kepercayaan menjaga lebih 50 orang pelajar yang ditaja oleh…

Surat dari Adib

‎السلامعليكمورحمةاللهوبركاته، ‎بسماللهالرحمنالرحيم.
Buat kak Atiyyah yang dikasihi.. Ini sedikit Luahan hati Adib untuk Kak Atiyyah, salah seorang dari 2 orang Adik lelaki kandung kak Atiyyah yang sangat  sangat mengharap Kak Atiyyah semakin nampak betapa hebatnya Allah membolak balikkan hati-hati setiap kita.
Maha besar Tuhan dari menzalimi hamba hambanya, melainkan hamba itu sendiri menzalimi akan diri mereka. Kak Atiyyah ingat tak Abuya Umu? Ayah dan Ibu Kandung Kak Atiyyah!!! dan yang paling besar Ayah ibu kepada hati hati kita yang ajar didik kita agar Takut Allah  Rindukan Nabi. membesarkan dan mentaati Pemimpin.
Kak Atiyyah ingat tak? waktu Umu ada..sebelum Umu pergi tinggalkan kita. Umu selalu cakap dan ingat ingatkan pada kita. "dalam Al Qur'an yang kita baca, Allah ceritakan Aku siapkan Syurga Neraka untuk hamba hambaku tapi Allah ingatkan pada hamba hambanya..Akan Nikmat Syurganya dan azab api nerakaNya. Allah juga ingatkan akan kekuasaaNya!!! Tapi ramainya hamba-hambaku y…

Surat dari Yah

Bismillahirrahmanirrahim...
Kepada Kak Atiyah yang diingati, Mudah-mudahan apa yang Yah tulis ni untuk Yah sendiri terus mengambil pengajaran dari apa yang dah berlaku. Sebab Iman itu bukan boleh diwarisi walaupun atas nama darah daging sendiri. 
1. Yah masih ingat macam mana pernah Yah sendiri tengok dari dulu lagi K.Atiyah kalau ditegur oleh Abuya (kadang-kadang ditegur tu hanya gurauan sahaja) tapi K.Atiyah akan merajuk dan tarik muka pada Abuya. Maksud Yah kongsikan ini, Sebab memang dari dulu lagi K.Atiyah ni sikap tu macam ni, macam yang dah diceritakan oleh K.Khaulah sendiri yang lebih kenal K.Tiyah. 
2. Bahkan pernah sahaja K.Atiyah (ketika tu masih ada Ummu lagi) punyalah K.Atiyah geram dengan Zainab sebab adalah Zainab ni buat perangai (perangai sebagai budak kecillah, bukan Zainab tu dah dewasa) Sampai K.Atiyah punyalah tak sabar, ambil cawan baling hampir nak kena pada Umu waktu itu. Tapi Umu tenang sahaja sebab Umu kenal sikap K.Atiyah tu. 
3. Ampun maaf K.Atiyah, Zainab send…