Skip to main content

7 hari,7 negara.. gila?!

Dah macam Puteri Gunung Ledang minta hantaran pulak semuanya serba 7. 7 dulang hati nyamuk,7 tempayan.. 7 ape ntah lagi. Kalau zaman sekarang ni,memang mati pun tak kawin pasal hantaran memang mematikan. Ok..sebut pasal hantaran,aku baru je baik demam pasal gagah meredah asap + habuk kat Jakarta semata-mata nak beli barang hantaran perkahwinan adik tercinta Humam dan isteri Liyana. Selamat pengantin baru buat kedua-dua mempelai. Moga kekal sampai bila-bila. Kalau nanti gaduh-gaduh ingatlah betapa susahnya kakakmu ini sampai setengah mati nak pastikan majlis kome berjalan lancar,sila berhenti bergaduh! Hehe.. Muqaddimah kecundang!

Dalam pada terselit rasa fobia nak mengharung naik kapal terbang lepas banyak kali kapal terbang yang aku naiki bergegar(padahal penumpang lain + pramugari relaks je) aku rasa macam mimpi bila Tuhan telah membuatkan aku merentas 7 buah negara dalam masa 7 hari. Yaallah.. terasa sangat kebesaran Tuhan dengan 'kun fayakun nya'

Aku start balik sorang-sorang dari Paris,Perancis tinggal adik 5 orang kat sana pasal banyak lagi kerja nak dibuat(memang nak nangis sebab terpaksa balik tapi cover malu dengan depa) menuju ke Rome, Itali untuk transit selama beberapa jam. Dari Rome aku gerak ke Amman, Jordan melepas rindu pada adik-adik yang disana pula sambil berkongsi pengalaman sebulan di Eropah. Sakit perut depa gelak dengar pengalaman-pengalaman pelik kami disana tapi sakit lagi badan aku bila teringat terpaksa tidur dalam kereta. Huh! 2 hari di Amman,aku berangkat pulang ke Malaysia tapi singgah sebentar di Muscat,Oman. Takde arah dibuatnya bila kena transit kat surau sambil buka laptop tapi bengang sebab wifi tak boleh connect. Airport Oman,sila ambil perhatian. Dari Muscat terbang lagi menghala ke Bangkok,Thailand. Memang tak faham langsung pasal apa nak kena singgah Bangkok. Memanglah aku suka gila makanan Thai,tapi tak bermakna aku suka sangat nak transit kat sana tanpa hala tuju setelah berapa hari tak mandi. Taubat lepas ni tak nak ambil connecting flight jenis macamni dah! Nasib baik tak lama sangat transit tu aku dah boleh jalan(naik flight la) ke Malaysia negara tercinta. Oopss.. tapi itu hanya untuk beberapa jam je. Sebab lepas tu terus nak kena kejar flight ke Jakarta pulak.

Yang paling sebal bila dah penat sangat macam tu,sampai KLIA beg-beg aku hilang! Atau dalam erti kata sebenar,tak sampai lagi sebab ada kelambatan pemindahan beg dari Bangkok ke KL. Waktu tu memang rasa tak nak redha langsung tapi mengingat betapa Tuhan sedang sangat memerhati dan menilai apakah aku akan mampu untuk bersabar lagi setelah sabar menempuh perjalanan yang panjang gila,aku buat-buat cool dan akhirnya memang boleh cool lah. Dah buat report kat KLIA tu,aku merayu kat Adib untuk hantar aku kat rumah sape-sape di Kota Warisan untuk menumpang mandi. Tolonglah! Dan lepas tu ambil flight ke Jakarta dengan misi beli hantaran dan pesanan orang untuk Ramadhan. Nasib baik tiket di sponsor,kalau tak.. Sebenarnya pergi tu pasal bawak orang,jadi tourist guide,tapi sambil meyelam makan bakso la..

Kira tak? Memang 7 negara kan? Start jalan 7hb,perjalanan berakhir 14hb. Bayangkanlah.. Badan aku memang dah tak rasa apa-apa. Kadang aku jalan dari Amman-Kl je pun perlu beberapa hari untuk sesuaikan diri. Inikan pula dah bermacam-macam negara singgah. Hm..Angin,semput,kembung,selsema,demam,cirit-birit tak yah
cakaplah. Memang lengkap pakej. Macamlah pakej hantaran Humam&Liyana :-)

Dalam hati terselit rasa syukur pada Tuhan diatas pengalaman tak ternilai ini. Tak semua orang Tuhan anugerahkan dengan pengalaman serupa. Ye..memang orang akan cakap,bestnya dapat jalan sana-sini. Tak kurang yang akan menyindir,banyak duit makcik ni joli-joli. Sedangkan keseronokan yang nampak dimata tu hanya luarannya. Hal yang sebenar-benarnya berlaku,hanya mereka yang melaluinya dapat merasakan. Seawal mencari tiket,meredah,meneroka tempat baru di Eropah,berhadapan dengan cuaca dan keadaan yang serba kurang,makan nasi hanya sehari sekali,tidur dalam kereta dan bermacam lagi bentuk ujian disepanjang permusafiran,kita hanya mampu berdoa agar segala kesusahan itu akan Tuhan bayar kelak. Yang mungkin akan dapat dikongsikan nanti ialah cerita dan gambar. Tapi nak kongsi gambar pun fikir banyak kali sebab nanti ada pula yang kata,amboi..bukan main lagi foya-foya-sebab tengok dalam gambar dok senyum lebar. Ada ke orang bergambar,tapi bila nak snap cakap 1..2..3 tu terus dia nangis? Kalau gambar candid aku umur 2 tahun nangis pasal kena tinggal mak ayah dulu lainla kan..

Perjalanan masih panjang. Nampaknya begitulah yang Tuhan aturkan untuk aku. Hidup pindah randah kalah orang badwi. Setiap tempat aku tinggal barang sebab beg tak cukup nak bawa. Hikmah musafir ni sangat besar untuk aku. Aku belajar melepaskan hal-hal yang sangat berat untuk dilepaskan tetapi akhirnya Tuhan 'paksa' aku untuk melepasnya. Aku dah boleh tenang balik bila tidak lagi mempunyai kereta sendiri yang membuatkan aku gelisah bila ada calar sikit je pun. Aku dah makin selesa bila sesekali balik cukup dengan menumpang rumah kawan-kawan tanpa sibuk nak fikir pasal rumah sendiri dengan segala perabot dll. Aku cukup dengan 2 beg comel yang menjadi almari bajuku tanpa perlu kalut-kalut nak fikir takut tikus gigit baju yang tinggal kat gobok. Bijak Tuhan merancang semua ini. Bila difikirkan balik,memang tersungkur depan Tuhan. Nafsu ni biasalah..nak hidup mudah je. Ada kereta,rumah,santai-santai. Tapi bila dah macam ni,rasa sangat yang Tuhan memang memudahkan pun. Mudahlah sangat.. Otak dah ringan separuh. Nak harap usaha sendiri lawan nafsu,entah bila.

Aku suka sangat lagu yang turut menjadi kesukaan ibu ku(Tuhan memangil) bila disebut,
" aku akan jinakkan diriku(pada Tuhan) dengan berkelana.."

** Maaf tak selit gambar ape pun sebab penat musafir tak hilang lagi :-D (ngengade)

Comments

Popular posts from this blog

Kisah selawat

"Kisah Pemuda Yang Suka Berselawat Ke Atas Nabi" Dikisahkan pada zaman Khalifah Umar r.a ada seorang lelaki yang kaya dibidang duniawi dan dia mempunyai tabiat yang buruk disamping itu dia sangat suka berselawat ke atas Nabi S.A.W. Apabila telah tiba ajalnya dia menjadi begitu susah sehingga mukanya menjadi hitam dan apabila orang melihatnya akan merasa takut. Disebabkan masanya semakin hampir maka dia pun berkata ; " Wahai Abu Qasim(Muhammad), sesungguhnya aku telah menyintai kamu dengan memperbanyakkan selawat ke atas kamu." Belum selesai orang itu berkata-kata maka turunlah seekor burung dari atas, lalu menyapu salah satu sayapnya kepada orang itu maka dengan segera wajah orang itu menjadi putih bersih dan berbau harum, Dan akhirnya dia meninggal dunia dengan syahadat. Apabila orang ramai membawa jenazah orang itu ke kubur dan meletakkannya di liang lahad, maka kesemua mereka mendengar suara yang berkata: " Sesungguhnya orang lelaki ini tidak

Pantai Timur kami datang!!

Satu pagi,beberapa minit sebelum waktu yang sepatutnya aku bangun sahur,teet teet.. Bunyi bb ku. Bukan teet teet la. Ada bunyi lain entah macamana bunyinya. Dengan mata separa terbuka aku bukaklah bbm itu. " Kamu dan Ajwad ikut Ummu ke Kelantan. Yang lain show di FCH " Haa?? Yaallah.. Terus aku mengetik keypad bold 4 usangku ini yang dah selalu sangat mati sendiri,nak angkat Q10 tak mampu lagi, " Ummu,kami ada 4orang je " Berdebar tunggu keputusan. Dub dub. " Ok semua ikut ke Kelantan. Kamu naik alphard. " Fuhh legaaa.. Ummu bukannya boleh tu. Nampak kami ramai je mulalah tak tahan nak pecahkan kami ke beberapa kumpulan. Aku rasa akhirnya kami semua akan jadi artis solo kot. Sebab Ummu memang nak pastikan betul mesej Allah Rasul ni segera sampai ke tengah masyarakat. Aduii.. Waktu ni rasa macam nak suruh Abg Am dan Kak Picah pun tolong nasyid sekali! Ku sangkakan kami akan menghabiskan sisa-sisa Ramadhan di BCH mahupun FCH,namun perancangan Tuhan mengatasi

" Setiap kuda yang datang,bersamanya kebaikan "

Macamanalah aku boleh terlupa nak share cerita pasal ziarah kami ke stable kuda milik Sidi Hisyam di Jeddah haritu. Kami datang dengan 3 buah kereta yang telah meramaikan suasana pada petang itu. Sidi Hisyam dan keluarga telah mengundang kami sekeluarga untuk makan tengahari dirumah rehat miliknya yang terletak didalam kawasan stable kudanya itu. Makan pulak Nasi Mandi kambing idaman hati. Haish.. Macam biasa lepas makan kami hadiahkan nasyid untuk tuan rumah. Stable kuda milik Sidi Hisyam ini merupakan antara stable yang terkenal disini. Namanya ialah Mazra'ah Sawari. Punyalah besar kawasannya,aku tengok dah macam zoo+stadium bola. Setiap tahun akan diadakan pertandingan kuda (arab) cantik dan penyertaan datangnya dari seluruh Saudi dikalangan kerabat diraja dan orang-orang kaya. Sidi Hisyam sendiri merupakan seorang korporat besar yang memiliki rangkaian perniagaan yang cukup gah. Rasanya kalau sebut nama Sawari tu semua orang kenallah. Perkenalan dengan Sidi Hisyam bermula b