Skip to main content

Nur Muhammad..penghubung hati dengan Tuhan

Kami adik beradik sejak kecil lagi dibesarkan dengan cerita dan kisah perihal keajaiban alam ghaib. Bermula dengan rukun iman yang mempercayai kewujudan Allah dan Malaikat secara ghaib. Juga roh-roh suci yang hingga kini dipercayai masih terus berperanan untuk membangunkan islam dan menyuburkan kecintaan kepada Tuhan dihati manusia. Masih segar diingatan ketika masih berusia sekitar 5-7 tahun,tiap kali berkesempatan bertemu dengan Abuya dan Ummu,pasti mereka tidak akan lupa menyelitkan satu dua kisah para wali dan orang soleh. Cerita-cerita seperti itu sudah menjadi seperti ‘bedtime stories’ untuk kami. Ketika itu saya masih terlalu kecil untuk memahami semua itu lebih dari sekadar sebuah cerita menarik,namun kini saya sepenuhnya pasti akan kebenaran kata-kata pepatah “ melentur buluh biarlah dari rebungnya ”.

Saya sering diajak Abuya dan Ummu untuk merenungkan sesuatu isu yang tidak lagi pernah diperkatakan orang sejak sekian lamanya. Jika orang bercerita pun,tidak seperti yang sepatutnya. Antara isu yang meninggalkan kesan yang paling dalam dihati ialah perihal ‘ Nur Muhammad ’. Satu cahaya yang kerananya lah diciptakan langit bumi dan seluruh ciptaan ini. Cahaya yang telah berperanan sejak zaman Nabi Adam,kemudian berperanan dalam bentuk jasad dizamannya,hinggalah peranannya sebagai nabi akhir zaman setelah kewafatannya. Masyaallah.. Nabi Muhammad itu ternyata bukan sahaja seorang nabi,malah baginda sebenarnya ialah kuasa cahaya yang menghubungkan hati-hati manusia dengan Tuhan disepanjang umur dunia. Cuba kita fikirkan,baginda disebut sebagai nabi akhir zaman. Tapi baginda sudah wafat. Kira-kira bagaimana agaknya baginda bisa terus berperanan? Itulah yang disebutkan bahawa kekuatan roh itu mampu bekerja jutaan kali ganda daripada tenaga jasad yang sangat terbatas. Ditengah hiruk pikuk masyarakat dunia sekarang yang kerosakannya itu jauh lebih dahsyat dari zaman jahiliyyah dahulu,namun nama Nabi Muhammad itu sendiri hakikatnya tidak pernah berjaya dipadamkan dari hati pencinta-pencintanya. Walhal,yahudi telah mencuba pelbagai cara untuk memastikan baginda tidak lagi dikenang sesiapa. Termasuk cubaan mencuri jasadnya untuk melenyapkan sebarang pengaruhnya. Kuasa Tuhan mengatasi semua itu. Nur Muhammad itu hakikatnya teruslah berjaya mengungguli semua tokoh-tokoh didunia hari ini. Mana ada tokoh dunia sekarang yang mampu bekerja setelah matinya! Sedangkan Nabi Muhammad itu tetaplah nabi akhir zaman walaupun baginda telah wafat. Ajaib..!

Cinta dan rindu kepada Nabi Muhammad itu sebenarnya adalah satu sumber kekuatan ummat islam. Yahudi sangat tahu ini. Kerana itu mereka berusaha sehabis daya untuk menghapuskannya. Sayang..ummat islam sendiri tidak tahu sebesar apakah nilaiannya. Berjaya jugalah yahudi dengan misi mereka. Namun..mereka juga tahu yang tidak selamanya islam akan kalah. Nur Muhammad kini semakin bersinar dan bercahaya. Cahayanya bagaikan magnet yang akan menarik setiap hati untuk berdatangan kepadanya. Sama-samalah kita mengusahakan cinta dan rindu kepada nabi akhir zaman yang tidak pernah berhenti mencintai dan merindui kita ummatnya..

Wahai Tuhan tolong sampaikanlah doa dan rindu ini
Kepada Nur Muhammad caha sebagai sumber segala cahaya

Wahai Tuhan tolong ikatkanlah hati kami ini
Kepada Nur Muhammad cahaya penghubung hati dengan Allah

Cahaya yang mampu menembusi kegelapan hati untuk dicahayakan
Dengannya hati dapat mengenal dan melihat Allah
Dan mampu untuk berhubung dengannya

Maka Allah pun wujud dalam seluruh hidupnya
Allah lah yang menggerakkan setiap gerakannya
Allah lah yang mewakilkannya kepada manusia

Dialah Allah yang melantiknya
Bayangan nur Muhammad yang dipinjamkan
Pesuruh diatas pesuruh
Cahayanya diatas sumber cahaya

Cahaya Nur Muhammad..
Penghubung hati dengan Tuhan..

Cahaya zaman yang tidak pernah padam
Oleh seribu satu kegelapan yang menghalang
Mampu menerangi akhir zaman
Maka islam akan kembali gemilang
Allah diagungkan semula
Nabi Muhammad dibanggakan lagi diseluruh dunia..

Comments

Gooners_85 said…
Assalamualaikum Puteri Abuya,
Terima Kasih dengan penjelasan tentang Nur Muhammad yang masih ramai tidak tahu mengenainya...satu soalan,bagaimanakah utk kita mencari Nur MUhammad supaya dpt masuk ke dlm Roh dn hati2 manusia utk sntiasa taat kepada Allah dan Rasul..

Popular posts from this blog

Surat terbuka untuk Kak Atiah

Assalamualaikum wrt wbt Bismillahirrahmanirrahim..
Surat terbuka untuk kakak ku Ummu Atiyyah bt Asaari. Moga-moga Kak Atiah dalam keadaan sihat lahir dan batin dan juga sedang sangat sedar apa yang telah dilakukan ini, serta faham kesan dan akibatnya kepada diri sendiri terutamanya dan juga seluruh keluarga.
Saya tuliskan surat terbuka ini adalah untuk menjawab segala apa yang telah Kak Atiah perkatakan samada melalui video di facebook juga melalui tulisan (Syed Azmi) yang telah tersebar, sekaligus untuk mengingatkan Kak Atiah terhadap apa-apa yang mungkin Kak Atiah terlupa. Tak salah rasanya untuk kita adik beradik saling ingat mengingatkan pada kebenaran dan kesabaran..
1- Kak Atiah diberi amanah untuk menjaga syarikat di Jerash, Jordan. Sementara kami adik beradik yang lain juga diberi tanggungjawab di cawangan GISBH yang lain. Di Jerash, Kak Atiah bukan saja diamanahkan untuk menguruskan perniagaan restoran, tapi turut diberi kepercayaan menjaga lebih 50 orang pelajar yang ditaja oleh…

Surat dari Adib

‎السلامعليكمورحمةاللهوبركاته، ‎بسماللهالرحمنالرحيم.
Buat kak Atiyyah yang dikasihi.. Ini sedikit Luahan hati Adib untuk Kak Atiyyah, salah seorang dari 2 orang Adik lelaki kandung kak Atiyyah yang sangat  sangat mengharap Kak Atiyyah semakin nampak betapa hebatnya Allah membolak balikkan hati-hati setiap kita.
Maha besar Tuhan dari menzalimi hamba hambanya, melainkan hamba itu sendiri menzalimi akan diri mereka. Kak Atiyyah ingat tak Abuya Umu? Ayah dan Ibu Kandung Kak Atiyyah!!! dan yang paling besar Ayah ibu kepada hati hati kita yang ajar didik kita agar Takut Allah  Rindukan Nabi. membesarkan dan mentaati Pemimpin.
Kak Atiyyah ingat tak? waktu Umu ada..sebelum Umu pergi tinggalkan kita. Umu selalu cakap dan ingat ingatkan pada kita. "dalam Al Qur'an yang kita baca, Allah ceritakan Aku siapkan Syurga Neraka untuk hamba hambaku tapi Allah ingatkan pada hamba hambanya..Akan Nikmat Syurganya dan azab api nerakaNya. Allah juga ingatkan akan kekuasaaNya!!! Tapi ramainya hamba-hambaku y…

Surat dari Yah

Bismillahirrahmanirrahim...
Kepada Kak Atiyah yang diingati, Mudah-mudahan apa yang Yah tulis ni untuk Yah sendiri terus mengambil pengajaran dari apa yang dah berlaku. Sebab Iman itu bukan boleh diwarisi walaupun atas nama darah daging sendiri. 
1. Yah masih ingat macam mana pernah Yah sendiri tengok dari dulu lagi K.Atiyah kalau ditegur oleh Abuya (kadang-kadang ditegur tu hanya gurauan sahaja) tapi K.Atiyah akan merajuk dan tarik muka pada Abuya. Maksud Yah kongsikan ini, Sebab memang dari dulu lagi K.Atiyah ni sikap tu macam ni, macam yang dah diceritakan oleh K.Khaulah sendiri yang lebih kenal K.Tiyah. 
2. Bahkan pernah sahaja K.Atiyah (ketika tu masih ada Ummu lagi) punyalah K.Atiyah geram dengan Zainab sebab adalah Zainab ni buat perangai (perangai sebagai budak kecillah, bukan Zainab tu dah dewasa) Sampai K.Atiyah punyalah tak sabar, ambil cawan baling hampir nak kena pada Umu waktu itu. Tapi Umu tenang sahaja sebab Umu kenal sikap K.Atiyah tu. 
3. Ampun maaf K.Atiyah, Zainab send…