Skip to main content

Ramadhanku

Ramadhan. Berpuluh tahun sudah Allah rezkikan aku menghadapi Ramadhan. Nikmat yang cukup besar. Tak terbilang. Lebih lagi tidak setimpal dengan apa yang sering aku persembahkan.

Ramadhan kali ni sekali lagi aku menyambutnya jauh dari tanah air. Bukan hal yang tak biasa sejak tahun-tahun kebelakangan. Hal yang luar biasalah jika dapat berpuasa di Malaysia tercinta. Berada jauh di tanah inggeris,berpuasa untuk 19jam benar-benar memberi warna yang berbeza disudut rasa. Warna yang terlahir dek suasana lahir juga warna yang tercorak oleh suasana batin. 

Oh Tuhan..
Acapkali Ramadhan disambut dengan amukan perasaan yang bercampur baur dan saling berlawan. Berlaku juga ujian-ujian besar dalam hidup di bulan suluk agung ini. Diatas semua itu,hal yang paling ditakuti ialah bilamana hati menyedari bahawa kejahatan selama ini nafsu lah puncanya memandangkan syaitan diikat kuat dineraka namun maksiat tetap berlaku jua. 

Dapatkah sebulan penuh berkat ini memadam dosa sekian tahun lamanya? Mampukah sebulan keramat ini memutih kegelapan hati? Bisakah keganasan nafsu sekian tahun ini dijinakkan di bulan ajaib ini? Penuh harap aku memohon agar aku tidak perlu menunggu Ramadhan akan datang untuk memulih segala virus yang kian menyebar. Sedang aku tidak pernah tau pasti apakah Ramadhan hadapan masih mampu aku miliki.

Sungguh Ramadhan membawa kita menyelak kembali lembaran agung kiriman Tuhan untuk hamba-hamba kesayangan. Berbicara dekat ke dasar hati perihal kisah-kisah yang telah lalu dan akan berlaku sebagai ingatan penuh cinta agar hamba tidak lagi mensia-siakannya. Amaran penuh dasyat oleh neraka yang menjulang! Pujukan penuh pesona oleh syurga yang melambai. Aduhai.. Perasaan bergelora lagi. Memikir akan nasib hati dan diri. Dapatkah ku pecut sampai ke garisan penamat nanti?

Rupanya Ramadhan perlu dilalui penuh rindu. Rindu kepada tuan yang empunya rindu. Rindu paling besar dalam sejarah dunia. Rindu seorang nabi kepada ummatnya. Nabi menangis kerana rindu. Mengapa engkau menangis hai nabi? Mengapa seorang nabi perlu menangis? Menangisi rindunya yang tak terbalasi. Menangisi cintanya yang dipandang sepi. Wahai Nabi.. Dengan apa hendak ku tebus airmata mu itu? Bagaimana hendak ku ukir senyum di wajahmu? Sedang hati cukup sesak oleh rindu-rindu murahan tanpa sempat menyisipkan rindu kepada yang selayaknya dirindu. Ramadhan ku.. Kurniakan aku rindu itu.. 

Aku berhutang nyawa kepada ayah ibu ku yang mengajarkan aku tentang semua rasa ini. Ah.. Mulut memang pandai menabur kata. Sedang airmata mereka saja tidak pernah mampu engkau beri harga. Namun teruslah hati memohon disepanjang Ramadhan agar ketika Ramadhan berlaku nanti,aku akan dapatkan hati yang baru. Hati yang hanya ada Tuhan didalamnya. Tidak lagi berkongsi apa-apa dengannya. Aku percaya demikian juga doa ayah ibu ku itu. Tidak hanya untuk aku,bahkan untuk semua anak-anaknya yang beribu.. 

Comments

Unknown said…
Allah,,anugerahkn kami ramadhan yg brjaya..!

Popular posts from this blog

Kisah selawat

"Kisah Pemuda Yang Suka Berselawat Ke Atas Nabi" Dikisahkan pada zaman Khalifah Umar r.a ada seorang lelaki yang kaya dibidang duniawi dan dia mempunyai tabiat yang buruk disamping itu dia sangat suka berselawat ke atas Nabi S.A.W. Apabila telah tiba ajalnya dia menjadi begitu susah sehingga mukanya menjadi hitam dan apabila orang melihatnya akan merasa takut. Disebabkan masanya semakin hampir maka dia pun berkata ; " Wahai Abu Qasim(Muhammad), sesungguhnya aku telah menyintai kamu dengan memperbanyakkan selawat ke atas kamu." Belum selesai orang itu berkata-kata maka turunlah seekor burung dari atas, lalu menyapu salah satu sayapnya kepada orang itu maka dengan segera wajah orang itu menjadi putih bersih dan berbau harum, Dan akhirnya dia meninggal dunia dengan syahadat. Apabila orang ramai membawa jenazah orang itu ke kubur dan meletakkannya di liang lahad, maka kesemua mereka mendengar suara yang berkata: " Sesungguhnya orang lelaki ini tidak

Pantai Timur kami datang!!

Satu pagi,beberapa minit sebelum waktu yang sepatutnya aku bangun sahur,teet teet.. Bunyi bb ku. Bukan teet teet la. Ada bunyi lain entah macamana bunyinya. Dengan mata separa terbuka aku bukaklah bbm itu. " Kamu dan Ajwad ikut Ummu ke Kelantan. Yang lain show di FCH " Haa?? Yaallah.. Terus aku mengetik keypad bold 4 usangku ini yang dah selalu sangat mati sendiri,nak angkat Q10 tak mampu lagi, " Ummu,kami ada 4orang je " Berdebar tunggu keputusan. Dub dub. " Ok semua ikut ke Kelantan. Kamu naik alphard. " Fuhh legaaa.. Ummu bukannya boleh tu. Nampak kami ramai je mulalah tak tahan nak pecahkan kami ke beberapa kumpulan. Aku rasa akhirnya kami semua akan jadi artis solo kot. Sebab Ummu memang nak pastikan betul mesej Allah Rasul ni segera sampai ke tengah masyarakat. Aduii.. Waktu ni rasa macam nak suruh Abg Am dan Kak Picah pun tolong nasyid sekali! Ku sangkakan kami akan menghabiskan sisa-sisa Ramadhan di BCH mahupun FCH,namun perancangan Tuhan mengatasi

" Setiap kuda yang datang,bersamanya kebaikan "

Macamanalah aku boleh terlupa nak share cerita pasal ziarah kami ke stable kuda milik Sidi Hisyam di Jeddah haritu. Kami datang dengan 3 buah kereta yang telah meramaikan suasana pada petang itu. Sidi Hisyam dan keluarga telah mengundang kami sekeluarga untuk makan tengahari dirumah rehat miliknya yang terletak didalam kawasan stable kudanya itu. Makan pulak Nasi Mandi kambing idaman hati. Haish.. Macam biasa lepas makan kami hadiahkan nasyid untuk tuan rumah. Stable kuda milik Sidi Hisyam ini merupakan antara stable yang terkenal disini. Namanya ialah Mazra'ah Sawari. Punyalah besar kawasannya,aku tengok dah macam zoo+stadium bola. Setiap tahun akan diadakan pertandingan kuda (arab) cantik dan penyertaan datangnya dari seluruh Saudi dikalangan kerabat diraja dan orang-orang kaya. Sidi Hisyam sendiri merupakan seorang korporat besar yang memiliki rangkaian perniagaan yang cukup gah. Rasanya kalau sebut nama Sawari tu semua orang kenallah. Perkenalan dengan Sidi Hisyam bermula b