Skip to main content

Entry iseng 1: Insomniakah aku?

Bermula sejak Ramadhan sampailah sekitar seminggu lepas raya,mata ni macam dah hilang ingatan,bila waktu yang dia perlu tutup,dan bila pulak masanya dia perlu celik besar walaupun sepet tanpa kelopak!

Gejala insomnia katanya. Memang sedih. Sedih sebab bila malam menjelang,semua insan lena dibuai mimpi,yang kita terpaksa cari BB dan buat-buat nak BB dengan kawan-kawan yang masih terjaga kerana perbezaan waktu negara. Dah tentulah cemburu bila Niah dah bergolek-golek,Kak Syidah dah berdengkur,Iyah dah tidur mati sedangkan diri ini masihlah terkebil-kebil.

Takut pun yelah jugak. Penduduk MA(Masjidil Aqso) kalau tidur wajib tutup lampu. Kita ni pulak bila dah tak boleh tidur kompem nak bukak lampu sebab nak cari aktiviti yang sekira-kira relevan lah. Tapi kalau dah gelap gelita,aktiviti berangan jelah yang mampu buat. Berangan yang takut-takut pulak tu. Huu..

Terer kan Tuhan? Dia buat sesuai je malam tu untuk tidur dan siang tu untuk berjaga. Kecuali tidur qailulah la. Tapi pelikla tengok ada bangsa yang jenis malam berjaga dan siang akan tidur lena macam malam pakai selimut! Bila diri sendiri terkena penyakit tu,memang siksa. Tak naklah Tuhan. Tak mampu. Cepat-cepat taubat. Mesti ada dosa sampai Tuhan hukum dan terbalikkan kenormalan sistem tidur ku.

Tak lama lepas tu,keadaan berubah kepada normal. Maksudnya,malam tidur dan siang berjaga.

Tapi malam ni..aku insomnia lagi dan update blog ini.

Nite guys.. Tusbihuna 3alal khair..

Comments

Popular posts from this blog

Surat terbuka untuk Kak Atiah

Assalamualaikum wrt wbt Bismillahirrahmanirrahim..
Surat terbuka untuk kakak ku Ummu Atiyyah bt Asaari. Moga-moga Kak Atiah dalam keadaan sihat lahir dan batin dan juga sedang sangat sedar apa yang telah dilakukan ini, serta faham kesan dan akibatnya kepada diri sendiri terutamanya dan juga seluruh keluarga.
Saya tuliskan surat terbuka ini adalah untuk menjawab segala apa yang telah Kak Atiah perkatakan samada melalui video di facebook juga melalui tulisan (Syed Azmi) yang telah tersebar, sekaligus untuk mengingatkan Kak Atiah terhadap apa-apa yang mungkin Kak Atiah terlupa. Tak salah rasanya untuk kita adik beradik saling ingat mengingatkan pada kebenaran dan kesabaran..
1- Kak Atiah diberi amanah untuk menjaga syarikat di Jerash, Jordan. Sementara kami adik beradik yang lain juga diberi tanggungjawab di cawangan GISBH yang lain. Di Jerash, Kak Atiah bukan saja diamanahkan untuk menguruskan perniagaan restoran, tapi turut diberi kepercayaan menjaga lebih 50 orang pelajar yang ditaja oleh…

Surat dari Adib

‎السلامعليكمورحمةاللهوبركاته، ‎بسماللهالرحمنالرحيم.
Buat kak Atiyyah yang dikasihi.. Ini sedikit Luahan hati Adib untuk Kak Atiyyah, salah seorang dari 2 orang Adik lelaki kandung kak Atiyyah yang sangat  sangat mengharap Kak Atiyyah semakin nampak betapa hebatnya Allah membolak balikkan hati-hati setiap kita.
Maha besar Tuhan dari menzalimi hamba hambanya, melainkan hamba itu sendiri menzalimi akan diri mereka. Kak Atiyyah ingat tak Abuya Umu? Ayah dan Ibu Kandung Kak Atiyyah!!! dan yang paling besar Ayah ibu kepada hati hati kita yang ajar didik kita agar Takut Allah  Rindukan Nabi. membesarkan dan mentaati Pemimpin.
Kak Atiyyah ingat tak? waktu Umu ada..sebelum Umu pergi tinggalkan kita. Umu selalu cakap dan ingat ingatkan pada kita. "dalam Al Qur'an yang kita baca, Allah ceritakan Aku siapkan Syurga Neraka untuk hamba hambaku tapi Allah ingatkan pada hamba hambanya..Akan Nikmat Syurganya dan azab api nerakaNya. Allah juga ingatkan akan kekuasaaNya!!! Tapi ramainya hamba-hambaku y…

Surat dari Yah

Bismillahirrahmanirrahim...
Kepada Kak Atiyah yang diingati, Mudah-mudahan apa yang Yah tulis ni untuk Yah sendiri terus mengambil pengajaran dari apa yang dah berlaku. Sebab Iman itu bukan boleh diwarisi walaupun atas nama darah daging sendiri. 
1. Yah masih ingat macam mana pernah Yah sendiri tengok dari dulu lagi K.Atiyah kalau ditegur oleh Abuya (kadang-kadang ditegur tu hanya gurauan sahaja) tapi K.Atiyah akan merajuk dan tarik muka pada Abuya. Maksud Yah kongsikan ini, Sebab memang dari dulu lagi K.Atiyah ni sikap tu macam ni, macam yang dah diceritakan oleh K.Khaulah sendiri yang lebih kenal K.Tiyah. 
2. Bahkan pernah sahaja K.Atiyah (ketika tu masih ada Ummu lagi) punyalah K.Atiyah geram dengan Zainab sebab adalah Zainab ni buat perangai (perangai sebagai budak kecillah, bukan Zainab tu dah dewasa) Sampai K.Atiyah punyalah tak sabar, ambil cawan baling hampir nak kena pada Umu waktu itu. Tapi Umu tenang sahaja sebab Umu kenal sikap K.Atiyah tu. 
3. Ampun maaf K.Atiyah, Zainab send…