Sayu.Pilu.Rindu Ramadhan

Saturday, June 10, 2017

Salam


14 Ramadhan. Dah lama tak naik keretapi jalur Alor Setar - KL Sentral. Dan Allah rezekikan aku untuk menaikinya setelah kali terakhir berbuat demikian di saat harganya masih sekitar belasan ringgit dan kini harganya dah sama dengan tiket kapal terbang. Lamanya.. 


Merenung ke luar jendela, melihat pemandangan yang jarang dapat dinikmati. Pemandangan dari tingkap sebuah keretapi. Namun yang lebih besar dari itu, aku baru tersedar bahawa telah lebih 2 minggu Ramadhan berlalu meninggalkanku namun aku belum mengisinya dengan apa- apa. Hatiku masihlah seperti dulu. Ibadahku tanpa rasa. Puasaku biasa-biasa saja. Terawikh tidak pun menambah rasa hamba. 


Oh Tuhan.. Di Ramadhan ini, oleh para pemimpin hati aku belajar lagi tentang keagungan bulanMu ini. Kau tawarkan pelbagai hadiah untuk si hamba dengan syarat mereka itu bertaqwa. Hadiah istimewa itu pula bukan calang-calang nilainya. Hadiah terbesar ialah mendapatkan keampunan Tuhan. Siapalah yang tidak mahu diampunkan? Dengan dosa yang ditambah setiap hari, nafsu teruslah menguasai, gagal lagi.. 


Maka tawaran istimewa dari Allah untuk menganugerahkan sebesar-besar keampunan di bulan karamah ini itu sangatlah ditunggu. Namun.. layakkah aku mendapatkannya? Sedang Tuhan janjikan itu hanya untuk mereka yang bertaqwa. Aku bagaimana?


Salam Ramadhan buat semua pembaca. Dah lama sangat rasanya tak jumpa. Puasa ke semua? Moga kita dapatkan puasa hati. Puasa yang akan benar-benar merubah hati. Menambah keinsafan, kesabaran, tolak ansur, merendah diri dan bermacam rasa lagi yang diminta oleh Allah untuk kita dapatkannya dengan mengambil peluang di Ramadhan yang Allah janjikan seribu rahmat, berkat dan keampunan ini.


Benarlah keberkatan itu mampu merubah dunia. Sesuatu yang dianggap mustahil pun boleh saja berlaku. Maka dengan keberkatan bulan agung ini, juga keberkatan para Pemimpin Hati, telah lahir bukan satu tapi 2 album hasil gabungan Generasi Harapan dan Akademi Generasi Harapan. 


 

  1. Album Takuti Tuhan Rindui Nabi oleh Akademi Generasi Harapan (Jawa) yang diterbitkan sepenuhnya oleh Ybm Tuan Rasidi Abdullah dan Ibu Dr Gina Puspita. Mengandungi 8 buah lagu yang semuanya juga adalah ciptaan Ym Tuan Rasidi dan Ibu Dr Gina Puspita. Pembikinan album ini dibuat di Sentul, Indonesia.
   2. Album Ramadhan dan Syawal bulan ketaqwaan oleh Generasi Harapan juga bekerjasama dengan para pelapis dari Akademi Generasi Harapan. Ada 12 buah lagu semuanya di dalam album ini yang membawa mesej yang cukup mendidik jiwa insyAllah.


Jangan lupa untuk dapatkan 2 album ini ye.. Moga-moga boleh jadi panduan untuk kita mengisi Ramadhan yang masih berbaki beberapa hari lagi ini.. 


Selamat berpuasa diucapkan kepda semuanya bersama doa dan harapan agar kita mendapatkan hadiah-hadiah istimewa dari Allah kerana telah menghadiahkan sesuatu yang mahal juga kepada Allah.. 


0 comments: