Skip to main content

Corat coret Perth-KL


Genap sebulan keberadaan sy di bumi Perth,Australia buat kali kedua ini,akhirnya sy pulg ke tanah air tercinta,Malaysia.Kepulangan kali ini diiringi pelbagai rasa.sedih,cemas,takut,harap,syukur,dll.Sy sedih meninggalkan anak2 saudara,adik2 dan kwn2 disana.Gembira krn ingin bertemu kembali keluarga dimalaysia.Takut krn stlh ini ada tanggungjwb yg lbh besar menanti,dan berharap agar tuhan tidak tinggalkan sy sendirian didlm menjalani kehidupn sbg seorang pejuang dimasa akan dtg.

Setiap pertemuan,pasti ada perpisahan.Seringkali juga kita berharap disetiap perpisahan,akan ada pertemuan disepanjang usia perpisahan.Namun,harapan kita belum tentu sesuai dgn kehendak Tuhan yg pastinya punya perancangan yg lebih bijak dan jauh lbh baik keatas diri kita.Walau adakalanya apa yg Tuhan lakukan itu tidak menggembirakan kita,namun hakikatnya ia pasti akan memberi kebahagiaan buat kita didunia dan juga diakhirat.

Perjalanan Perth-KL dgn airasia yg mengambil masa lebih kurg 5jam stgh terasa lebih pnjang dr biasa.Tidak byk yg boleh dibuat.Makan,tidur,membaca,dgr lagu.Tiap kali sy berharap agar wkt akan berjalan lebih cepat kerana terasa sudah jenuh hanya duduk dibangku pesawat.Dgn pesawat yg lbh besar,seat yg lbh selesa,(dibandingkan dgn penerbangan diperingkt awl swkt baru dilancarkan)tetap tidak mampu mengurangkan debaran dihati sy.Adik sy fatim,awl2 lg telah mengingatkan,sebaik saja smpai,sy harus kestudio utk menyelesaikan rakaman album pertama Generasi Harapan.Dan sy hnya mampu berdoa agr dipermudahkan segala urusan memandangkn kami tidak punya byk wktu lg.Jika Tuhan izinkan,dijangka kmi akan berangkt ke perancis atas jemputan show.Sy belum pasti berapa lama pula kami akan berada disana.dan jika kami jd berangkt,ini adlh trip ke3 utk sy kesana.terlalu byk perkara yg perlu diselesaikan sebelum keberangkatan.Abuya dan ummu telah berpesan,” jgn lupa membawa senjata utk berperang “ merujuk kpd pemergian kmi yg lbh kpd misi dakwah.berdakwah melalui bidang hiburan.menurut ayah sy,peranan kebudayaan(nasyid,teater dsb) hanyalah bagaikan habuk didlm perjuangan.namun,habuk jika terkena mata,merah juga mata kita dibuatnya.kata2 itu memberi makna,wlupun kelihatannya bidang hiburan ini tidaklah sebesar bidang2 yg lain,namun ia tetap memberi kesan kpd manusia.hati sy menangis mengenangkn itu.takutnya sy jika sy mnjadi seorang budayawan yg hanya mmberi kesan kpd telinga manusia,tp tidak menyentuh hatinya.lebih2 lg jika apa yg dipersembahkan itu pula hanya akan mghiburkan nafsu manusia.na’uzubillah..dan diatas semua itu,lebih lg sy takutkan jika sy hanya mmberi kesedaran,peringatan kpd org lain,ttp tidak pd hati dan diri sndiri.Tuhan..lindungi aku dr segala yg aku takutkan itu..

Sambil menulis,sesekali sy menoleh kearah adik sy,sofwah.kelihatannya dia masih sedih meninggalkan Perth terutama kwn kami ku nur habibah.sy juga berkongsi kesedihan yg sama,hanya cuba mnjadi lbh kuat dr biasa.masih terbayang kesedihan ibah,(panggilan buat ku nur habibah) sewaktu mengetahui kmi akan berangkt pulg.lebih2 lg melihat tangisannya yg membuatan sy rasa bersalah meninggalkan dia disana.namun,itulah kehidupan..kita tidak hanya akan melalui saat2 yg manis(seperti jln2 ke caroussel,minum diUtopia,makan diGelare,little lebanon,ispa kebab,shopping di good sammy,hang out diNorthbridge) tp kita juga akan melalui saat yg menyedihkan(seperti wanis mati,(anak kambing kami)dan juga perpisahan ini) cuba lihat,diatas byknya saat gembira yg ditempuh,hanya sedikit sedih yg harus ditanggung.itulah ksh syg Tuhan.menggilirkan semuanya agar kita tidak smpai lupa kpdNya.sy peribadi akan terus mndoakan agar semua yg ditinggalkan akan sentiasa didlm perlindungan Tuhan.sy juga tentu berharap agar tidak dilupakan dlm setiap doa yg dipanjatkan..

Thank you allah- lagu dendangan Maher Zain seorang penasyid asal lubnan menemani sy disepanjang penerbangan.Suaranya begitu lunak mengalunkan bait2 lagu yg memberi makna yg tersendiri dihati ini.lagu ini mengingatkan betapa Tuhan terlalu baik pd sy.wlu sy terlalu jauh,namun Dia terlalu dkt.mengingatkn jg kenangan diPerth,rumah kami sering berkumandang lagu2 beliau terutama ketika sdg sibuk memasak dan mengemas rumah.lagu2nya mnjadi kegemaran setiap kami dan pernah jg sy bawakan ketika mmbuat persembahan.liriknya sederhana,kuat melodinya membuai hati.

" .. Allah..i wanna thank you for all the things that u've done..
You've done for me thru all my years i've been lost..
You guided me from all the ways that were wrong..
and it you give me hope.. "

Disaat ini juga terkenang kpd insan yg sgt dekat dihati sy.bagaimana keadaannya?sihatkah dia?marahkah dia kpd sy?kami sememangnya jarang dpt berada disaat masing2 memerlukan sokongan,bantuan.namun,sy percaya kpd kekuatan doa yg tidak pernah memisahkan hati kmi wlu jarak terlalu jauh memisahkan.mg Tuhan sentiasa bersamanya,melindunginya,memberinya kekuatan dan membahagiakannya,doa sy yg tidak pernah putus buat dirinya..

Abuya,ummu..sejauh ini sy berjalan dan akan terus berjalan..semuanya krn keberadaan kalian yg juga bukan secara fizik,tp secara hati.memapah disaat lemah,memimpin disaat sesat,mengangkat ketika jatuh,menampung setiap kekurangan,dan yg paling diperlukan..merotan ketika nakal.sy tidak mungkin akan mampu utk terus berjalan jika bukan dgn ksh syg kalian.sy pasti sudah jauh ditinggalkan jika bukan krn kalian yg mghulurkan tangan.jasa Abuya,ummu tidak terluahkan apa lg utk dibalasi.hanya doa dan peningkatan diri yg diharapkan dpt sedikit menghiburkan.walau belum juga dpt dicapai..

Akhirnya,mg Tuhan maha penyayang akan membantu semuanya dan beri kemenangan utk islam..

Khaulah asaari
Pesawat Airasia Perth-KL
25/4/2010

Comments

Popular posts from this blog

Surat terbuka untuk Kak Atiah

Assalamualaikum wrt wbt Bismillahirrahmanirrahim..
Surat terbuka untuk kakak ku Ummu Atiyyah bt Asaari. Moga-moga Kak Atiah dalam keadaan sihat lahir dan batin dan juga sedang sangat sedar apa yang telah dilakukan ini, serta faham kesan dan akibatnya kepada diri sendiri terutamanya dan juga seluruh keluarga.
Saya tuliskan surat terbuka ini adalah untuk menjawab segala apa yang telah Kak Atiah perkatakan samada melalui video di facebook juga melalui tulisan (Syed Azmi) yang telah tersebar, sekaligus untuk mengingatkan Kak Atiah terhadap apa-apa yang mungkin Kak Atiah terlupa. Tak salah rasanya untuk kita adik beradik saling ingat mengingatkan pada kebenaran dan kesabaran..
1- Kak Atiah diberi amanah untuk menjaga syarikat di Jerash, Jordan. Sementara kami adik beradik yang lain juga diberi tanggungjawab di cawangan GISBH yang lain. Di Jerash, Kak Atiah bukan saja diamanahkan untuk menguruskan perniagaan restoran, tapi turut diberi kepercayaan menjaga lebih 50 orang pelajar yang ditaja oleh…

Surat dari Adib

‎السلامعليكمورحمةاللهوبركاته، ‎بسماللهالرحمنالرحيم.
Buat kak Atiyyah yang dikasihi.. Ini sedikit Luahan hati Adib untuk Kak Atiyyah, salah seorang dari 2 orang Adik lelaki kandung kak Atiyyah yang sangat  sangat mengharap Kak Atiyyah semakin nampak betapa hebatnya Allah membolak balikkan hati-hati setiap kita.
Maha besar Tuhan dari menzalimi hamba hambanya, melainkan hamba itu sendiri menzalimi akan diri mereka. Kak Atiyyah ingat tak Abuya Umu? Ayah dan Ibu Kandung Kak Atiyyah!!! dan yang paling besar Ayah ibu kepada hati hati kita yang ajar didik kita agar Takut Allah  Rindukan Nabi. membesarkan dan mentaati Pemimpin.
Kak Atiyyah ingat tak? waktu Umu ada..sebelum Umu pergi tinggalkan kita. Umu selalu cakap dan ingat ingatkan pada kita. "dalam Al Qur'an yang kita baca, Allah ceritakan Aku siapkan Syurga Neraka untuk hamba hambaku tapi Allah ingatkan pada hamba hambanya..Akan Nikmat Syurganya dan azab api nerakaNya. Allah juga ingatkan akan kekuasaaNya!!! Tapi ramainya hamba-hambaku y…

Surat dari Yah

Bismillahirrahmanirrahim...
Kepada Kak Atiyah yang diingati, Mudah-mudahan apa yang Yah tulis ni untuk Yah sendiri terus mengambil pengajaran dari apa yang dah berlaku. Sebab Iman itu bukan boleh diwarisi walaupun atas nama darah daging sendiri. 
1. Yah masih ingat macam mana pernah Yah sendiri tengok dari dulu lagi K.Atiyah kalau ditegur oleh Abuya (kadang-kadang ditegur tu hanya gurauan sahaja) tapi K.Atiyah akan merajuk dan tarik muka pada Abuya. Maksud Yah kongsikan ini, Sebab memang dari dulu lagi K.Atiyah ni sikap tu macam ni, macam yang dah diceritakan oleh K.Khaulah sendiri yang lebih kenal K.Tiyah. 
2. Bahkan pernah sahaja K.Atiyah (ketika tu masih ada Ummu lagi) punyalah K.Atiyah geram dengan Zainab sebab adalah Zainab ni buat perangai (perangai sebagai budak kecillah, bukan Zainab tu dah dewasa) Sampai K.Atiyah punyalah tak sabar, ambil cawan baling hampir nak kena pada Umu waktu itu. Tapi Umu tenang sahaja sebab Umu kenal sikap K.Atiyah tu. 
3. Ampun maaf K.Atiyah, Zainab send…