Skip to main content

Corat coret Perth-KL


Genap sebulan keberadaan sy di bumi Perth,Australia buat kali kedua ini,akhirnya sy pulg ke tanah air tercinta,Malaysia.Kepulangan kali ini diiringi pelbagai rasa.sedih,cemas,takut,harap,syukur,dll.Sy sedih meninggalkan anak2 saudara,adik2 dan kwn2 disana.Gembira krn ingin bertemu kembali keluarga dimalaysia.Takut krn stlh ini ada tanggungjwb yg lbh besar menanti,dan berharap agar tuhan tidak tinggalkan sy sendirian didlm menjalani kehidupn sbg seorang pejuang dimasa akan dtg.

Setiap pertemuan,pasti ada perpisahan.Seringkali juga kita berharap disetiap perpisahan,akan ada pertemuan disepanjang usia perpisahan.Namun,harapan kita belum tentu sesuai dgn kehendak Tuhan yg pastinya punya perancangan yg lebih bijak dan jauh lbh baik keatas diri kita.Walau adakalanya apa yg Tuhan lakukan itu tidak menggembirakan kita,namun hakikatnya ia pasti akan memberi kebahagiaan buat kita didunia dan juga diakhirat.

Perjalanan Perth-KL dgn airasia yg mengambil masa lebih kurg 5jam stgh terasa lebih pnjang dr biasa.Tidak byk yg boleh dibuat.Makan,tidur,membaca,dgr lagu.Tiap kali sy berharap agar wkt akan berjalan lebih cepat kerana terasa sudah jenuh hanya duduk dibangku pesawat.Dgn pesawat yg lbh besar,seat yg lbh selesa,(dibandingkan dgn penerbangan diperingkt awl swkt baru dilancarkan)tetap tidak mampu mengurangkan debaran dihati sy.Adik sy fatim,awl2 lg telah mengingatkan,sebaik saja smpai,sy harus kestudio utk menyelesaikan rakaman album pertama Generasi Harapan.Dan sy hnya mampu berdoa agr dipermudahkan segala urusan memandangkn kami tidak punya byk wktu lg.Jika Tuhan izinkan,dijangka kmi akan berangkt ke perancis atas jemputan show.Sy belum pasti berapa lama pula kami akan berada disana.dan jika kami jd berangkt,ini adlh trip ke3 utk sy kesana.terlalu byk perkara yg perlu diselesaikan sebelum keberangkatan.Abuya dan ummu telah berpesan,” jgn lupa membawa senjata utk berperang “ merujuk kpd pemergian kmi yg lbh kpd misi dakwah.berdakwah melalui bidang hiburan.menurut ayah sy,peranan kebudayaan(nasyid,teater dsb) hanyalah bagaikan habuk didlm perjuangan.namun,habuk jika terkena mata,merah juga mata kita dibuatnya.kata2 itu memberi makna,wlupun kelihatannya bidang hiburan ini tidaklah sebesar bidang2 yg lain,namun ia tetap memberi kesan kpd manusia.hati sy menangis mengenangkn itu.takutnya sy jika sy mnjadi seorang budayawan yg hanya mmberi kesan kpd telinga manusia,tp tidak menyentuh hatinya.lebih2 lg jika apa yg dipersembahkan itu pula hanya akan mghiburkan nafsu manusia.na’uzubillah..dan diatas semua itu,lebih lg sy takutkan jika sy hanya mmberi kesedaran,peringatan kpd org lain,ttp tidak pd hati dan diri sndiri.Tuhan..lindungi aku dr segala yg aku takutkan itu..

Sambil menulis,sesekali sy menoleh kearah adik sy,sofwah.kelihatannya dia masih sedih meninggalkan Perth terutama kwn kami ku nur habibah.sy juga berkongsi kesedihan yg sama,hanya cuba mnjadi lbh kuat dr biasa.masih terbayang kesedihan ibah,(panggilan buat ku nur habibah) sewaktu mengetahui kmi akan berangkt pulg.lebih2 lg melihat tangisannya yg membuatan sy rasa bersalah meninggalkan dia disana.namun,itulah kehidupan..kita tidak hanya akan melalui saat2 yg manis(seperti jln2 ke caroussel,minum diUtopia,makan diGelare,little lebanon,ispa kebab,shopping di good sammy,hang out diNorthbridge) tp kita juga akan melalui saat yg menyedihkan(seperti wanis mati,(anak kambing kami)dan juga perpisahan ini) cuba lihat,diatas byknya saat gembira yg ditempuh,hanya sedikit sedih yg harus ditanggung.itulah ksh syg Tuhan.menggilirkan semuanya agar kita tidak smpai lupa kpdNya.sy peribadi akan terus mndoakan agar semua yg ditinggalkan akan sentiasa didlm perlindungan Tuhan.sy juga tentu berharap agar tidak dilupakan dlm setiap doa yg dipanjatkan..

Thank you allah- lagu dendangan Maher Zain seorang penasyid asal lubnan menemani sy disepanjang penerbangan.Suaranya begitu lunak mengalunkan bait2 lagu yg memberi makna yg tersendiri dihati ini.lagu ini mengingatkan betapa Tuhan terlalu baik pd sy.wlu sy terlalu jauh,namun Dia terlalu dkt.mengingatkn jg kenangan diPerth,rumah kami sering berkumandang lagu2 beliau terutama ketika sdg sibuk memasak dan mengemas rumah.lagu2nya mnjadi kegemaran setiap kami dan pernah jg sy bawakan ketika mmbuat persembahan.liriknya sederhana,kuat melodinya membuai hati.

" .. Allah..i wanna thank you for all the things that u've done..
You've done for me thru all my years i've been lost..
You guided me from all the ways that were wrong..
and it you give me hope.. "

Disaat ini juga terkenang kpd insan yg sgt dekat dihati sy.bagaimana keadaannya?sihatkah dia?marahkah dia kpd sy?kami sememangnya jarang dpt berada disaat masing2 memerlukan sokongan,bantuan.namun,sy percaya kpd kekuatan doa yg tidak pernah memisahkan hati kmi wlu jarak terlalu jauh memisahkan.mg Tuhan sentiasa bersamanya,melindunginya,memberinya kekuatan dan membahagiakannya,doa sy yg tidak pernah putus buat dirinya..

Abuya,ummu..sejauh ini sy berjalan dan akan terus berjalan..semuanya krn keberadaan kalian yg juga bukan secara fizik,tp secara hati.memapah disaat lemah,memimpin disaat sesat,mengangkat ketika jatuh,menampung setiap kekurangan,dan yg paling diperlukan..merotan ketika nakal.sy tidak mungkin akan mampu utk terus berjalan jika bukan dgn ksh syg kalian.sy pasti sudah jauh ditinggalkan jika bukan krn kalian yg mghulurkan tangan.jasa Abuya,ummu tidak terluahkan apa lg utk dibalasi.hanya doa dan peningkatan diri yg diharapkan dpt sedikit menghiburkan.walau belum juga dpt dicapai..

Akhirnya,mg Tuhan maha penyayang akan membantu semuanya dan beri kemenangan utk islam..

Khaulah asaari
Pesawat Airasia Perth-KL
25/4/2010

Comments

Popular posts from this blog

Kisah selawat

"Kisah Pemuda Yang Suka Berselawat Ke Atas Nabi" Dikisahkan pada zaman Khalifah Umar r.a ada seorang lelaki yang kaya dibidang duniawi dan dia mempunyai tabiat yang buruk disamping itu dia sangat suka berselawat ke atas Nabi S.A.W. Apabila telah tiba ajalnya dia menjadi begitu susah sehingga mukanya menjadi hitam dan apabila orang melihatnya akan merasa takut. Disebabkan masanya semakin hampir maka dia pun berkata ; " Wahai Abu Qasim(Muhammad), sesungguhnya aku telah menyintai kamu dengan memperbanyakkan selawat ke atas kamu." Belum selesai orang itu berkata-kata maka turunlah seekor burung dari atas, lalu menyapu salah satu sayapnya kepada orang itu maka dengan segera wajah orang itu menjadi putih bersih dan berbau harum, Dan akhirnya dia meninggal dunia dengan syahadat. Apabila orang ramai membawa jenazah orang itu ke kubur dan meletakkannya di liang lahad, maka kesemua mereka mendengar suara yang berkata: " Sesungguhnya orang lelaki ini tidak

Pantai Timur kami datang!!

Satu pagi,beberapa minit sebelum waktu yang sepatutnya aku bangun sahur,teet teet.. Bunyi bb ku. Bukan teet teet la. Ada bunyi lain entah macamana bunyinya. Dengan mata separa terbuka aku bukaklah bbm itu. " Kamu dan Ajwad ikut Ummu ke Kelantan. Yang lain show di FCH " Haa?? Yaallah.. Terus aku mengetik keypad bold 4 usangku ini yang dah selalu sangat mati sendiri,nak angkat Q10 tak mampu lagi, " Ummu,kami ada 4orang je " Berdebar tunggu keputusan. Dub dub. " Ok semua ikut ke Kelantan. Kamu naik alphard. " Fuhh legaaa.. Ummu bukannya boleh tu. Nampak kami ramai je mulalah tak tahan nak pecahkan kami ke beberapa kumpulan. Aku rasa akhirnya kami semua akan jadi artis solo kot. Sebab Ummu memang nak pastikan betul mesej Allah Rasul ni segera sampai ke tengah masyarakat. Aduii.. Waktu ni rasa macam nak suruh Abg Am dan Kak Picah pun tolong nasyid sekali! Ku sangkakan kami akan menghabiskan sisa-sisa Ramadhan di BCH mahupun FCH,namun perancangan Tuhan mengatasi

" Setiap kuda yang datang,bersamanya kebaikan "

Macamanalah aku boleh terlupa nak share cerita pasal ziarah kami ke stable kuda milik Sidi Hisyam di Jeddah haritu. Kami datang dengan 3 buah kereta yang telah meramaikan suasana pada petang itu. Sidi Hisyam dan keluarga telah mengundang kami sekeluarga untuk makan tengahari dirumah rehat miliknya yang terletak didalam kawasan stable kudanya itu. Makan pulak Nasi Mandi kambing idaman hati. Haish.. Macam biasa lepas makan kami hadiahkan nasyid untuk tuan rumah. Stable kuda milik Sidi Hisyam ini merupakan antara stable yang terkenal disini. Namanya ialah Mazra'ah Sawari. Punyalah besar kawasannya,aku tengok dah macam zoo+stadium bola. Setiap tahun akan diadakan pertandingan kuda (arab) cantik dan penyertaan datangnya dari seluruh Saudi dikalangan kerabat diraja dan orang-orang kaya. Sidi Hisyam sendiri merupakan seorang korporat besar yang memiliki rangkaian perniagaan yang cukup gah. Rasanya kalau sebut nama Sawari tu semua orang kenallah. Perkenalan dengan Sidi Hisyam bermula b