Skip to main content

Sayu.Pilu.Rindu Ramadhan

Salam


14 Ramadhan. Dah lama tak naik keretapi jalur Alor Setar - KL Sentral. Dan Allah rezekikan aku untuk menaikinya setelah kali terakhir berbuat demikian di saat harganya masih sekitar belasan ringgit dan kini harganya dah sama dengan tiket kapal terbang. Lamanya.. 


Merenung ke luar jendela, melihat pemandangan yang jarang dapat dinikmati. Pemandangan dari tingkap sebuah keretapi. Namun yang lebih besar dari itu, aku baru tersedar bahawa telah lebih 2 minggu Ramadhan berlalu meninggalkanku namun aku belum mengisinya dengan apa- apa. Hatiku masihlah seperti dulu. Ibadahku tanpa rasa. Puasaku biasa-biasa saja. Terawikh tidak pun menambah rasa hamba. 


Oh Tuhan.. Di Ramadhan ini, oleh para pemimpin hati aku belajar lagi tentang keagungan bulanMu ini. Kau tawarkan pelbagai hadiah untuk si hamba dengan syarat mereka itu bertaqwa. Hadiah istimewa itu pula bukan calang-calang nilainya. Hadiah terbesar ialah mendapatkan keampunan Tuhan. Siapalah yang tidak mahu diampunkan? Dengan dosa yang ditambah setiap hari, nafsu teruslah menguasai, gagal lagi.. 


Maka tawaran istimewa dari Allah untuk menganugerahkan sebesar-besar keampunan di bulan karamah ini itu sangatlah ditunggu. Namun.. layakkah aku mendapatkannya? Sedang Tuhan janjikan itu hanya untuk mereka yang bertaqwa. Aku bagaimana?


Salam Ramadhan buat semua pembaca. Dah lama sangat rasanya tak jumpa. Puasa ke semua? Moga kita dapatkan puasa hati. Puasa yang akan benar-benar merubah hati. Menambah keinsafan, kesabaran, tolak ansur, merendah diri dan bermacam rasa lagi yang diminta oleh Allah untuk kita dapatkannya dengan mengambil peluang di Ramadhan yang Allah janjikan seribu rahmat, berkat dan keampunan ini.


Benarlah keberkatan itu mampu merubah dunia. Sesuatu yang dianggap mustahil pun boleh saja berlaku. Maka dengan keberkatan bulan agung ini, juga keberkatan para Pemimpin Hati, telah lahir bukan satu tapi 2 album hasil gabungan Generasi Harapan dan Akademi Generasi Harapan. 


 

  1. Album Takuti Tuhan Rindui Nabi oleh Akademi Generasi Harapan (Jawa) yang diterbitkan sepenuhnya oleh Ybm Tuan Rasidi Abdullah dan Ibu Dr Gina Puspita. Mengandungi 8 buah lagu yang semuanya juga adalah ciptaan Ym Tuan Rasidi dan Ibu Dr Gina Puspita. Pembikinan album ini dibuat di Sentul, Indonesia.
   2. Album Ramadhan dan Syawal bulan ketaqwaan oleh Generasi Harapan juga bekerjasama dengan para pelapis dari Akademi Generasi Harapan. Ada 12 buah lagu semuanya di dalam album ini yang membawa mesej yang cukup mendidik jiwa insyAllah.


Jangan lupa untuk dapatkan 2 album ini ye.. Moga-moga boleh jadi panduan untuk kita mengisi Ramadhan yang masih berbaki beberapa hari lagi ini.. 


Selamat berpuasa diucapkan kepda semuanya bersama doa dan harapan agar kita mendapatkan hadiah-hadiah istimewa dari Allah kerana telah menghadiahkan sesuatu yang mahal juga kepada Allah.. 


Comments

Popular posts from this blog

Surat terbuka untuk Kak Atiah

Assalamualaikum wrt wbt Bismillahirrahmanirrahim..
Surat terbuka untuk kakak ku Ummu Atiyyah bt Asaari. Moga-moga Kak Atiah dalam keadaan sihat lahir dan batin dan juga sedang sangat sedar apa yang telah dilakukan ini, serta faham kesan dan akibatnya kepada diri sendiri terutamanya dan juga seluruh keluarga.
Saya tuliskan surat terbuka ini adalah untuk menjawab segala apa yang telah Kak Atiah perkatakan samada melalui video di facebook juga melalui tulisan (Syed Azmi) yang telah tersebar, sekaligus untuk mengingatkan Kak Atiah terhadap apa-apa yang mungkin Kak Atiah terlupa. Tak salah rasanya untuk kita adik beradik saling ingat mengingatkan pada kebenaran dan kesabaran..
1- Kak Atiah diberi amanah untuk menjaga syarikat di Jerash, Jordan. Sementara kami adik beradik yang lain juga diberi tanggungjawab di cawangan GISBH yang lain. Di Jerash, Kak Atiah bukan saja diamanahkan untuk menguruskan perniagaan restoran, tapi turut diberi kepercayaan menjaga lebih 50 orang pelajar yang ditaja oleh…

Surat dari Adib

‎السلامعليكمورحمةاللهوبركاته، ‎بسماللهالرحمنالرحيم.
Buat kak Atiyyah yang dikasihi.. Ini sedikit Luahan hati Adib untuk Kak Atiyyah, salah seorang dari 2 orang Adik lelaki kandung kak Atiyyah yang sangat  sangat mengharap Kak Atiyyah semakin nampak betapa hebatnya Allah membolak balikkan hati-hati setiap kita.
Maha besar Tuhan dari menzalimi hamba hambanya, melainkan hamba itu sendiri menzalimi akan diri mereka. Kak Atiyyah ingat tak Abuya Umu? Ayah dan Ibu Kandung Kak Atiyyah!!! dan yang paling besar Ayah ibu kepada hati hati kita yang ajar didik kita agar Takut Allah  Rindukan Nabi. membesarkan dan mentaati Pemimpin.
Kak Atiyyah ingat tak? waktu Umu ada..sebelum Umu pergi tinggalkan kita. Umu selalu cakap dan ingat ingatkan pada kita. "dalam Al Qur'an yang kita baca, Allah ceritakan Aku siapkan Syurga Neraka untuk hamba hambaku tapi Allah ingatkan pada hamba hambanya..Akan Nikmat Syurganya dan azab api nerakaNya. Allah juga ingatkan akan kekuasaaNya!!! Tapi ramainya hamba-hambaku y…

Surat dari Yah

Bismillahirrahmanirrahim...
Kepada Kak Atiyah yang diingati, Mudah-mudahan apa yang Yah tulis ni untuk Yah sendiri terus mengambil pengajaran dari apa yang dah berlaku. Sebab Iman itu bukan boleh diwarisi walaupun atas nama darah daging sendiri. 
1. Yah masih ingat macam mana pernah Yah sendiri tengok dari dulu lagi K.Atiyah kalau ditegur oleh Abuya (kadang-kadang ditegur tu hanya gurauan sahaja) tapi K.Atiyah akan merajuk dan tarik muka pada Abuya. Maksud Yah kongsikan ini, Sebab memang dari dulu lagi K.Atiyah ni sikap tu macam ni, macam yang dah diceritakan oleh K.Khaulah sendiri yang lebih kenal K.Tiyah. 
2. Bahkan pernah sahaja K.Atiyah (ketika tu masih ada Ummu lagi) punyalah K.Atiyah geram dengan Zainab sebab adalah Zainab ni buat perangai (perangai sebagai budak kecillah, bukan Zainab tu dah dewasa) Sampai K.Atiyah punyalah tak sabar, ambil cawan baling hampir nak kena pada Umu waktu itu. Tapi Umu tenang sahaja sebab Umu kenal sikap K.Atiyah tu. 
3. Ampun maaf K.Atiyah, Zainab send…